شناسهٔ خبر: 20747 - سرویس بنادر و دریانوردی

انعقاد تفاهم‌نامه شناسایی یک‌جانبه گواهینامه‌های شایستگی دریانوردی با کشور پاناما

نشست معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: تفاهم‌نامه یک طرفه شناسایی گواهینامه‌های دریانوردی صادر شده از سوی کشور ایران از سوی مدیریت دریایی کشور پاناما بین مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی به نیابت از دولت جمهوری اسلامی ایران و وزیر امور دریایی کشور پاناما به نیابت از دولت مربوط به امضا رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی کشور، محمد راستاد معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: تفاهم‌نامه یک طرفه  شناسایی گواهینامه‌های دریانوردی صادره از سوی کشور ایران توسط مدیریت دریایی کشور پاناما بین مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی به نیابت از دولت جمهوری اسلامی ایران و وزیر امور دریایی کشور پاناما به نیابت از دولت مذکور بر اساس مقرره I/١٠ کنوانسیون بین‌المللی استانداردهای آموزشی، صدور گواهینامه و نگهبانی دریانوردان (STCW) بصورت یک‌جانبه در تاریخ ٢٣/١/٩٥ منعقد شد.

راستاد در ادامه اضافه کرد: این تفاهم‌نامه فرصت اشتغال دریانوردان ایرانی را بر روی کشتی‌های اقیانوس‌پیما و تحت پرچم پاناما فراهم می‌نماید. بر این اساس مقرر شد طرف ایرانی ظرف مدت یک سال نسبت به انجام ارزیابی‌های لازم از نحوه آموزش، آزمون و صدور گواهینامه طرف پانامایی اقدام و در صورت رضایت از عملکرد آنها، تفاهم‌نامه مشترک دو طرفه منعقد شود.

لازم به ذکر است دولت ج.ا.ا در تاریخ ٧/٥/١٣٥٧ به کنوانسیون STCW ملحق و برای سومین بار در مرداد ماه ١٣٩٤ در لیست سفید IMO قرار گرفته و همتراز با دیگر کشورهای موجود در لیست سفید اجرا کننده الزامات کامل STCW است.

به گفته این مقام مسئول از هشتاد و هشت کشور متعاهد به کنوانسیون تاکنون فقط ٣٠ درصد اعضا توانایی ابقا در لیست سفید کنوانسیون را بر اساس اصلاحیه ٢٠١٠ داشته اند./