شناسهٔ خبر: 20248 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرعامل شهر جدید صدرا اعلام کرد:

صدرا قطب اقتصادی شیراز بزرگ خواهد شد/ پرونده مسکن مهر صدرا امسال بسته می‌شود

مهدی خانی مدیرعامل شهر جدید صدرا از بسته شدن پرونده مسکن مهر این شهر در سه تا چهار ماهه ابتدایی سال جدید خبر داد و گفت: صدرا به دلیل برخورداری از پتانسیل‌های بالا به زودی به قطب اقتصادی کلانشهر شیراز تبدیل خواهد شد.

مهدی خانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص شرایط کنونی شهر جدید صدرا اعلام کرد: شهر صدرا یکی از شهرهای جدید در حاشیه کلانشهر شیراز بوده که توانسته بسیاری از مشکلات مهاجرت‌های ناخواسته را قبل از اینکه جمعیت مهاجر وارد شهر شیراز شوند، کنترل کرده و جلوی حاشیه نشینی در شمال غرب شیراز را بگیرد.

خانی در ادامه با بیان اینکه شهر جدید صدرا درحال حاضر جمعیتی نزدیک به یکهزار نفر دارد ولی از امکانات خدماتی خوبی برخوردار نیست گفت: در حال حاضر مشغول برنامه‌ریزی برای تأمین و توزیع منطقی خدمات رفاهی و اجتماعی در سطح این شهر هستیم. خوشبختانه با تغییراتی که در حوزه شورای شهر و شهرداری صدرا ایجاد شده است، هماهنگی‌های بیشتری بین دو حوزه برقرار است و تنها مشکل موجود تعارضات برخی روستاییان اطراف شهر به اراضی صدرا است که درتلاشیم این مسائل را نیز هرچه زودتر پایان دهیم.

وی ضمن تأکید بر این مطلب که صدرا به عنوان یکی از شهرهای جدید در موقعیت استراتژیک خاصی در اطراف شهر شیراز بزرگ قرار دارد، گفت: درحال حاضر اقدام‌های لازم برای تبدیل شدن این شهر به یکی از قطب‌های اقتصادی شیراز در حال انجام است که وجود چهار بیمارستان در ابعداد ملی و فراملی، چهار دانشگاه بزرگ و امکانات و خدمات در حال شکل‌گیری آن در سال جدید و همچنین سال‌های آتی از جمله این موارد به شمار می‌رود.

مدیرعامل شهر جدید صدرا در ادامه سخنانش تعداد کل واحدهای مسکن مهر این شهر را حدود ۲۳ هزار واحد بیان کرد و گفت: هم اکنون تعداد چهار هزار واحد از سایت مسکن مهر صدرا باقی مانده است که ساخت آن‌ها در سه تا چهار ماه ابتدایی سال ۹۵ به پایان می‌رسد و به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

خانی ایجاد دسترسی‌های جدید برای شهر جدید صدرا را از مهمترین فعالیت‌های مدنظر شرکت عمران این شهر در سال جدید اعلام کرد و گفت: احداث یک راه ارتباطی از صدرا به آزادراه شیراز-اصفهان و همچنین مسیری دیگر به شهر شیراز از جمله این برنامه‌ها خواهد بود که عملیات اجرایی آنها را در سال جدید آغاز خواهیم کرد.

این مقام مسئول همچینین درباره وضعیت پروژه احداث قطار حومه‌ای در این شهر نیز بیان کرد: پس از توافق انجام شده با شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی، مطالعات لازم برای این طرح را آغاز کرده و به دنبال اجرای هرچه سریعتر آن نیز هستیم.

پیرو سیاست‌های كلی نظام و وزارت مسكن و شهرسازی مبنی بر رفع مشكلات و معضلات كلانشهرها به لحاظ مسائل مربوط به آلودگی‌های محیط زیست، عدم كارائی محیط زیست، عدم كارایی تاسیسات زیربنائی، آلودگی‌های صوتی ناشی از ترافیك، كمبود فضاهای خدماتی – آموزشی و اشباع محلات مسكونی مركز شهری، افزایش جمعیت، بالارفتن هزینه‌های زندگی در كلانشهرها و به تبع آن افزایش فقر و گسترش جرائم اجتماعی و عدم رعایت حقوق شهروندی  و . . . نیاز به  مكان‌هایی در نزدیكی كلانشهرها به منظور تمركز زدائی جهت ایجاد تعادل در ارائه خدمات شهری  و همچنین هدایت سرریز جمعیت به این مكان‌ها و كنترل و تثبیت جمعیت كلانشهرها و جلوگیری از حاشیه نشینی شدیداً احساس می‌شد.

مكانیابی و مطالعات – برنامه‌ریزی و طراحی شهر جدید صدرا در فروردین ۱۳۶۸ در دستور كار وزارت مسكن و شهرسازی قرار گرفت و به مهندسین مشاور جهت اقدام لازم واگذار شد. نهایتاً طرح جامع شهر در بهمن ماه سال ۱۳۷۴ به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری كشور رسید و به موازات اجرای عملیات، آماده‌سازی اراضی طرح تفصیلی تهیه و در سال ۱۳۶۹ به تصویب رسید.

محدوده قانونی شهر در گستره‌ای به مساحت ۵ هزار هكتار و با تراكم ناخالص ۱۰۰  نفر در هكتار و با جمعیت مصوب ۲۳۰ هزار نفر بـــه تصــویب رسیده كــه جمعیت مــورد تاكید افق طرح در آستانه دوم و با افتتاح پروژه‌های مسکن مهر « جمعیت نهایی »در حدود ۵۰۰هزار نفر پیش بینی شده است./