به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، صبح امروز پنجشنبه ۲۲ آبان ماه با حضور وزیر راه و شهرسازی و با هدف تکمیل بخش دیگری از کریدور بزرگراهی غرب کشور در استان کردستان، ۲۵ کیلومتر از محور میاندوآب-کرمانشاه به بهرهبرداری رسید و عملیات اجرایی ۲۰ کیلومتر دیگر این مسیر آغاز شد.
هوشنگ بازوند معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در این مراسم اعلام کرد: استان کردستان یکی از پنج استان واقع در کریدور بزرگراهی غرب کشور است که ۳۲۵ کیلومتر از این محور به عنوان بخشی عمده از محور میاندوآب – کرمانشاه از استان عبور میکند. تاکنون حدود ۱۷۵ کیلومتر از این محور با صرف اعتباری بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد تومان تکمیل و به بهرهبرداری رسیده است و ۱۲۴ کیلومتر در دست اجرا و ۲۶ کیلومتر کنارگذر سنندج در حال مطالعه است.
وی ادامه داد: امروز بهرهبرداری ۲۵ کیلومتر از قطعات ۶ و ۹ محور میاندوآب-کرمانشاه با اعتباری بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان و آغاز عملیات اجرایی ۲۰ کیلومتر از قطعه ۸ با اعتباری حدود ۳ هزار میلیارد تومان را شاهد هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در تشریح اهداف پروژه گفت: اجرای این پروژه ضمن کاهش ۳۰ درصدی تصادفات و تلفات جادهای، کاهش ۲۰ دقیقهای زمان سفر، کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا، توسعه و رونق اقتصادی استان، اصلاح نقاط حادثهخیز و محرومیتزدایی مناطق مختلف استان را به دنبال دارد. تکمیل این کریدور همچنین اتصال محورهای ترانزیتی و باری مناطق مهم اقتصادی کشور به آبهای آزاد و آسیای میانه را تسهیل میکند.
بازوند در خصوص ویژگیهای فنی پروژه افتتاح شده اظهار داشت: این محدوده شامل یک دستگاه تونل به طول ۳۰۰ متر، یک دستگاه پل خاص به طول ۲۰ متر، ۸۲ دستگاه آبرو و یک هزار ۶۶۳ متر دیوار سازی است.
وی افزود: اجرای بیش از ۳ میلیون متر مکعب عملیات خاکی، بیش از ۱۴۵ هزار متر مکعب زیراساس، بیش از ۶۸ هزار متر مکعب اساس، بیش از ۳۲ هزار متر مکعب بتن ریزی و ۹۷ هزار تن آسفالت بخشی از عملیات اجرایی در این محدوده است.
بازوند در تشریح اهمیت احداث کریدور بزرگراهی غرب کشور گفت: این کریدور به طول ۱۴۸۳ کیلومتر از مرز بازرگان در شمالغرب تا بندر امام خمینی(ره) در جنوبغرب کشور امتداد دارد و از استانهای آذربایجانغربی، کردستان، کرمانشاه و لرستان عبور میکند. اجرای این مسیر، بخشی از راهبرد کلان وزارت راه و شهرسازی برای توسعه محورهای مواصلاتی غرب کشور و تکمیل شبکه ترانزیتی ملی است که با اتصال به کریدور نوار ساحلی جنوب، پیوندی راهبردی میان شمالغرب تا جنوب ایران برقرار میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: از مجموع ۱۴۸۳ کیلومتر این کریدور، تاکنون ۱۱۳۵ کیلومتر به بهرهبرداری رسیده، ۳۲۴ کیلومتر در دست اجرا و ۱۳۹ کیلومتر نیز در مرحله مطالعه و مناقصه است. اجرای این طرح، ضمن افزایش سهم ایران در ترانزیت منطقه، ارتباط کریدوری میان کشورهای ترکیه و عراق با بنادر خلیج فارس و دریای عمان را برقرار میکند و با حذف ترافیک ترانزیتی از درون شهرها، موجب بهبود ایمنی، کاهش زمان سفر، و رونق اقتصادی در استانهای غربی کشور خواهد شد.
بازوند با اشاره به تخصیص اعتبارات ویژه به استان کردستان گفت: در سال ۱۴۰۴ برای کریدور غرب حدود ۳۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شد که ۲۲۰۰ میلیارد تومان آن، معادل بیش از ۶۰ درصد کل اعتبارات کریدور، به استان کردستان اختصاص یافت. این اقدام بهمنظور جبران عقبماندگیهای زیرساختی استان انجام شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در مجموع، پروژههای در دست اجرای شرکت ساخت و توسعه در استان کردستان در حوزههای راه، بزرگراه و راهآهن، بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارند.
وی ابراز امیدواری کرد با تداوم حمایتهای وزیر راه و شهرسازی و تلاش دستگاههای اجرایی، تا پایان دولت چهاردهم بخش عمدهای از نیازهای حملونقلی استان برطرف شود.
بازوند با اشاره به اهداف کلان وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت بیان کرد: تکمیل محورهای مواصلاتی در قالب کریدورهای بزرگراهی، فراتر از توسعه زیرساختهای هر منطقه، به معنای اتصال استانها به یک شبکه ملی و بینالمللی حملونقل است. این کریدورها ضمن کاهش فاصله و زمان سفر بین مراکز اقتصادی، تجاری و صنعتی کشور، باعث ارتقای ایمنی مسیرها و کاهش تصادفات میشوند و با ایجاد مسیرهای سریع و مطمئن، زمینه توسعه گردشگری، جذب سرمایهگذاری، رونق تولید و افزایش بهرهوری لجستیک فراهم میآید.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ابتدای وزارت خانم صادق ۶۵۰۰ کیلومتر بزرگراه در حال احداث بود که در حال حاضر این رقم به ۷۸۰۰ کیلومتر رسیده و این نشاندهنده رشد احداث بزرگراه در مدت وزارت ایشان است.
