شناسهٔ خبر: 20853 - سرویس مسکن و شهرسازی

خانه‌دار شدن ۳۴۷۷ نفر از طریق بازار سرمایه/ شرایط دریافت تسهیلات خرید و ساخت مسكن از محل اوراق گواهی حق‌تقدم

بنگاه در معاملات هفته گذشته فرابورس ایران تعداد ۳۴۷۷ نفر با استفاده از ۱۴۴ هزار و ۹۹۲ اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن وارد فرایند دریافت تسهیلات از بانک مسکن شدند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سمات، حجم معاملات حق تقدم تسهیلات مسکن در هفته منتهی به ۲۸ فروردین ماه جاری، ۱۹۹ هزار و ۱۸۲ و ارزش معاملات این اوراق بالغ بر ۱۵۵ میلیارد ریال بود.

معاملات حق تقدم تسهیلات مسکن از سال ۸۹ در شرکت فرابورس ایران آغاز شده است که هم اکنون بیش از ۲۰ نماد حق تقدم تسهیلات مسکن در این شرکت معامله می شود.

براساس بخشنامه بانك مسكن، نرخ سود تسهیلات خرید خانه، فروش اقساطی و جعاله تعمیر مسكن از ۱۸.۵به ۱۷ درصد كاهش یافته و نرخ سود تسهیلات مشاركتی نیز ۲۱ درصد تعیین شده است.

براساس اطلاعیه فرابورس، سقف تسهیلات خرید و ساخت مسكن از محل اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسكن برای زوجینی كه تاریخ عقد آنها از اول فروردین‌ ۸۵ و بعد از آن باشد (مشروط به استفاده نکردن از تسهیلات طرح ۹۲) از ۵۰۰ میلیون ریال به سقف‌های جدید افزایش پیدا كرده است، به‌طوریكه سقف تسهیلات برای هر پلاك ثبتی در تهران ۱۰۰ میلیون تومان و در مراكز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر مبلغ  ۸۰ میلیون تومان است كه در این صورت اوراق مورد نیاز برای تهران ۲۰۰ برگه و برای شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر ۱۶۰ برگه و برای سایر مناطق شهری كه ۶۰ میلیون تومان برای هر پلاك ثبتی است، ۱۲۰برگه خواهد بود.

سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسكن از محل گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسكن در تهران ۶۰ میلیون تومان و در مراكز استان‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر مبلغ ۵۰ میلیون تومان است كه تعداد اوراق مورد نیاز در تهران  ۱۲۰ ورقه و در مراكز استان‌ها ۱۰۰ ورقه است.

استفاده از سقف‌های تسهیلاتی مذكور از محل گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسكن صادرشده از نمادهای « آبان ۹۴» و بعد از آن امكان‌پذیر است. پرداخت تسهیلات از محل اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسكن صادر شده در نمادهای مهر ۹۴ و قبل از آن صرفا تا سقف‌ های تسهیلات قبلی (۵۰ میلیون تومان برای زوجین و ۳۵میلیون تومان برای سایر اشخاص) امكان پذیر خواهد بود.

متقاضیان می‌توانند از طریق خرید اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسكن به تعداد مورد نیاز در نمادهای آبان ۹۴ به بعد، خرید اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسكن قبلی در نمادهای مهر ۹۴ و قبل از آن تا سقف‌های تسهیلات قبلی ۳۵۰ میلیون ریال برای هر یك از زوجین، خرید مابه‌التفاوت از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسكن جدید در نمادهای « آبان ۹۴»‌ و بعد از آن و همچنین پرداخت دو فقره تسهیلات برای خرید یك واحد مسكونی توسط زوجین مستلزم خرید ۶ دانگ یك واحد مسكونی از سوی زوجین است، از این مزایا بهره‌مند شوند./