شناسهٔ خبر: 20518 - سرویس استان‌ها

دبیر ستاد احیای بافت‌های فرسوده گلستان:

كار مرمت دو خانه تاریخی گرگان آغاز شد

خانه فاضل دبیر ستاد احیای بافت‌های فرسوده استان گلستان اعلام كرد: مرمت دو خانه تاریخی "كبیر" و "فاضل" در بافت‌های تاریخی دوشنبه‌ای و سرچشمه گرگان با اعتبار حدود ۸ میلیارد ریال آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه و شهرسازی استان گلستان، ابراهیم مبارك قدم در گفت و گویی خبری گفت: این خانه‌ها طی پنج سند در اختیار شركت عمران و بهسازی شهری ایران از شركت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته و قرارداد مرمت آن نیز با پیمانكاران ذیصلاح منعقد و عملیات اجرایی آنها آغاز شده است.

مبارك قدم افزود: دو خانه تاریخی "كبیر" و "فاضل" با اعتبار حدود ۲۰ میلیارد ریال برای بهسازی و مرمت مهرماه سال جاری به تملك شركت عمران و بهسازی شهری ایران درآمد.

مدیركل راه و شهرسازی گلستان گفت: خانه تاریخی كبیر در حال حاضر به شش پلاك مختلف تقسیم شده و شركت عمران و بهسازی شهری ایران دو پلاك اصلی آن را به مساحت ۱۴۰۰ مترمربع كه عمارت اصلی در آن واقع شده، خریداری و تملك كرده است.

به گفته مبارك قدم، خانه فاضل نیز در حال حاضر به چهار پلاك تقسیم شده و سه پلاك اصلی آن به مساحت ۷۰۰ متر مربع به تملك شركت عمران و بهسازی شهری ایران درآمده است.

مبارك قدم، منابع مالی هزینه شده برای تملك خانه كبیر را ۱۲ میلیارد ریال و خانه فاضل را ۷ میلیارد ریال ذكر كرد و افزود: این خانه‌ها پس از مرمت بر حسب صلاحدید و جهت استفاده همه مردم به بخش خصوصی و دولتی واگذار می‌شود.

خانه تاریخی "كبیر" از نفیس‌ترین و بزرگترین مجموعه‌های مسكونی شمال كشور است كه بالغ بر ۲۵۰۰ مترمربع مساحت و حدود ۱۵۰ سال قدمت دارد و از آثار ملی ثبت شده در محله دوشنبه‌ای شهر گرگان است.

از ویژگی‌های تاریخی این خانه، عمارت اصلی و پنجره‌های اورسی شكل (مشبكی) و تزئینات چوبی بسیار زیاد آن است و آخرین مالك آن فردی به نام مرحوم "محمد قاسم كبیر" بوده است.

خانه تاریخی "فاضل " نیز، در محله سرچشمه شهر گرگان واقع شده و مجموعه‌ای به مساحت حدود یكهزار مترمربع با قدمت حدود یكصد سال دارد و متعلق به حجت الاسلام "فاضل" است.

بزرگی عمارت اصلی این خانه كه ۱۵ اتاق را در سه طبقه در خود جای داده و شاید از نظر ارتفاع بلندترین ساختمان بافت تاریخی گرگان به شمار می‌رود، او را در زمره خانه‌های تاریخی این شهر قرار داده است.