شناسهٔ خبر: 20443 - سرویس مسکن و شهرسازی

عشایری در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد:

ساماندهی آرامگاه سعدی و محله سعدیه شیراز در دستور کار/ ضلع جنوب شرقی آرامگاه سعدی برازنده یک جاذبه گردشگری و فرهنگی نیست

هوشنگ عشایری عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با تشریح دو مصوبه مهم ستاد ملی بازآفرینی شهری برای ساماندهی بافت‌های ناکارآمد شهری استان فارس گفت: ضلع جنوب شرقی آرامگاه سعدی به جهت وجود سکونتگاه‌های غیررسمی آن منطقه، ظاهر برازنده یک نقطه گردشگری و ادبی و فرهنگی را ندارد.

هوشنگ عشایری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که استان فارس در ستاد ملی بازآفرینی شهری چندین مصوبه داشت که به عقیده من دو مصوبه آن بسیار شاخص بود اظهار کرد: نخستین مصوبه تهیه «طرح بازآفرینی شهری بافت تاریخی شیراز» با رویکرد خدمات گردشگری بین‌المللی بود که مشاور طرح از میان مشاوران ایرانی و ایتالیایی انتخاب شدند و مشاوران خارجی نیز بازدید میدانی از بافت تاریخی شیراز هم انجام دادند. در این زمینه فعالیت به طور جدی آغاز شده است و جلسه‌ای نیز با دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی با عنوان «طرح ۵۷ هکتاری» برگزار شده است. در این جلسه تاکید زیادی بر اهمیت این پروژه انجام گرفت و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نیز با جدیت پیگیر این موضوع است.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران افزود: دومین مصوبه بسیار مهم در این ستاد طرح ساماندهی آرامگاه سعدی و محله سعدیه شیراز بود. برای این طرح عنوان «از بوستان به گلستان» که مضمون کتاب بوستان و گلستان سعدی است در نظر گرفته شده و طبق آن قرار شد این طرح از باغ دلگشا در ورودی محور سعدی تا آرامگاه سعدی با مشارکت اداره کل راه و شهرسازی استان فارس، شهرداری شیراز و میراث فرهنگی اجرایی شود. سهم عمده را اداره کل راه و شهرسازی قبول کرده و در بخشی از این منطقه یک ضلع که بین باغ دلگشا و آرامگاه سعدی است.

وی با اشاره به سفر سال گذشته دکتر روحانی به استان فارس گفت: رئیس جمهوری در این سفر تاکید زیادی بر اجرای این پروژه کردند و پیگیری رئیس جمهور نیز سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور را ترغیب به تامین منابع مالی دارای ردیف برای این موضوع کرد که متاسفانه در سال ۹۴ این امر میسر نشد اما اطمینان دارم که در آینده نزدیک می‌توانیم ردیف بودجه‌ای را برای این موضوع داشته باشیم.

عشایری با اشاره به اهمیت توجه به بافت‌های تاریخی شهر شیراز به عنوان یکی از شهرهای جاذب گردشگر در کشور گفت: ضلع جنوب شرقی آرامگاه سعدی به جهت وجود سکونتگاه‌های غیررسمی آن منطقه، ظاهر برازنده یک نقطه گردشگری و ادبی و فرهنگی را ندارد. مقرر شد شهرداری شیراز در این بخش که نزدیک به دامنه کوه هم هست ورود پیدا کند و ساماندهی در این بخش با ایجاد یک رینگ کنار گذر و احیای منظر آن منطقه یا تملک یا ترغیب به نوسازی و بهسازی انجام شود تا در گام نخست منظر این مناطق مناسب شود.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران که تا چندی پیش به عنوان مدیرکل اداره راه و شهرسازی فارس فعالیت می‌کرد ادامه داد: ساماندهی محدوده گلستان تا بوستان بر عهده اداره کل راه و شهرسازی استان فارس قرار گرفته و شهرداری شیراز نیز مسئول ساماندهی منظر ضلع جنوب شرقی آرامگاه سعدی است ضمن این‌که سازمان میراث فرهنگی نیز به عنوان متولی ساماندهی آرامگاه سعدی تعیین شده است./