پیروز حناچی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره پیشنهاد ارائه شده از سوی شهردار تهران مبنی بر خروج ایستگاه راهآهن از شهر و انتقال آن به حومه تهران، چنین توضیح داد: مسئلهای که در دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری و وزارت راه و شهرسازی پیگیری میشود و پیش از این نیز در مطالعات مجموعه شهری تهران به آن اشاره شده است، موضوع برخورداری از یک سیستم یکپارچه حمل و نقل در حوزه نفوذ کلانشهرها است؛ به این معنا که حمل و نقل درون شهر، حومه و برون کلانشهر با هماهنگی نسبت به یکدیگر رفتار کنند.
معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: وقتی از محدوده کلانشهری تهران سخن به میان میآید به معنای آن است که حوزه نفوذ کلانشهری از سمت شرق تا نزدیکی فیروزکوه و دماوند، غرب تا محدوده هشتگرد و قزوین و جنوب تا حسنآباد را تحت پوشش خود قرار داده است بنابراین برای این منطقه شهری نیاز به حمل و نقل ترکیبی و هماهنگ داریم که محدوده قانونی حریم شهری را با حمل و نقل حومهای که اقمار کلانشهر را به مرکز شهر متصل میکند، مرتبط و حتی فراتر از آن، مراکز کلانشهرها را به یکدیگر متصل کند.
وی با بیان اینکه کارکرد و استفاده از مترو برای درون شهر تعریف شده نه بیرون شهر اضافه کرد: شورای شهر و شهرداری تهران برای مترو تأمین اعتبار میکنند و قاعدتا باید مترو برای محدوده درون شهری به مسافران خدمات حمل و نقلی ارائه دهد و در واقع مترو در خارج از شهرها وظیفهای ندارد، هرچند که امروز در کلانشهر تهران مترو تا نزدیک هشتگرد هم پیش رفته است.
دبیر شورایعالی معماری و شهرسازی یادآور شد: امروز نیز میتوان برای ورامین که خطآهن نیز از آنجا عبور میکند یا برای هشتگرد و قزوین مترو احداث کرد و خطوط مترو را تا آنجا کشید ولی قطعا با توجه به منابع محدودی که وجود دارد این قبیل اقدامات عاقلانه نیست. از سوی دیگر راهآهن در گذشته برای حمل و نقل بین شهری و باری تعریف شده بود اما در حال حاضر راهآهن اعلام آمادگی کرده که در حوزه حمل و نقل حومهای کلانشهرها ورود کند؛ در نتیجه این بدین معنا است که ما باید برای مودهای حمل و نقلی کلانشهرها نقاط اتصال مشترکی داشته باشیم؛ یعنی جایی برای اتصال مترو به راهآهن وجود داشته باشد. با این نگاه راهآهن نه تنها نباید از شهر خارج شود بلکه باید اتصالش به مرکز شهر نیز تقویت شود.
وی اضافه کرد: اگر صرفا راهآهن بخواهد حمل و نقل مسافری بین شهری و بار را عهدهدار باشد شاید ایده خروج راهآهن از شهر پذیرفتنی باشد ولی زمانی که مأموریت حمل و نقل حومه به کلانشهر تهران به آن سپرده میشود باید ایستگاهها خیلی راحتتر برای مردم قابل دسترس باشد تا در نهایت رضایتمندی و آسایش شهروندان را فراهم آورد.
حناچی تصریح کرد: قانون میگوید هزینهکرد شورای شهر تهران خارج از محدوده شهری برای هر موردی غيرقانونی است و این موضوع نه فقط برای تهران بلکه در خصوص تمام کلانشهرها صدق میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: در واقع رویکردی که وزارت راه و شهرسازی آن را پیگیری میکند، اتفاقی است که در تمام دنیا در حال رخ دادن است و موضوع مهم برای ما این است که مود حمل و نقل ریلی، شامل درون شهری، برون شهری و حومهای، در کنار اتوبوس BRT٬ حتی LRT و تاکسی در مجموعه کلانشهری یکپارچه عمل کنند.
وی در پاسخ به این سوال که شورایعالی شهرسازی و معماری در خصوص تقویت و توسعه ایستگاههای چندوجهی راهآهن چه گامهایی را در دستور کار دارد، گفت: تقویت و توسعه ایستگاههای چندوجهی راهآهن سیاستی است که مدنظر دکتر آخوندی است؛ به عنوان مثال مصوب شد در شهر همدان که ایستگاه راهآهن که در فاصله 15 کیلومتری شهر واقع شده بود با هماهنگی مسئولان استانی و شهرداری به دل شهر منتقل شود و این اقدام دقیقا منطبق بر همین نگاه بود.
حناچی درباره ساخت ایستگاه جدید راهآهن در کلانشهر تهران نیز به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه گفت: موضوعاتی از قبیل ساخت ایستگاه راهآهن در پایانه مسافربری بیهقی یا محدوده شرق تهران در دست مطالعه است که خروجی آن در دستور کار شورایعالی معماری شهرسازی قرار خواهد گرفت./