شناسهٔ خبر: 20341 - سرویس هوایی

معاون بازرگانی هما خبر داد:

دولت برای هما هواپیمای نو خریداری نکرد/ اقساط هواپیماهای جدید از درآمد حاصل عملیاتی شدن آنها پرداخت می‌شود

محمد خوشنویسان معاون بازرگانی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با بیان اینکه دولت برای هما هواپیمای نو خریداری نکرد گفت: اقساط هواپیماهای جدید از درآمد حاصل عملیاتی شدن آنها پرداخت می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اقتصادنیوز، محمدرضا خوشنویسان معاون بازرگانی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) درباره قرارداد ۱۰.۵ میلیارد دلاری هوایی ایران با ایرباس برای خرید هواپیماهای جدید و نوسازی ناوگان اظهار کرد: این هواپیماها از سوی دولت برای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خریداری نشده، بلکه فاینانس شده است و هما باید با درآمد حاصل از عملیاتی شدن آنها اقساط را تا زمان تملک هواپیماها پرداخت کند.

وی ادامه داد: در حقیقت می‌توان گفت این تنها اعتماد دولت به توانمندی‌ها و زیرساخت‌های موجود در شرکت هواپیمایی ملی کشور است که بتواند به مدد این پتانسیل‌ها این هواپیماها را با بالاترین بهره‌وری ممکن به پرواز در بیاورد و با جابه‌جایی مسافر و بار، ضمن درآمدزایی و بازپرداخت اقساط به ارائه خدمات حمل و نقلی هوایی بپردازد و نقش مهم خود در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور را ایفا کند.

خوشنویسان در پاسخ به این سوال که آیا شرکت هواپیمایی ملی ایران ظرفیت استفاده از این تعداد هواپیما را دارد و می‌تواند به اوج روزهای گذشته خود در صنعت هوایی بازگردد؟ عنوان کرد: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های قبل (به عنوان مثال در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵) با عملیاتی کردن ۵۰ هواپیمای مسافربری در مجموع پروازهای داخلی و خارجی، عملاً توانایی خود را در بهره‌برداری از این تعداد هواپیما ثابت کرده است. به همین دلیل باید به این نکته توجه داشت که تعداد ۱۱۸ فروند هواپیما، در صورت قطعی شدن تفاهمنامه خرید با شرکت هواپیماسازی ایرباس، در طول هشت سال به هما تحویل خواهد شد. به همین دلیل با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته ظرفیت‌های لازم مازاد بر قابلیت‌های حال حاضر ایران‌ایر در طول این مدت فراهم خواهد شد.

معاون بازرگانی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) تصریح کرد: همچنین این موضوع باید مورد اهمیت قرار گیرد که در بدو تاسیس شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بر اساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته و طرح‌های بالادستی، عملیاتی کردن ۲۰۰ فروند هواپیما برای این شرکت در نظر گرفته شده بوده و بنابراین زیرساخت‌های لازم بر اساس این هدف ایجاد شده است./