به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، در نشست مشترک وزیر راه و شهرسازی، استاندار گیلان و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، آخرین وضعیت راهآهن رشت–آستارا بهعنوان یکی از مهمترین طرحهای زیربنایی کشور بررسی شد.
هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه، این پروژه را ابرپروژه ملی و حلقه طلایی راهگذر شمال–جنوب توصیف کرد و گفت: تاکنون حدود ۲۸۵ هکتار از اراضی این طرح تملک شده که معادل ۸۲ کیلومتر مسیر را شامل میشود و تثبیت و تخریب حدود ۳۵ کیلومتر نیز در دستور کار قرار دارد.
بازوند با اشاره به اهمیت راهبردی این خط ریلی در عرصه بینالمللی افزود: راهآهن رشت–آستارا آخرین قطعه راهگذر ریلی شمال–جنوب است که از بمبئی آغاز میشود در فنلاند پایان مییابد.
وی ادامه داد: تکمیل این محور، زمان ترانزیت بار را از ۴۵ روز به ۲۱ روز کاهش داده و هزینه حملونقل را تا ۳۰ درصد پایین میآورد. این دستاورد، جایگاه ایران را در معادلات ترانزیتی منطقه و جهان تثبیت خواهد کرد.
بازوند یکی از چالشهای اساسی پروژه را حجم تردد کامیونها دانست و خاطرنشان کرد: ساخت این پروژه روزانه به بیش از ۲۵۰ کامیون نیاز دارد، اما جادههای روستایی توان پاسخگویی به چنین ظرفیتی را ندارند. با همکاری استانداری، در حال طراحی راهکارهای عملی برای کاهش فشار بر مسیرهای محلی و ساماندهی حملونقل هستیم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه همچنین از پیشرفت مذاکرات با طرف روسی خبر داد و تأکید کرد: در گفتوگوهای اخیر با هیأت روسیه، توافقات ارزشمندی حاصل شده و بهزودی قرارداد اجرایی پروژه نهایی خواهد شد.
بازوند در پایان با قدردانی از پیگیریهای مستمر وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: راهآهن رشت–آستارا بهعنوان یکی از مهمترین پروژههای ملی، با حمایت دولت در حال پیشروی است و انتظار داریم در بازه زمانی تعیینشده به بهرهبرداری برسد.