شناسهٔ خبر: 20773 - سرویس مسکن و شهرسازی

اردیبهشت ماه برگزار می‌شود

نخستین کنفرانس ملی شهر هوشمند/ بررسی راهکارهای تشکیل شهرهای هوشمند با اقتصاد پویا

پوستر «اولین کنفرانس ملی شهر هوشمند» با محوریت حمل و نقل و ترافیک هوشمند، شهروند و اجتماع هوشمند و معماری هوشمند ۲۹ اردیبهشت در پردیس فارابی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «اولین کنفرانس ملی شهر هوشمند» با هدف انتقال دانش فنی شهر هوشمند و ارتقای سطح دانش دستگاه‌های اجرائی مرتبط با این موضوع، کمک به توسعه و گسترش پژوهش‌های بنیادی و کاربردی و توسعه‌ای شهر هوشمند، آگاهی جامعه، اساتید و پژوهشگران از آخرین دستاوردهای علمی و فنی جهان در موضوع شهر هوشمند و تشویق پژوهشگران و متخصصان ذیربط در راستای تولید مقالات علمی مرتبط با موضوع ۲۹ اردیبهشت ماه در پردیس فارابی دانشگاه تهران واقع در قم برگزار می‌شود.

از جمله استراتژی‌ها و راهکارهای لازم برای توسعه اقتصادی و رسیدن به اقتصادی پایدار در هر کشور، تقویت اقتصاد منطقه‌ای شهری و یا به عبارت بهتر توسعه اقتصاد پایدار بر مبنای هوشمندی شهر است. اقتصاد پایدار و هوشمند، خود نیازمند امکانات هوشمند در هر شهر از جمله اقتصاد هوشمند، زیرساخت و ارتباطات هوشمند، حمل و نقل شهری هوشمند، انرژی هوشمند، دولت هوشمند، امنیت هوشمند، سلامت هوشمند، کسب و کار هوشمند و حتی شهروند هوشمند است.

در این استراتژی، یعنی اقتصاد پایدار بر مبنای شهر هوشمند که بر اساس نظریه و تئوری سیستم‌ها بنا شده است، شهرها به عنوان یک کلان سیستم در نظر گرفته شده و هر شهر از اجزایی به نام زیرسیستم تشکیل شده و این زیرسیستم‌ها، در حقیقت همان سازمان‌ها، صنایع، مردم و دیگر مولفه‌های شهری هستند که در راستای رسیدن به هدف نهایی که همان اقتصاد توسعه یافته و پایدار شهری است، به صورت منظم و یکپارچه در ارتباط و تعامل هستند.

این کنفرانس که بزرگترین گردهمایی مدیران، اساتید، کارشناسان و متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات و علوم مرتبط با "شهر هوشمند" محسوب می شود، گامی است در جهت گردآوری و ارائه آخرین دستاوردهای علمی و نتایج پژوهش‌ها و تجارب علمی تمام متخصصان، دانشجویان، پژوهشگران، فعالان و علاقمندان این عرصه که با هم اندیشی و تشریک مساعی در مسیر گسترش مرزهای دانش در ایران اسلامی تلاش می‌کنند.

در حقیقت عنوان کنفرانس، نقشه راه پیشرفت علمی و صنعتی شهرهای کشور را در دل خود به یدک می‌‌کشد. به عبارت دیگر، متد و راه کشورهای پیشرفته نشان می‌دهد که زیرساخت‌های اساسی و بنیادین برای اینکه کشوری به عنوان یک کشور پیشرفته محسوب شود این است که آن کشور، متشکل از شهرهای هوشمند با اقتصادی هوشمند و پویا باشد.

کارآفرینی و کسب و کار هوشمند، نظریه‌ها و مدل‌های شهر هوشمند، زیرساخت و تکنولوژی هوشمند، برنامه‌ریزی شهری شهر هوشمند، مدیریت شهری شهر هوشمند، حمل و نقل و ترافیک هوشمند، شهروند و اجتماع هوشمند، اقتصاد و تجارت هوشمند، مدیریت انرژی هوشمند، سلامت و محیط زیست هوشمند، معماری هوشمند، دولت هوشمند و روش‌های اجرا و پیاده‌سازی مولفه‌های شهر هوشمند و دستاوردها به عنوان محورهای کنفرانس معرفی شده‌اند./