شناسهٔ خبر: 20770 - سرویس ریلی

معصومی در مراسم همایش قطارهای پنج ستاره فدک مطرح کرد:

ایجاد ظرفیت جابه‌جایی ۱۳۰۰ مسافر در ایام نوروز با قطارهای ۵ ستاره/ هیچ مد حمل‌ونقلی به اندازه قطار ایمنی و آسایش ندارد/ ارائه تمامی خدمات یک هتل‌ ۵ ستاره در قطارهای فدک/ ضرورت تغییر نگاه مردم به راه‌آهن با کیفی‌سازی ناوگان

مهدی معصومی مدیر عامل شرکت قطارهای مسافری فدک از ایجاد ظرفیت جابه‌جایی ۱۳۰۰ مسافر در ایام نوروز با قطارهای ۵ ستاره فدک خبر داد و گفت: هیچ مد حمل و نقلی به اندازه قطار از دو فاکتور مهم ایمنی و آسایش و رفاه برخوردار نیست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهدی معصومی مدیرعامل شرکت قطارهای پنج ستاره فدک عصر روز گذشته پنجشنبه ۲۶ فروردین ماه در مراسم همایش قطارهای پنج ستاره فدک که با حضور مقامات دولتی، دفاتر مسافرتی، کانترهای فروش، هتلداران و فعالان حوزه ریلی برگزار شد، گفت: شرکت قطارهای فدک این توفیق را دارد که در عرصه صنعت ریلی از ۹۲ ورود پیدا کرد و شرکت ریل‌پرداز نوآفرین به عنوان مالک و بهره‌بردار این قطار همواره سعی کرده در این حوزه ارتقای کیفیت و خدمات رسانی را سر لوحه کار خود قرار دهد.

وی با بیان اینکه همواره تلاش داشنه‌اند الگویی در زمینه خدمات‌رسانی مسافری در حوزه ریلی ایجاد کنند، افزود: این مهم تنها با همکاری همه دستگاه‌ها میسر می‌شود.

مدیرعامل شرکت قطارهای پنج ستاره فدک با تأکید بر اینکه این قطارها متناسب با شرایط داخلی بازتولید و بازسازی شده است، ادامه داد: این قطارها توسط وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن در آذرماه سال پیش رسما وارد شبکه ریلی شده است و این نشان از توجه و حمایت مقامات ارشد حمل و نقل به کیفی‌سازی این صنعت دارد.

معصومی یکی از خصوصیات بارز قطارهای کیفی در دنیا را برخورداری مهمانداران آموزش دیده و تحصیل کرده توسط اساتید مجرب خواند و گفت قطارهای فدک نیز از این نیروی انسانی مجرب بهره‌ می‌برد و به عبارتی سعی شده هر آنچه در یک هتل ۵ ستاره ارائه می‌شود به مسافران قطار پنج ستاره نیز ارائه شود.

این فعال بخش خصوصی در صنعت ریلی با تأکید بر اینکه در حوزه زیباساختی و طراحی نیز در قطارهای کیفی نوآوری ایجاد شده است، افزود: در قطارهای فدک فاکتورهایی همچون انتخاب رنگ و بافت به گونه‌ای انتخاب و تنظیم شده که کمترین آشفتگی بصری برای مسافر ایجاد شود.

وی قابلیت دیگر قطارهای فدک را سیر آن‌ها در شبکه ریلی با سرعت ۲۰۰ کیلومتر عنوان و اظهار کرد: البته با توجه به عمر بالای ریل و سایر واگن‌های درون شبکه راه‌آهن کشور، این قابلیت فعلا در ایران قابل اجرا نیست.

معصومی با اشاره به اینکه در زمینه ارتقای سرعت در شبکه ریلی به ویژه در مسیر تهران-مشهد رایزنی‌هایی با مقامات ارشد راه‌آهن کشور صورت گرفته که آن‌ها نیز در این خصوص قول مساعد دادند، اظهار کرد: بر این اساس مقرر است که سرعت قطارها در مسیر تهران مشهد  از خردادماه پیش رو بین ۱۴۰ به ۱۶۰ کیلومتر باشد.

وی درباره آمار جابه‌جایی مسافر در ایام نوروز نیز گفت: همه تلاشمان این بود در ایام نوروز امسال بتوانیم بیش از ۱۳۰۰ صندلی یا تخت ۵ ستاره در مسیر تهران-مشهد را به بهره‌برداری برسانیم و مسافران را جابه‌جا کنیم.

معصومی اضافه کرد: هدف از سرمایه‌گذاری و ورود ۲۰۰ دستگاه واگن لوکس به شبکه ریلی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ورود یک نگاه تخصصی در حوزه حمل و نقل مسافری داشت.

وی به اهمیت سه فاکتور ایمنی، رفاه و سرعت در حمل و نقل اشاره و عنوان کرد: قطعا صنعت ریلی بهترین مد در میان سایر شقوق حمل و نقل برای دارا بودن این سه ویژگی است.

معصومی افزود: با نگاهی به جاده‌ها و حمل و نقل هوایی در می‌یابیم که اوضاع ایمنی به ویژه در جاده به چه صورت است و چه میزان سوانح ناشی از تصادفات رانندگی روی می‌دهد به این ترتیب مطمئنا انسان در داخل ماشین‌ها رفاه و آسایش ندارد پس جاده و خودرو نمی‌تواند مد حمل و نقل مناسبی برای سفر باشد.

وی با بیان اینکه هواپیما به علت محدودیت مکان واسترس‌های وارده به انسان نیز آسایش مطلوب را برای مسافر به دنبال ندارد، اضافه کرد: در حوزه هوایی نیز کوچکترین خطا ممکن است منجر به وارد شدن خسارات جبران ناپذیری باشد هرچند که در فاکتور سرعت این مد حمل و نقلی بهترین گزینه است ولی در آینده نزدیک فاکتور سرعت نیز در شبکه ریلی نیز بهبود خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت قطارهای پنج ستاره فدک گفت: با ارتقای سرعت در شبکه ریلی تا خردادماه به ۲۰۰ کیلومتر، ۲.۵ فاکتور از سه فاکتور حمل و نقل در قطارهای کیفی در حوزه راه‌آهن کشور تحقق می‌یابد؛ علاوه بر این آسایش و آرامش دارد به گونه‌ای که ۱۶  فاکتور از ۲۰ فاکتور آرامش را فراهم کرده‌ایم و به این ترتیب قطار را می‌توان بهترین مد حمل و نقلی در کشورخواند.

وی تأکید کرد: با کیفی سازی قطارهای تهران-مشهد دو هدف را دنبال می‌کنیم نخست آنکه زوار امام رضا(ع) را از خود راضی نگه داریم و دوم اینکه نگاه مردم به حمل و نقل ریلی به ویژه در بخش مسافری را تغییر دهیم.