به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، عصر امروز چهارشنبه ۹ مهرماه با حضور ویدیو کنفرانسی وزیر راه و شهرسازی، عملیات ریلگذاری ۱۱۵ کیلومتر از راه آهن کرمانشاه–اسلامآباد به عنوان بخشی از راهآهن ۲۶۳ کیلومتری کرمانشاه–خسروی آغاز شد. در این مرحله ۱۸ هزار تن ریل مورد استفاده قرار میگیرد و این طرح، بخشی از راهگذر ریلی شرق به غرب کشور است.
هوشنگ بازوند مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حملونقل کشور در مراسم آغاز عملیات ریلگذاری اظهار داشت: راهآهن کرمانشاه–خسروی یکی از پروژههای مهم و راهبردی کشور است که با تکمیل آن، ارتباط ریلی بین ایران و کشور عراق برقرار میشود و در ادامه امکان اتصال شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به سواحل مدیترانه نیز فراهم خواهد شد. این خط آهن، کوتاهترین مسیر ارتباطی ریلی به شهرهای بغداد، نجف، کربلا معلی و سامراست و میتواند تحولی اساسی در حوزه جابهجایی زائران و ترانزیت بینالمللی ایجاد کند.
وی افزود: در این پروژه، علاوه بر اجرای ۲۶ میلیون مترمکعب خاکبرداری و ۱۶.۶میلیون مترمکعب خاکریزی، عملیات احداث ابنیه فنی، پلهای خاص و ۹ هزار متر تونل نیز در حال انجام است. همچنین بیش از ۴۰ هزار تن ریل، ۵۵۰ هزار قطعه تراورس و ۸۲۵ هزار مترمکعب بالاست در کل مسیر به کار گرفته میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی پیشرفت فیزیکی عملیات زیرسازی کل مسیر کرمانشاه تا خسروی را ۵۳ درصد اعلام کرد و افزود: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی عملیات زیرسازی محدوده کرمانشاه تا اسلامآباد ۸۳ درصد است که امروز عملیات ریلگذاری آن آغاز شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: این مسیر ریلی شامل ۱۲ ایستگاه تشکیلاتی، مسافری و ترافیکی خواهد بود و با بهرهبرداری از آن، علاوه بر توسعه اقتصادی و رونق استانهای غربی کشور، بستر لازم برای گسترش ترانزیت کالا و مسافر، کاهش هزینههای حملونقل و ارتقای جایگاه ژئوپلیتیک ایران در راهگذر ریلی شرق به غرب فراهم میشود.
بازوند در پایان خاطرنشان کرد: راهآهن کرمانشاه–خسروی تنها یک پروژه عمرانی نیست، بلکه طرحی استراتژیک در سطح ملی و منطقهای است که میتواند ایران را به عنوان محور اصلی ترانزیت منطقهای مطرح کند و زمینهساز پیوند ریلی از آسیای میانه و شرق دور تا مدیترانه و اروپا باشد.