شناسهٔ خبر: 206062 - سرویس ریلی

بازدید مشترک رئیس دفتر رئیس‌جمهور، امعاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از پروژه راه‌آهن رشت – آستارا

راه‌آهن رشت – آستارا پروژه تعیین‌کننده در اتصال ریلی ایران به اروپا است

بازوند مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در جریان بازدید مشترک رئیس دفتر رئیس‌جمهور و استاندار گیلان از پروژه راه‌آهن رشت – آستارا، این طرح را یکی از حلقه‌های مهم کریدور شمال – جنوب دانست و گفت: تکمیل آن نقش تعیین‌کننده‌ای در اتصال شبکه ریلی ایران به اروپا دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، سید محمد حاجی‌میرزایی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، هادی حق‌شناس استاندار گیلان، هوشنگ بازوند معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه، و سردار عابد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) در بازدیدی مشترک از پروژه راه‌آهن رشت – آستارا، بر تسریع در روند اجرای این طرح راهبردی و رفع موانع پیش‌رو تأکید کردند.

در جریان این بازدید، جلسه‌ای کارگاهی با حضور مدیران فنی و اجرایی پروژه برگزار شد و جزئیات مربوط به پیشرفت عملیات و برنامه‌های تسریع در تکمیل مسیر مورد بررسی قرار گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی، در حاشیه این بازدید با اشاره به اهمیت راه‌آهن رشت – آستارا گفت: این طرح یکی از حلقه‌های اصلی کریدور بین‌المللی شمال – جنوب است که با تکمیل آن، شبکه ریلی ایران به مسیرهای ترانزیتی اروپا متصل می‌شود و جایگاه کشور در تجارت منطقه‌ای ارتقا می‌یابد.

وی افزود: با دستور ویژه رئیس‌جمهور و پیگیری مستمر وزارت راه و شهرسازی، امروز بازدید مشترکی با حضور رئیس دفتر رئیس‌جمهور، استاندار گیلان و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) از روند اجرای پروژه انجام شد و در ادامه، راهکارهای رفع چالش‌های اجرایی و مالی در جلسه‌ای تخصصی مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با تشریح ویژگی‌های فنی پروژه اظهار داشت: حداکثر سرعت طراحی‌شده برای قطارهای این مسیر ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت است و در طول مسیر، احداث ۶۳ دستگاه پل به طول ۴۱ کیلومتر و یک تونل به طول ۱,۹۶۰ متر پیش‌بینی شده است. همچنین ظرفیت جابه‌جایی سالانه ۱۵ میلیون تن بار برای این محور در نظر گرفته شده است.

به گفته‌ بازوند، حجم عملیات اجرایی پروژه قابل توجه است و هفت میلیون و ۹۰۵ هزار مترمکعب خاک‌ریزی، دو میلیون و ۴۱۸ هزار مترمکعب خاک‌برداری، یک میلیون و ۸۴۲ هزار مترمکعب ماسه‌بادی، ۷۲۰ هزار مترمکعب بالاست و ۳۶۵ هزار متر طول حفاری شمع انجام شده یا در دست اقدام است. میزان بتن مصرفی بیش از یک میلیون و ۳۳۵ هزار مترمکعب و آرماتور مصرفی نیز حدود ۱۶۲ هزار تن برآورد شده است. برای بخش روسازی مسیر نیز ۴۸۵ هزار عدد تراورس و ۳۵ هزار تن ریل پیش‌بینی شده است.

وی درباره ایستگاه‌های طراحی‌شده در این محور نیز توضیح داد: در مسیر رشت تا آستارا ۱۰ ایستگاه شامل رشت، صومعه‌سرا، ماسال، رضوانشهر، پره‌سر، تالش، لیسار، حویق، لوندویل و آستارا پیش‌بینی شده است. ایستگاه‌های رشت و آستارا به‌عنوان ایستگاه‌های تشکیلاتی توسعه خواهند یافت و ایستگاه لوندویل علاوه بر خدمات مسافری، نقش پشتیبانی نیز ایفا می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان تأکید کرد: با برنامه‌ریزی دقیق و همکاری مستمر دستگاه‌های اجرایی و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص)، تلاش داریم ضمن رفع موانع موجود، روند پیشرفت پروژه را شتاب بخشیم تا این مسیر استراتژیک در زمان مقرر به بهره‌برداری برسد. تکمیل این پروژه، تحولی چشمگیر در توسعه اقتصادی گیلان و افزایش سهم کشور از ترانزیت بین‌المللی شمال – جنوب به همراه خواهد داشت.