شناسهٔ خبر: 20726 - سرویس استان‌ها

ایدنی با تشریح کارنامه سال ۹۴ اعلام کرد؛

تخلیه و بارگیری ۸۷ میلیون تن کالا در بنادر تجاری هرمزگان/ ثبت ۱۷ میلیون نفر سفر دریایی

بندر هرمزگان مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از ثبت رقم ۸۷ میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری انواع کالا و افزایش پهلوگیری شناورها در کارنامه عملیاتی بنادر تجاری این استان طی سال گذشته خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، ابراهیم ایدنی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد مجموعه کل بنادر استان هرمزگان طی دوازده ماهه سال ۹۴ گفت: اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان راهبری بیش از ۷۲ بندر بزرگ و کوچک را بر عهده دارد که بندر شهید رجایی، بندر شهید باهنر، قشم و بندر لنگه از جمله مهم ترین بنادر تجاری این استان است.

وی افزود: طی سال گذشته، در مجموع ۸۷ میلیون و ۲۶۶ هزار و ۱۲۲ تن کالای نفتی و غیرنفتی در بنادر این استان تخلیه و بارگیری شد.

به گفته ایدنی، از مجموع عملیات انجام شده در این بنادر، ۵۳ میلیون و ۷۶۸ هزار و ۵۳۰ تن مربوط به کالاهای غیر نفتی و ۳۳ میلیون و ۴۹۷ هزار و ۵۹۲ تن اختصاص به کالاهای نفتی دارد.

رشد  ۳۰ درصدی صادرات مواد نفتی

عالی‌ترین مقام حوزه دریایی و بندری استان هرمزگان حجم کل کالاهای صادر شده در بخش نفتی طی دوازده ماهه سال ۹۴ را ۱۲ میلیون و ۵۳۷ هزار و ۷۸۷ تن اعلام کرد و از افزایش ۳۰درصدی این بخش از عملیات بندری خبر داد.  

ترانزیت ۷۰۲ میلیون تن کالای نفتی به خارج از کشور

وی در بخش دیگری از سخنان خود از ترانزیت ۷۰۲ هزار و ۵۳۵ تن انواع مشتقات و فرآورده‌های نفتی از طریق پایانه‌های بنادر این استان با رشد ۲۱ درصدی طی دوازده ماهه سال گذشته خبر داد.

کاهش ۳۰ درصدی واردات غیرنفتی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اضافه کرد: همچنین بیش از ۹ میلیون و ۵۶۸ هزار و ۴۹۳ تن کالای غیرنفتی وارد کشور شد که این رقم نشانگر کاهش ۳۰ درصدی است.

وی گفت: طی دوازده ماهه سال گذشته، بالغ بر یک میلیون و ۲۳۳ هزار و ۹۲۳ تن کالای غیرنفتی از طریق این بنادر ترانشیپ شد.

ایدنی بیان کرد: طی مدت یاد شده ۴ میلیون و ۴۴۹ هزار و ۵۰۵ تن انواع کالای غیرنفتی از طریق بنادر تجاری استان ترانزیت شده است.

ایدنی همچنین در ادامه حجم صادرات کالاهای غیرنفتی از طریق بنادر تجاری این استان طی سال گذشته را ۲۶ میلیون و ۸۶۷ هزار و ۶۲۲ تن اعلام کرد.

تخلیه و بارگیری از ۱.۷میلیونTEU کانتینر

وی بیان کرد: طی دوازده ماهه سال گذشته، یک میلیون و ۶۹۴ هزار و ۲۰۹ TEU کانتینر در پایانه‌های بنادر تجاری استان تخلیه و بارگیری شد.

پهلوگیری ۳۱ هزار فروند شناور با رشد ۱۳ درصدی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان تعداد شناورهای ورودی به بنادر تجاری این استان طی سال گذشته را ۳۱ هزار و ۴۴۵ فروند اعلام کرد و افزود: از این میزان، ۴ هزار و ۸۴۸ فروند شناور بالای هزار تن و ۲۶ هزار و ۵۹۷ فروند از کشتی‌های پهلو گرفته در بنادر تجاری هرمزگان، زیر هزار تن وزن داشته‌اند.

ایدنی ضمن اشاره به رونق تردد شناورها به بنادر تجاری این استان، گفت: پهلوگیری شناورها طی این مدت، در مجموع ۱۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

ثبت ۱۷ میلیون نفر سفر دریایی در هرمزگان

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان درپایان ضمن اشاره به اهمیت ویژه این استان در کشور به عنوان پایتخت مسافرت‌های دریایی ایران، گفت: طی دوازده ماهه سال گذشته، ۱۷ میلیون و ۱۷۶ هزار و ۳۸۴ نفرسفر جابجایی مسافران در بنادر مسافری و چند منظوره این استان به ثبت رسید.