شناسهٔ خبر: 203309 - سرویس استان‌ها

دستاوردهای ۵ ماهه راهداری مرکزی؛ از کاهش نقاط حادثه‌خیز تا اجرای ۷۰۰ کیلومتر روکش آسفالت

محسن زاده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی، اقدامات ۵ ماه اخیر سال جاری راهداری شامل کاهش نقاط حادثه‌خیز تا احداث پل‌های جدید و اجرای ۷۰۰ کیلومتر روکش آسفالت را تشریح کرد.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان مرکزی، روح اله محسن زاده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون تمرکز قابل توجهی بر روی پروژه‌های ایمن‌سازی و بهسازی شبکه موجود داشته‌ایم و در کنار آن، پروژه‌های توسعه‌ای مهمی را نیز در دست اجرا داریم.

 وی با اشاره به اجرای طرح‌های ایمن‌سازی، بهسازی و نوسازی راه‌های استان افزود: این اقدامات در نهایت منجر به افزایش ایمنی، کاهش تصادفات، روان‌سازی ترافیک و ارتقای کیفیت راه‌ها برای هموطنان و مسافران خواهد شد.

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی از رفع ۲۹ نقطه از ۳۷ نقطه حادثه‌خیز خبر داد و بیان کرد: این آمار نشان‌دهنده بهبود ایمنی در ۷۵ درصد از نقاطی است که سابقه بالایی در وقوع تصادفات داشته‌اند، این اقدام با روش‌هایی مانند اصلاح هندسی مسیر، تعریض، نصب تجهیزات ایمنی و... انجام شده است.

 محسن زاده با اشاره به رفع ۴۵ نقطه مستعد حادثه نیز گفت: علاوه بر نقاط حادثه‌خیز شناسنامه‌دار، تعداد زیادی از مکان‌هایی که پتانسیل تبدیل به نقطه حادثه‌خیز را داشتند (مانند پیچ‌های تند با دید کم یا شیب‌های خطرناک) نیز بهسازی شده‌اند.

 وی با اشاره به اجرای خط‌کشی بیش از ۳۲۰۰ کیلومتر از راه‌های استان اضافه کرد: خط‌کشی واضح و استاندارد، یکی از ساده‌ترین و مؤثرترین روش‌ها برای افزایش ایمنی و نظم‌بخشی به ترافیک است. این حجم خط‌کشی، بخش عمده‌ای از شبکه راه‌های اصلی، فرعی و روستایی استان را پوشش داده است.

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با اشاره به شانه‌سازی و شیب شیروانی جاده‌ها بیان کرد: این عملیات به منظور افزایش ضریب بخشندگی جاده و همچنین ایجاد امکان توقف ایمن خودروها در شانه راه‌ها انجام شده است.

 محسن زاده با اشاره به اجرای چشمگیر روکش آسفالت جاده‌ها در سطح استان خاطرنشان کرد: اجرای روکش آسفالت جدید نه‌تنها عمر جاده را افزایش می‌دهد، بلکه با ایجاد اصطکاک مناسب و سطح هموار به کاهش تصادفات و افزایش راحتی تردد کمک می‌کند؛ در همین راستا از ابتدای سال جاری تاکنون به همت راهداران انواع روکش آسفالت به طول ۷۰۰ کیلومتر در سطح استان رقم خورده است.

 وی با بیان اینکه این میزان روکش آسفالت با اجرای ۵۲ پروژه در قالب ۲۶ قرارداد صورت گرفته است، افزود: این آمار نشان‌دهنده گستردگی عملیات عمرانی و بهره‌گیری از پیمانکاران متعدد برای پوشش سریع‌تر نیازهای مختلف در سطح استان است.

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با اشاره به پیشرفت پروژه‌های احداث تقاطع غیرهمسطح در سطح استان یادآور شد: ساخت این تقاطع‌ها برای جداسازی مسیرهای عبوری و حذف نقاط تضاد عبوری (که عامل اصلی بسیاری از تصادفات هستند) حیاتی است.

 محسن زاده پیشرفت فیزیکی تقاطع محمدآباد را ۶۵ درصد، تقاطع راهجرد ۹۰ درصد (نزدیک به بهره‌برداری) و پیشرفت فیزیکی تقاطع ایجان را ۵۰ درصد برشمرد و خاطرنشان کرد: احداث ۴ پل جدید در نورآباد، کردیجان، پرندک و... نیز در سال گذشته صورت گرفته بود.

 وی همچنین با اشاره به عملیات پل‌سازی و تعریض پل‌ها افزود: این بخش نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری در نوسازی و توسعه زیرساخت‌های حیاتی است؛ تعریض ۴۰ دستگاه پل به منظور افزایش عرض برای عبور ایمن‌تر و روان‌تر ترافیک و احداث ۱۰ دستگاه پل جدید بخشی از این پروژه‌ها بوده است.

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی گفت: ۸ دستگاه پل نیز با میانگین ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست احداث و ۱۵ دستگاه پل نیز در حال تعریض است که به میانگین پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد رسیده‌اند؛ مهم‌ترین پروژه نیز پل اُستوه با دهانه ۵۰ متر و ۱۵ درصد پیشرفت است.

 محسن زاده نصب روشنایی نقطه‌ای در ۱۵ نقطه (روشنایی در نقاط خاص و حساس مانند تقاطع‌ها)، نصب روشنایی طولی به میزان ۶ کیلومتر در محورهای پرتردد برای افزایش ایمنی تردد شبانه رانندگان، بازسازی و نصب ۱۹۳ عدد چراغ چشمک‌زن، نصب ۴۷۷۰ عدد علائم اخطاری و انتظامی (مانند تابلوهای توقف، حق تقدم، خطر و...)؛ نصب ۱۶۴۰ مترمربع تابلوهای اطلاعاتی، احداث ۳ پاسگاه پلیس راه و... را بخش دیگری از اقدامات این اداره کل در ۵ ماه گذشته برشمرد.

 وی به اجرای ۶.۵ کیلومتر حفاظ بتنی اشاره کرد و افزود: استفاده از این حفاظ‌های مستحکم معمولاً در میانه راه‌های دوطرفه پرتردد یا کنار پل‌ها برای جلوگیری از برخوردهای شدید و خروج از مسیر انجام می‌شود؛ همچنین تعمیر ۸۷۰۰ متر گاردریل و حفاظ آسیب‌دیده به منظور بازسازی، حفظ کارایی و تقویت ایمنی موجود که در اثر برخوردهای گذشته آسیب دیده‌اند، نیز صورت گرفته است.

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی یادآور شد: تعریض راه‌ها و اضافه کردن باند، یکی از مؤثرترین راه‌ها برای افزایش ظرفیت ترافیکی و کاهش احتمال تصادفات ناشی از سبقت‌های غیرایمن است که در این راستا ۶ کیلومتر از راه موجود در محور گلدشت-آشتیان تعریض شده است.

 ساخت راه‌های روستایی به منظور اتصال بهتر مناطق روستایی، توسعه اقتصادی و بهبود دسترسی ساکنان این مناطق به طول ۲۰ کیلومتر از جمله اقداماتی است که به گفته محسن زاده در راستای محرومیت‌زدایی از مناطق کم برخوردار با اولویت روستاهای بالای ۲۰ خانوار صورت گرفته است.