شناسهٔ خبر: 20868 - سرویس شرکت‌ها

کارشناس سازمان هواشناسی خبر داد؛

کاهش دما و بارش باران در استان‌های‌شمالی/ وزش باد شدید و طوفان در خلیج‌فارس و تنگه‌هرمز/ افزایش ابر، رگبار و باران پراکنده برای امشب در پایتخت

هوا شناسی - گردو غبار طوفان کارشناس سازمان هواشناسی با اعلام ناپایداری هوا در مناطق شمالی، شرقی و غربی کشور از کاهش محسوس دما و ادامه ناپایداری‌ها تا اواسط هفته در بیشتر مناطق کشور خبر داد.

امین‌حسین نقشینه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تشریح وضعیت جوی کشور برای امروز و روزهای آتی گفت: امروز ۲۹ فروردین‌ماه، انتظار داریم با آغاز نفوذ جریانات سرد شمالی روی دریای‌خزر و در مناطق شمالی کشور، سواحل دریای خزر و شمال‌شرق کاهش قابل‌ملاحظه دما و بارش باران شدت بگیرد که پیش‌بینی می‌شود بارش‌ها روی مناطق کوهستانی به صورت برف باشد و از اواسط روز نیز سایر مناطق شمالی کشور، افزایش ابر، بارش باران و رگبار شدید در گاهی ساعات بویژه اوایل شب داشته باشند.

کارشناس سازمان هواشناسی افزود: فردا، عمده ناپایداری‌ها در شمال‌شرق، شرق، مناطقی از مرکز و نیمه‌شرقی ارتفاعات البرز خواهد بود. فردا بعدازظهر انتظار داریم شمال‌غرب و ارتفاعات زاگرس هم رگبار خفیف باران داشته باشند و بر اساس پیش‌بینی‌ها، شرایط دمایی در شمال کشور به شرایط عادی برمی‌گردد.  

این کارشناس ادامه داد: انتظار داریم سه‌شنبه از شدت بارش‌ها کاسته شود و بارش‌ها در شمال‌غرب و شرق کشور به صورت پراکنده و در مناطقی از مرکز، شمال‌شرق و ارتفاعات البرز نیز رخ دهد. نیمه‌شرقی خلیج‌فارس و غرب تنگه‌هرمز مواج و طوفانی همراه با وزش باد شدید پیش‌بینی شده است.

نقشینه گفت: برای تهران در بعدازظهر، افزایش ابر و رگبارهای پراکنده باران، همراه با وزش باد را پیش‌بینی کرده‌ایم. همچنین بیشینه دمای تهران برای امروز ۲۲ و دوشنبه ۲۰ درجه و کمینه دمای صبح دوشنبه ۱۰ درجه سانتیگراد پیش‌بینی شده است.

وی در پایان افزود: برای مشهد مقدس، امروز، انتظار بارندگی همراه با وزش باد شدید و در پاره‌ای از مناطق رعد و برق را داریم. بیشینه دمای مشهد نیز۲۰ و فردا با کاهش ۲ تا ۳ درجه‌ای خواهد بود. فردا نیز خراسان رضوی رگبار و باران خواهد داشت.

لازم به ذکر است بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور، نقشه‌های پیش یابی عددی گذر سامانه بارشی را از عرض‌های شمالی کشور طی امروز تا سه شنبه نشان می‌دهد. انتظار می‌رود این سامانه موجب بارش باران در برخی نقاط به شکل رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید در دامنه‌های البرز و زاگرس در غرب کشور طی این مدت شود. بر این اساس بارش باران یا رگبار و رعدوبرق موقت در برخی نقاط به شرح زیر است:

بارش باران گاهی گاهی با رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید و احتمال رخداد سیلاب طی روز دوشنبه در جنوب استان همدان و شمال استان لرستان، شرق استان تهران و طی دوشنبه تا سه شنبه در خراسان رضوی پیش بینی می‌شود.

همچنین از امروز تا سه شنبه در جاده‌های کوهستانی در البرز مرکزی و ارتفاعات البرز در شمال غرب خراسان رضوی گاهی بارش برف و باران موجب لغزندگی جاده خواهد شد.

خلیج فارس امروز و دوشنبه به سبب وزش باد شدید مواج و توفانی پیش بینی می‌شود.

از بعدازظهر دوشنبه و طی روز سه شنبه به سبب وزش باد شدید پدیده گردوخاک در جنوب شرق و شرق کشور در استان‌های سیستان و بلوچستان، شرق کرمان، شرق یزد و هرمزگان باعث افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش دید افقی خواهد شد/.