شناسهٔ خبر: 20251 - سرویس مسکن و شهرسازی

چگنی مطرح کرد:

ادامه شیب آرام افزایش اجاره‌بها/ افزایش تعداد صندوق‌های زمین و ساختمان در سال جاری/ الآن بهترین زمان خرید مسکن است

علی چگینی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه هنوز ظرفیت افزایش اجاره‌بها در بازار مسکن وجود دارد، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم خیز خروج از رکود در بازار مسکن بدون افزایش قیمت‌ها از تابستان برداشته شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایلنا علی چگنی با اشاره به وضعیت صندوق‌های زمین و ساختمان در سال گذشته، اظهار داشت: از ابزارهای رونق مسکن غیر از استفاده از تسهیلات بازار بانکی، تغذیه از بازار سرمایه است و در ماده ۱۴ «قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب ۱۳۸۷ مجلس شورای اسلامی» هم آمده است که برای گسترش و توسعه بازارهای مالی در بخش مسکن علاوه بر بانک‌ها می‌توان از بازار سرمایه هم استفاده شود، به این معنا که سرمایه‌های خرد را وارد بازار مسکن کرد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی افزود: صندوق‌های زمین و ساختمان نهادهای نوپا هستند و هنوز مردم با کارکرد این صندوق‌ها آشنایی ندارند و توسعه این صندوق‌ها نیاز به زمان دارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اقتصاد کشور و به دنبال آن بخش مسکن سه سال است که در رکود به سر می‌برد و یکی از دلایلی که صندوق‌های زمین و مسکن توسعه نیافت هم همین بحث رکود بود.

چگنی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم در سال جاری صندوق‌های زمین و مسکن فعالیت جدی‌تری داشته باشند، گفت: پیش‌بینی ما این است که تعداد این صندوق‌ها هم افزایش یابد و پیش از این حدود ۲۰ صندوق هم در صف اخذ مجوز برای تأسیس بودند و به طور حتم در سال جاری استفاده از این ابزار برای خانه‌دار شدن متقاضی بیشتری خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سؤال که چه زمانی فرصت مناسبی برای خرید خانه است، گفت: معتقدم اکنون زمان خوبی برای تبدیل به احسن ملک و اقدام برای خرید مسکن است.

این اقتصاددان همچنین درباره وضعیت بازار مسکن در سال جاری گفت: پیش‌بینی می‌کنیم فضای اقتصادی حوزه مسکن در سال جاری بهتر از سال گذشته باشد اما به معنای رونق و افزایش قیمت‌ها نیست و همچنان نرخ تورم مسکن کمتر از نرخ تورم عمومی خواهد بود اما فعالیت و فضای کسب و کار در حوزه مسکن در سال جاری بهتر می‌شود با این حال تأکید می‌کنم، این به معنای افزایش قیمت مسکن نیست و خیز خروج از رکود از تابستان امسال برداشته می شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی درباره وضعیت اجاره‌بها و پیش‌بینی آن در سال جاری، اظهار کرد: اجاره‌بها در دو سال گذشته به دلیل افزایش عرضه، کمترین افزایش بها را داشت چراکه بسیاری نتوانستند در دوره  رکود ملک خود را بفروشند و آن را به بازار اجاره منتقل کردند. 

وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم افزایش اجاره‌بها در سال جاری شدت زیادی نداشته باشد و افزایش بها، نزدیک به تورم و یا حتی زیر نرخ تورم باشد، علی‌رغم اینکه ظرفیت افزایش قیمت‌ها در بازار اجاره هنوز وجود دارد.

چگنی با رد اینکه علت افزایش اجاره‌بها کاهش عرضه بوده است، تأکید کرد: به هیچ وجه در بازار اجاره کاهش عرضه نداشتیم و علت افزایش اجاره‌بها کاهش عرضه نیست. افزایش اجاره‌بها در دو سال اخیر قابل توجه نبوده و معتقدم عرضه واحدهای اجاره‌ای مسکونی افزایش هم یافته است، چراکه علاوه بر واحدهای مسکونی اجاره‌ای، واحدهایی هم که به فروش نرفتند در بازار اجاره عرضه شدند.

این مقام معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی افزود: از سوی دیگر شاخص تراکم خانوار در واحد مسکونی کاهش یافته و این نشان می‌دهد که نسبت موجودی مسکن به خانوار افزایش داشته که مفهوم آن افزایش عرضه واحدهای اجاره‌ای و فروش است./