شناسهٔ خبر: 20501 - سرویس ریلی

قطار گردشگران اروپایی وارد یزد شد/قطار مختص گردشگری؛ یک هتل متحرک

قطار گردشگران خارجی معاون گردشگری مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: نخستین قطار گردشگران اروپایی با عنوان عقاب طلایی در سال ۹۵ با مسافرانی از كشورهای اروپایی و آمریكایی وارد یزد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ سید مصطفی فاطمی اظهار كرد: این قطار در دو سال اخیر نهمین قطاری است كه گردشگران خارجی را به مقصد یزد می‌آورد تا از اماكن تاریخی و فرهنگی نخستین شهر خشتی جهان بازدید كنند.

وی با اشاره به اینكه قطار مجارستانی بعد از ظهر از یزد به مقصد مشهد خارج می‌شود، افزود: این قطار برای نخستین بار در استان یزد توقف كوتاهی در شهر بافق نیز خواهد داشت .

معاون گردشگری مدیركل میراث فرهنگی یزد تصریح كرد: مسافران این قطار در یزد به عنوان دومین شهر مورد بازدید خود از برج سكوت (دخمه زرتشتیان)، آتشكده، مسجد جامع، محله فهادان ، موزه آب و بافت تاریخی یزد بازدید خواهند كرد.

فاطمی با اشاره به اینكه عمده این گردشگران از ثروتمندان اروپایی هستند خاطرنشان كرد: این نوع قطار گردشگری شامل سه رستوران مجلل و همچنین به جای كوپه، سوئیت‌های مجهز برای هر خانواده در نظر گرفته شده است بطوری كه در هر سالن قطار، سه سوئیت طراحی شده و مسافران، این قطار كه از كشور مجارستان است را به دیگر وسایل ترجیح می‌دهند چراكه مسافران می‌توانند ضمن اینكه زندگی روزمره خود را انجام دهند از نقاط مختلف مسیر گردشگری نیز بازدید كنند.

وی با اشاره به اینكه ورود این قطار به ایران بدون مسافر بوده و مسافران از طریق هواپیما به فرودگاه تبریز وارد و سپس در ایستگاه راه آهن سوار قطار شده‌اند، ادامه داد: این قطار عصر روز ۱۷ فروردین با مسافران و گردشگران اروپایی به سمت زنجان رفته و سپس به شهرهای كاشان، اصفهان، سعادت شهر، شیراز سفر كرده است.

این مسئول خاطرنشان كرد: خوشبختانه از ابتدا تاكنون یزد به عنوان یكی از شهرهای تعریف شده در لیست تورهای گردشگری این قطار قرار داشته است.

به گزارش ایرنا٬ هم اكنون استان‌های فارس، یزد و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است. این نهمین قطاری لوكسی است كه در طول فعالیت دولت تدبیر و امید و با رشد گردشگری خارجی ، گردشگران اروپایی و امریكایی را به یزد می‌آورد.

سال ۹۳ دو قطار گردشگری اروپایی وارد ایران شدند كه استان یزد از مقاصد اصلی مسافران این قطار (عقاب طلایی) بود و نخستین قطار گردشگری اروپایی مهرماه همان سال با استقبال گروه موسیقی محلی شهرستان خاتم وارد شهر یزد شدند.

در سال ۹۴ نیز ۶ قطار گردشگری خارجی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به مقصد یزد حركت كرده و گردشگران كشورهای اروپایی و آمریكایی كه اغلب از طبقه علمی و فرهنگی و فرهیختگان هستند از نزدیك از آثار تاریخی این شهر بازدید كرده‌اند.

دردو سال گذشته چند گروه اقتصادی و رسانه‌ای از فرانسه، خبرنگاران آلمانی و دانشجویان آفریقای جنوبی نیز از آثار تاریخی یزد بازدید كرده اند.

استان یزد ۲۲۷۰ هكتار بافت تاریخی دارد كه شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه ۷۴۳ هكتار و مساحت حریم پنج هزار هكتار در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.

یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد كه از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه‌ها، زیارتگاه‌های زرتشتیان، خانه‌های تاریخی، آب انبارها، باغ‌های تاریخی، بادگیرها و بازارچه‌ها اشاره كرد.