به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابطعمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران؛ محمد امیرانی، امروز شنبه ۲۴ آبان در آیین افتتاح پروازهای شرکت هواپیمایی «جیاسکای» در اصفهان اظهار کرد: خوشحالیم که بعد از مدتها، فرودگاه شهر اصفهان دارای یک شرکت هواپیمایی اختصاصی شد و این اتفاق جز با تلاش همه بخشهای دولتی و سرمایهگذاران که با نگاه باز و نگرش مثبت در صنعت هوایی فعالیت میکنند، میسر نمیشد.
وی با بیان اینکه اصلیترین ذینفع شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، شرکتهای هواپیمایی هستند، افزود: شرکت فرودگاهها اصلیترین نقش خود را در همکاری با شرکتهای تجاری و ایرلاینها ایفا میکند و امیدواریم همانند سایر شرکتها با این ایرلاین نیز همکاری خوبی داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها با اشاره به سیاستهای وزارت راهوشهرسازی ادامه داد: با سیاستگذاریهای در حال انجام و تأکید مقام عالی وزارت بر عدالت پروازی در همه شهرها، تلاش بر این است که با ایجاد تسهیلات، زمینه شکلگیری شرکتهای هواپیمایی در شهرها و فرودگاههای مختلف فراهم و از این طریق رونق بیشتری در فرودگاههای کشور ایجاد شود. بر همین اساس بود که این ایرلاین تأسیس شد و امروز شاهد بهرهبرداری از آن هستیم.
امیرانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۵۶ فرودگاه حاکمیتی در اختیار شرکت فرودگاهها و زیرنظر وزارت راهوشهرسازی قرار دارد. واقعیت این است که این فرودگاهها نمیتوانند تجاری و اقتصادی شوند مگر آنکه پروازهای کافی در آنها برقرار باشد و با شبکه پروازی موجود، چنین امکانی محدود است، اما با سیاستهای جدید سازمان هواپیمایی کشوری و هدفگذاری برای استفاده از شرکتهای هواپیمایی بومی و محلی، امید داریم این راهکار به رونق فرودگاههای کشور منجر شود.
وی اظهار کرد: سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر از فرودگاه اصفهان تردد داشتند و امید داریم سال آینده این رقم حداقل به دو میلیون مسافر برسد.
امیرانی ادامه داد: در سفری که مقام عالی وزارت به اصفهان داشتند، قولهایی به مردم داده شد که بخشی از آنها انجام شده و بخشی نیز در حال برنامهریزی است. انشاءالله تا پایان سال آینده اکثر آنها به نتیجه خواهد رسید.
وی یکی از اهداف شرکت فرودگاهها را ارتقای کیفیت خدمات به مردم عنوان کرد و افزود: فرودگاههای زیادی در کشور وجود دارد و دیگر برنامهای برای احداث فرودگاه جدید نداریم. هدف اصلی ما بهبود کیفیت خدمات در فرودگاههای موجود است.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها به اقدامات انجام شده در فرودگاه اصفهان اشاره کرد و گفت: در یک سال اخیر، بهسازی باند فرودگاه یکی از مهمترین اقدامات بود. در جنگ ۱۲ روزه، فرودگاه اصفهان از جمله مراکزی بود که آسیب زیادی دید و هر دو باند آن در ابعاد حدود ۲۰ متر در ۲۰ متر دچار خسارت شد. با این حال، همکاران ما در کمتر از دو هفته این آسیبها را برطرف کردند و فرودگاه را باوجود خسارات زیاد دوباره وارد چرخه هوانوردی کردند.
وی ادامه داد: نوسازی زیرساخت شبکه برق فرودگاه طی یک سال گذشته انجام شده است. بهسازی اماکن ترمینالها، نصب سیستمهای اعلام و اطفا و نوسازی سیستم سرمایشی ترمینالها نیز از اولویتهای سال گذشته بود که اجرا شده است.
معاون وزیر راه درباره طرحهای در دست اجرا گفت: با سفر مقام عالی وزارت به اصفهان، پروژههایی آغاز شد که بخشی از آنها هماکنون در حال اجراست. احداث دیوار حفاظتی به طول هشت کیلومتر آغاز شده و حدود ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. سیستمهای روشنایی سطوح پروازی و بهسازی این سطوح نیز از برنامههایی است که آغاز شده و امیدواریم تا پایان سال آتی تکمیل شود.
امیرانی افزود: احداث ساختمان تکنیکال یکی از پروژههای مهم است، زیرا جزو قدیمیترین ساختمانهای فرودگاهی کشور محسوب میشود و ساخت و بهسازی آن در دستور کار قرار دارد. معاون وزیر راه و شهرسازی درباره مشکلات موجود نیز تصریح کرد: یکی از معضلات فعلی استفاده مردم از فرودگاه اصفهان، کمبود پارکینگ طبقاتی است. مطالعات این پروژه در حال انجام است و امیدواریم بهزودی وارد مرحله اجرا شود.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها در پایان ابراز امیدواری کرد: با افزایش ناوگان پروازی و توسعه فعالیتهای این ایرلاین در فرودگاه اصفهان، شاهد رونق هرچه بیشتر فرودگاه و ارائه خدمات بهتر به مردم شریف اصفهان باشیم.
افتتاح خط هوایی مستقل، آغاز پرواز توسعه اصفهان است
در ادامه نیز استاندار اصفهان که بهصورت ویدئوکنفرانس از ساختمان وزارت کشور سخن میگفت، افتتاح نخستین خط هوایی مستقل این استان را نقطهعطفی در شکوفایی ظرفیتهای حملونقل هوایی کشور دانست و از بخش خصوصی بهعنوان طلایهدار این تحول بزرگ تقدیر کرد.
مهدی جمالی نژاد اظهار کرد: امروز دو خبر خوش برای مردم اصفهان رقم خورد؛ نخست، انتخاب این استان به عنوان استان نمونه کشور در حوزه جوانی جمعیت و دوم، افتتاح خط هوایی مستقل اصفهان که تحقق یکی از آرزوهای دیرینه استان به شمار میرود.
وی با قدردانی از تلاش دولت، نهادهای اجرایی و بخش خصوصی در راهاندازی این پروژه، اظهار داشت: نبود یک شرکت هواپیمایی مستقر در اصفهان طی سالیان گذشته، از خلأهای بزرگ این استان بود که محدودیتهایی جدی در توسعه اقتصادی، گردشگری و ارتباطات بینالمللی ایجاد کرده بود.
استاندار اصفهان تأکید کرد: راهاندازی این خط هوایی، نخستین گام مؤثر برای جبران عقبماندگیها و آغاز جهش توسعه هوایی استان است و میتواند جایگاه فرودگاه بینالمللی اصفهان را بهعنوان یکی از زیرساختهای راهبردی کشور تقویت کند.
استقرار واقعی شرکتهای هوایی در اصفهان
جمالینژاد با اشاره به اهمیت برند هوایی اصفهان، خواستار استقرار حقیقی شرکتهای هواپیمایی در این استان و شکلگیری مرکز عملیات پروازها از اصفهان شد و تأکید کرد: تحقق این موضوع، زمینه تداوم پروازهای منظم و رونق گردشگری داخلی و خارجی را فراهم میکند.
وی از تشکیل کارگروه ویژه حمایت از خطوط هوایی اصفهان خبر داد که با ریاست معاون اقتصادی استانداری و مشارکت اتاق بازرگانی، صنایع مادر و سرمایهگذاران فعالیت خواهد کرد تا از این دستاورد ارزشمند بهطور مستمر حمایت شود.
اصفهان، پیشرو در جوانی جمعیت
استاندار اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کسب عنوان «استان نمونه در حوزه جوانی جمعیت» گفت: در حالی که تا چند سال پیش اصفهان جزو استانهای برتر در این شاخص نبود، امروز با برنامهریزی دقیق و اقدامات حمایتی، به یکی از استانهای فعال و پیشرو کشور در این زمینه تبدیل شده است.
وی افزود: توسعه صنعت هوایی در کنار سیاستهای جمعیتی و اقتصادی، چهره جدیدی از اصفهان پیشرو را در سطح ملی و بینالمللی ترسیم میکند.
تأکید بر رعایت ایمنی و استمرار توسعه
جمالینژاد با تأکید بر اینکه «ایمنی رکن اصلی حملونقل هوایی است»، ابراز امیدواری کرد خط هوایی جدید با رعایت کامل استانداردهای پرواز و خدمات، الگویی موفق برای سایر استانها باشد.
استاندار اصفهان ضمن آرزوی توفیق برای دستاندرکاران این طرح، از تأخیر در حضور خود در مراسم بهدلیل همزمانی برنامههای استانی پوزش طلبید و تأکید کرد: خط هوایی مستقل اصفهان، سرآغاز پروازی بلند در مسیر توسعه پایدار استان است.
