شناسهٔ خبر: 20439 - سرویس استان‌ها

فعالیت بی‌وقفه گشت حفاظت از اراضی استان همدان در ایام نوروز

همدان فرمانده یگان حفاظت از اراضی اداره‌کل راه و شهرسازی همدان از فعالیت بی‌وقفه گشت حفاظت از اراضی استان همدان در ایام نوروز در استان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل راه و شهرسازی استان همدان، اراضی ملی و اموال عمومی متعلق به یکایک شهروندان است. لذا باید در راستای منافع عامه و برخورداری همگان، مورد توجه مقامات حوزه عمومی قرارگیرد. پدیده تصرف عدوانی و سودجویانه اراضی ملی و منابع طبیعی و جولان عناصر فرصت‌طلب و سودجو که به بهای سوداگری، جنگلها و مراتع – کرانه رودها و دریاها و... را تخریب کرده و مبادرت به ساخت و ساز و تصرفات مالکانه می‌نمایند، زخمی کهنه و فرسایشی است: که طی ۲ دهه اخیر عمیق‌تر و وسیع‌تر شده است .

طی این مدت یکی از مهمترین درگیری‌های قضایی محاکم، پرونده‌های مرتبط با موضوع زمین بود و اتخاذ تمهیداتی که این معضل را به حداقل ممکن برساند لازم است به منظور تحقق این هدف در راستای اجرای سیاست‌های کلان دستگاه قضایی که تحت عنوان (توسعه قضایی) دنبال می‌شود با ابتکار ریاست وقت قضائیه، شورای حفظ حقوق بیت‌المال در امور اراضی ملی و منابع طبیعی در ۳۰ استان کشور تشکیل شد، که پس از تشکیل شورا دست متجاوزین به بیت‌المال و اراضی ملی تاحدودی کوتاه شده و تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی در سطح استان‌های کشور تا حدی کاهش یافت.

این اقدام علاوه بر ایجاد حصار امن برای اراضی موجب ارتقای شاخص امنیتی در استان‌ها نیز شده و برخی پرونده‌هایی که تابعی از این اقدامات محسوب می‌شوند نظیر جعل، کلاهبرداری، منازعات و ... که هرنوع به شکلی به این اراضی ارتباط دارند به حد کمتری رسیده است.

گشت حفاظت از اراضی اداره‌کل راه وشهرسازی استان همدان نیز در این راستا در ایام نوروز به صورت ۲۴ ساعته در دوشیفت گشت‌زنی داشته و از اراضی ملی محافظت و دست سودجویان را کوتاه کرده است.

"حمید چراغی" درمورد عملکرد این یگان در نوروز ۹۵ بیان کرد: در این ایام، یک مورد رفع تصرف به متراژ ۳ هزار و ۵۰۰ متر مربع و به ارزش تقریبی ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال توسط گشت حفاظت از اراضی انجام شده است.

فرمانده یگان حفاظت از اراضی اداره‌کل افزود: یک مورد نیز تصرف و تشکیل پرونده و ارسال به مراجع قضایی به متراژ یک هزار و ۹۲۵ متر مربع و به ارزش تقریبی ۲ میلیارد ریال شناسایی شده است.

وی ادامه داد: در این ایام، یک مورد نیز قلع و قمع بلافاصله در حین تصرف در روستای حیدره با متراژ ۳ هزار و ۷۶۸ متر مربع و به ارزش تقریبی ۲ میلیارد و ۶۳۷ میلیون و ۹۵۰ هزار ریال با موفقیت انجام شد.

چراغی همچنین به دو مورد رفع تصرف در روزهای اخیر اشاره و عنوان کرد: رفع تصرف زمینی به متراژ ۳ هزار و ۴۶۱ متر مربع و به ارزش تقریبی ۳ میلیارد و ۴۶۱ میلیون ریال و همچنین زمینی دیگر به متراژ ۱۲ هزار و ۱۷۵ متر مربع و به ارزش تقریبی ۱۲ میلیارد و ۱۷۵ میلیون ریال توسط این یگان انجام شده است.

وی اضافه کرد: همچنین در این حدود ۷۰۰ اصله نهال توسط نیروهای یگان جمع آوری شد.

 چراغی در پایان خاطرنشان ساخت: هموطنان در صورت مشاهده هر گونه تعرض به منابع ملی و دولتی سریعا با شماره تلفن ۳۲۲۵۹۲۰۰ که همکاران ما در آنجا به صورت آنلاین جهت پاسخگویی به مردم مستقر هستند، تماس حاصل فرمایند./