شناسهٔ خبر: 20475 - سرویس مسکن و شهرسازی

مشروح نشست معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با وزیر فرهنگ درباره مشهد ۲۰۱۷؛

اعلام آمادگی برای ثبت پرونده جهانی حرم مطهر امام رضا(ع) در یونسکو/ جنتی: کارهای ارزنده‌ای در این دوره از وزارت راه و شهرسازی انجام شد/ حناچی: ترجمه و انتشار کتاب و فیلم خراسان بزرگ به هفت زبان زنده دنیا

نشست نشست معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری وی و رئیس اداره ارشاد استان خراسان رضوی با تشریح اقدامات دبیرخانه ستاد ملی عمرانی مشهد ۲۰۱۷ در حالی برگزار شد که گفته می شود بر موضوع پرونده ثبت جهانی حرم مطهر امام رضا (ع) در یونسکو متمرکز است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید: در این دوره از وزارت راه و شهرسازی کارهای ارزنده‌ای انجام شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست مشترک علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستادملی مشهد ۲۰۱۷ با وزارت راه و شهرسازی به نمایندگی پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با حضور نمایندگانی از مسئولان دو وزراتخانه راه و شهرسازی و فرهنگ و ارشاداسلامی، رئیس اداره ارشاد استان خراسان رضوی، مجتبی حسینی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس موزه ملک و دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان کشور و فرزانه صادق مالواجرد مدیرکل دفتر معماری، طراحی شهری و بافت های واجد ارزش وزارت راه و شهرسازی در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در میدان بهارستان عصر روز چهارشنبه ۱۸ فروردین ماه به منظور تشریح عملکرد دبیرخانه ستاد ملی عمرانی مشهد ۲۰۱۷ برگزار شد.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه در این دوره از وزارت راه و شهرسازی کارهای ارزنده‌ای انجام شده که در دوره‌های قبل سابقه نداشته است گفت: اگرچه در طرح مشهد ۲۰۱۷ قرار است مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی معرفی شود اما بحث خراسان بزرگ حوزه تمدنی بسیار گسترده‌ای است که در این حوزه تمدنی بزرگ از سمرقند تا بخارا و تاشکند برای ما اهمیت دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: مشهد ۲۰۱۷ بهانه‌ای است تا تمدن ایران را به دنیا معرفی کنیم زیرا همانطور که شاهد هستید معماری و شهرسازی‌ شهر حیدرآباد بسیار به اصفهان شبیه است و مقایسه این دو شهر نشان می‌دهد که معماری و شهرسازی حیدرآباد تا چه اندازه از اصفهان الهام گرفته است. 

در ادامه این نشست پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه موضوع ثبت جهانی حرم مطهر امام رضا (ع) موضوعی است که چندین سال است مورد توجه قرار دارد گفت: پیش بینی کردیم کتاب مشهد ۲۰۱۷ که مجموعه‌ای از عکس‌های قدیم تا جدید شهر مشهد است منتشر شود. همچنین فیلم و کتاب مجموعه «شکوه خراسان: دیدی نو، سرزمینی کهن» The Splendor of Greater Khorasan نیز به فارسی و انگلیسی و فیلم DVD آن به ۷ زبان زنده دنیا؛ فارسی، انگلیسی، عربی، فرانسوی، ترکمن، ازبکی و روسی ترجمه شود.  

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی افزود: توصیه ما به استان خراسان رضوی این بود تا تمامی محصولاتی که تولید و تمامی اقداماتی که انجام می‌شود با توجه به وجهه بین‌المللی موضوع باشد.

سرابی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز که پیشنهاد چاپ و انتشار کتاب مشهد ۲۰۱۷ را داده بود در نشست فوق گفت: موضوع چاپ و انتشار کتاب مشهد ۲۰۱۷ در شورای راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح و از طریق آن وزارتخانه نیز پیگیری شود تا به سرانجام برسد. 

بهبود شبکه ریلی کشور در منطقه خراسان بزرگ

فرزانه صادق مالواجرد مدیرکل دفتر معماری، طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش وزارت راه و شهرسازی درباره گزارش اقدامات انجام شده در راستای انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی در سال ۲۰۱۷ به اقدامات دبیرخانه ستاد ملی عمرانی مشهد ۲۰۱۷ اشاره کرد و جلسات هماهنگی ستاد عمرانی، تهیه پیش نویس مصوبه هیات دولت، طراحی نشان مشهد ۲۰۱۷ و تهیه فیلم و کتاب خراسان بزرگ را از اهم اقدامات برشمرد و درباره مصوبات برگزاری جلسه این ستاد در تاریخ ۱۹ شهریورماه سال گذشته گفت: ایجاد مراکز خدماتی و رفاهی بین راهی در ورودی و خروجی شهر مشهد، نصب تابلوهای پیام متغیر در محور منتهی به شهر مشهد، پیگیری موضوع تمدن خراسان بزرگ، پیگیری موضوع ایران شهری، کریدور فرهنگ مشهد نیشابور، ایستگاه راه آهن شهر مشهد و چهاربانده کردن مسیر ریلی مشهد به تپه سلام از موضوعاتی بود که در مورد آن تصمیم گیری شد و مقرر شد در این باره پیگیری‌های لازم انجام گیرد.

مدیرکل دفتر معماری، طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش ادامه داد: برگزاری نخستین جلسه هماهنگی امور ستاد عمرانی نیز در تاریخ ۳۰ آبان ماه انجام شد و طی آن نشست مقرر شد تا پیگیری انجام پروژه‌های کارگروه هوشمندسازی توسط وزارت ارتباطات، پیگیری انجام تمهیدات لازم جهت احداث ایستگاه راه آهن بینالود توسط شرکت عمران شهرهای جدید، برگزاری مسابقه طراحی لوگوی مشهد ۲۰۱۷ با محوریت معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی و همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تشکیل جلسات هماهنگی امور ستاد ملی عمرانی به منظور پیگیری پیشرفت پروژه‌ها انجام گیرد.

صادق مالواجرد افزود: دومین جلسه هماهنگی امور ستاد ملی عمرانی نیز در تاریخ ۱۲ بهمن ماه انجام شد که در آن جلسه بر موضوعات ریلی مربوط به شهر مشهد در راستای مطرح شدن موضوع شهرسازی ریل پایه توسط شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تاکید شد. همچنین تاکید بر افزایش ظرفیت محور مشهد در قالب پروژه‌های مشهد ۲۰۱۷، درج موضوع ثبت جهانی مجموعه حرم امام رضا (ع) در پیش‌نویس مصوبه هیئت‌وزیران درباره مشهد ۲۰۱۷، تشکیل جلسه ستاد عمرانی با محوریت تعیین تکلیف قطعی پروژه‌های میراث‌فرهنگی و محل تامین اعتبار در محل استانداری از دیگر موضوعاتی بود که در مورد آن تصمیم‌گیری شد.

وی انجام هماهنگی‌های لازم جهت برگزاری همایش بین‌المللی شهرسازی اسلامی در مشهد با حضور نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و استانداری خراسان‌رضوی و همچنین تاکید بر بررسی و تعیین تکلیف پروژه طراحی شهری محور ارگ، پروژه‌های پژوهشی موردنظر کارگروه معماری و شهرسازی و طرح ویژه محدوده منفصل توس را از دیگر موضوعات بررسی‌شده در جلسه دوم عنوان کرد.

ارایه متن پیش‌نویس مشهد ۲۰۱۷ به هیات وزیران با تمرکز بر ثبت جهانی حرم مطهر امام رضا(ع)

این مدیرکل همچنین ارسال پیش‌نویس مصوبه مورخ ۲۸ بهمن‌ماه سال گذشته (۹۴) را به رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و راه و شهرسازی یادآور شد و گفت: ارسال پیش‌نوس مصوبه مورخ ۲۶ اسفندماه سال ۹۴ از سوی دبیرخانه کمیسیون فرهنگی هیئت دولت به وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور خارجه، وزارت کشور، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، معاون حقوقی رئیس‌جمهور و رئیس سازمان صدا و سیما از اقداماتی بود که انجام شد و طی آن انتخاب شهر مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی در سال ۲۰۱۷ از طرف سازمان آیسسکو برای بررسی و اعلام نظر نهایی تشریح شد.

به گفته صادق‌مالواجرد تهیه فراخوان مسابقه طراحی نشانه (لوگو) مشهد ۲۰۱۷ از سوی معاونت شهرسازی و معماری با هماهنگی دبیرخانه شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی مشهد ۲۰۱۷، سازمان ملی زمین و مسکن، استانداری خراسان رضوی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر اقداماتی بود که انجام شد.

وی درباره روند اجرایی فراخوان طراحی لوگوی مشهد ۲۰۱۷ به ارسال نزدیک به ۵۰ هزار نشانی ایمیل اعضای ثبت نام شده و اعضای خبرنامه سایت آرت آنلاین، سایت اجرایی مرحله ثبت نام و ارسال آثار مسابقه اشاره کرد و گفت: تشکیل ستاد خبری مسابقه، درج اخبار فراخوان در سایت‌ها، رسانه‌های خبری، روزنامه‌ها، مجله‌ها، شبکه‌های مختلف رادیویی و اخبار هنری سیما، نصب خبر فراخوان در تمامی صفحه ها و کانال های هنری و ارسال ۵۰ هزار پیامک اطلاع رسانی به اعضای بانک اطلاعات هنرمندان عضو سات آرت آنلاین، درجه آگهی فراخوان در سایت‌های هشتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر و موسسه توسعه هنرهای معاصر و سایت‌های تخصصی انجمن طراحان گرافیک ایران و سایت تندیس بخشی از اقداماتی بود که در روند اجرای فراخوان طراحی لوگوی مشهد ۲۰۱۷ انجام شد.

این مدیرکل در تشریح دیگر اقدامات اجرایی افزود: راه اندازی سایت تخصصی اطلاع رسانی و تعامل با رسانه‌ها و هنرمندان به نشانی jvhonar.ir، ارسال ۱۷۶۷ اثر از ۷۹۰ هنرمند به دبیرخانه مسابقه تا تاریخ ۹۴.۱۲.۴، انتخاب ۷۶ اثر برگزیده جهت چاپ در کتاب لوگوی مشهد ۲۰۱۷ در مرحله اول داوری، انتخاب آثار و داوری نهایی در جلسه روز شنبه ۹۴.۱۲.۲۲ در دفتر معاونت معماری و شهرسازی با حضور مسئولین ستاد دبیرخانه مشهد ۲۰۱۷ و داوران این مسابقه متشکل از آیدین آغداشلو، قباد شیوا، ابراهیم حقیقی، صداقت جباری و اصغر کفشچیان مقدم و در نهایت برگزاری نمایشگاه آثار برگزیده در شهر تهران و مشهد و اعطای جوایز آثار برتر با حضور دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی کل مراحل کار و روند اجرا بود.

صادق مالواجرد برگزاری جلسه ۵ اسفندماه سال ۹۴ را نیز آخرین نشست سال گذشته عنوان کرد که با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و رایزن های فرهنگی کشورهای اسلامی افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و هند برگزار شد.

تبادل‌نظر با اندیشمندان شهرهای مختلف دارای فرهنگ مشترک با خراسان بزرگ

وی تاکید کرد: این نشست‌ها با هدف توسعه روابط بین‌الملل در زمینه فعالیت‌های فرهنگی در شهر مشهد و معرفی ارزش‌های اصیل معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی و تحکیم پیوندهای فرهنگی مبتنی بر صلح، دوستی و مودت با کشورهای حوزه تمدن خراسان بزرگ با رویکردهای فرهنگی، هنری و تاریخی سرزمین کهن، تاریخچه خراسان و خراسانیان، تبلور نبوغ معماری، زبان و شعر فارسی خراسانیان، شکل‌گیری مکتب هنری خراسان، زیبایی‌های طبیعی، جغرافیایی و گردشگری و معرفی زندگی و آداب و رسوم گذشته و معاصر مردم خراسان بزرگ است.

این مدیرکل در وزارت راه و شهرسازی مصاحبه با اندیشمندان، مورخان، ادیبان، نخبگان ادبی و فرهنگی، صاحبنظران عرصه علوم و فنون و آکادمیک، بازدید و تصویربرداری از موزه‌ها، سایت‌های تاریخی و تصویربرداری از ۶ کشور آسیایی با سابقه مشترک فرهنگی را از دیگر تصمیمات اتخاذ شده در نشست‌های مشترک وزارت راه و شهرسازی و وزارت فرهنگ با رایزنان‌های فرهنگی کشورهای همسایه عنوان کرد.

وی ادامه داد: شهرهای هرات و بلخ در افغانستان، سمرقند، بخارا و تاشکند در ازبکستان، لاهور در پاکستان، عشق آباد، نساء، مرو و خوارزم در ترکمنستان و آگرا، دهلی و حیدرآباد در هند را از جمله شهرهایی هستند که مصاحبه با اندیشمندان فرهنگی و تاریخی، ادبی و در نهایت مفاخر آنها مدنظر و در دستور کار قرار دارد.

فعالیت مشترک شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و سازمان میراث‌فرهنگی برای مرمت آثار تاریخی خراسان

صادق‌مالواجرد تشکیل جلسات و نشست‌هایی را با موضوع میراث‌فرهنگی نیز یادآور شد و گفت: مقرر شد با شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، مرمت آثار تاریخی در مشهد مورد توجه جدی قرار بگیرد که در همین راستا نیز، تامین اعتبار برعهده سازمان میراث فرهنگی نهاده شد.

مدیرکل دفتر معماری، طراحی شهری و بافت های واجد ارزش در پایان گزارش خود تاکید کرد: در پیش‌نویس مصوبه مشهد ۲۰۱۷ که در حال حاضر در هیات دولت در دست بررسی است مواردی آورده شده که همانطور که مستحضرید بسیار تاثیرگذار هستند و مقرر شده تا پرونده ثبت جهانی حرم مطهر امام رضا (ع) به یونسکو ارسال شود.

مجتبی آقایی سربرزه عکاس و دبیر اجرایی و هنری مسابقه طراحی نشانه (لوگو) نیز در این نشست ضمن مغتنم شمردن فرصت جشنواره هنرهای تجسمی و همزمانی آن با اعلام فراخوان عمومی برای طراحی لوگوی مشهد ۲۰۱۷ گفت: در مجموع ۱۷۶۷ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که در انتخاب آثار تمامی دقت اعمال شد تا وجهه بین المللی کار در نظر گرفته شود.

گفتنی است در نشست ستادملی عمرانی مشهد ۲۰۱۷، سرابی رئیس اداره ارشاد خراسان رضوی و علی اعطا مشاور رسانه‌ای معاون معماری و شهرسازی حضور داشتند. همچنین در این نشست، کتابی که توسط معاونت معماری و شهرسازی در مسابقه نقد بنا و فضای شهری سال ۹۴ برگزار و منتشر شد به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هدیه شد که مورد توجه این مقام مسئول قرار گرفت. /