شناسهٔ خبر: 20400 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین:

حفظ و احیای باغستان سنتی قزوین نیازمند طرحی ویژه و همه جانبه نگر

حامد مانی فر مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: با هر گونه تغییر کاربری و صدور مجوز ساخت و ساز در محدوده باغستان سنتی قزوین به شدت مخالف خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، حامد مانی‌فر با اشاره به اهمیت حفظ و احیای باغستان سنتی قزوین تاکید کرد: هر گونه تغییر کاربری و ساخت و ساز در باغستان سنتی قزوین موجب از بین رفتن ارزش و اصالت آن خواهد شد.

دبیر کارگروه امور زیربنایی و شهری استان با تاکید بر مخالفت با هرگونه تغییر کاربری و صدور مجوز ساخت و ساز در باغستان سنتی گفت: تنها تاسیسات و بناهایی که در سیستم گذشته این باغات وجود داشته و می‌توانند در احیای آن موثر باشند، به شرط پایبندی به سبک و سیاق بنای اصلی و عدم اثرگذاری منفی در این بافت ارزشمند، امکان اجرایی شدن خواهند یافت.

وی در ادامه بیان کرد: برای ایجاد تاثیر مثبت در احیای این مجموعه در مرحله اول باید یک برنامه کارشناسانه با در نظر گرفتن همه جوانب تهیه و ارایه شود.

مانی فر در این خصوص افزود: نحوه تامین و چگونگی توزیع آب بین این باغات برای احیای آن از مهمترین شاخص‌های بدیهی این طرح است.

مدیرکل راه و شهرسازی با اشاره به تاثیرات وجود باغستان در پیرامون شهر قزوین گفت: این مجموعه علاوه بر افزایش کیفیت هوای شهر قزوین و تلطیف آن و همچنین ایجاد سرزندگی و شادابی در فضای اطراف شهر، از به وجود آمدن حاشیه‌نشینی و سکونت‌گاه غیررسمی نیز جلوگیری کرده است.

مانی فر با اشاره به اینکه شهر قزوین شاید تنها شهری باشد که چنین مجموعه ارزشمند و کهنی را پیرامون خود دارد یادآور شد: کلیه دستگاه‌های متولی باید برای تهیه طرح و برنامه ویژه با هدف حفظ و احیای باغستان سنتی قزوین بدور از شعارزدگی و نگرش‌های کوتاه مدت، مشارکت کنند تا از تخریب بیش از پیش آن جلوگیری شود.