شناسهٔ خبر: 209291 - سرویس وزارتی

دستور وزیر راه و شهرسازی برای بهره برداری از راه آهن میانه- اردبیل و خاش-چابهار تا پایان سال

ببینید | بررسی آخرین وضعیت پیشرفت راه آهن های اردبیل _ میانه و زاهدان _ چابهار وزیر راه و شهرسازی در جلسه ویدئو کنفرانسی دستور تکمیل و آماده سازی پروژه های ریلی میانه- اردبیل و خاش-چابهار تا پایان امسال را صادر کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست ویدیو کنفرانسی وزیر راه و شهرسازی به منظور بررسی آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه‌های اردبیل-میانه و خاش-چابهار با حضور هوشنگ بازوند معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های این شرکت بعد از ظهر روز شنبه ۲۴ آبان ماه برگزار شد.  

در این نشست، وزیر راه و شهرسازی پس از شنیدن گزارش عملکرد راه آهن اردبیل-میانه از پیگیری‌های نمایندگان و استاندار اردبیل تشکر و قدردانی کرد و گفت: با توجه به اینکه مردم ۲۲ سال منتظر بهره برداری از این ایستگاه راه آهن بوده اند، تمامی بررسی های فنی تا بهمن ماه امسال و همچنین هماهنگی‌های لازم با شرکت راه آهن در خصوص آن انجام شود تا خط و ایستگاهی ایمن و در شان مردم ایران مورد بهره برداری قرار گیرد.  

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به گزارش عملکرد راه‌آهن خاش-چابهار نیز گفت: با توجه به رکوردهایی که در این پروژه جابه‌جا شده است حتما باید مستند سازی انجام شود و مردم شاهد عملکرد متخصصان و دست اندرکاران این پروژه مهم قرار بگیرند.  

وی افزود: در ماه آینده از این پروژه بازدید انجام می شود و انتظار داریم ایستگاه و خط تا پایان امسال قابلیت بهره برداری داشته باشد تا به مردم عیدی داده شود.  

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: عملیات اجرایی زیرسازی خط تا پایان آذرماه و ایستگاه‌ها تا پایان دی ماه انجام شود.  

طبق اظهارات هوشنگ بازوند معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل؛ راه آهن اردبیل-میانه ۱۲۴ کیلومتر از پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد و راه آهن خاش-چابهار از پیشرفت فیزیکی ۸۶ درصدی برخوردار است.  

ایستگاه راه‌آهن اردبیل که در فاصله شش کیلومتری شهر اردبیل واقع شده است، هم‌اکنون در مراحل تکمیلی زیرسازی و اجرای خطوط فرعی و ایستگاهی قرار دارد. تاکنون از مجموع ۱۸۷ کیلومتر مسیر مورد نیاز برای بهره‌برداری، ۱۷۹ کیلومتر ریل‌گذاری انجام شده است که ۱۷۲.۵ کیلومتر آن مربوط به خط اصلی است. تنها ۱.۵ کیلومتر از خط اصلی به دلیل اجرای ابنیه فنی شامل یک پل ۲۴۰ متری (با پیشرفت بتن‌ریزی ارشه تا ۱۲۰ متر) و یک تونل ۴۶۵ متری (باقیمانده ۱۸ متر لاینیگ و کانال تأسیسات) هنوز به پیمانکار روسازی تحویل نشده است. همچنین ۷ کیلومتر از خطوط ایستگاهی در دست اجراست. 

با تکمیل این بخش‌ها، عملیات زیرسازی پروژه راه‌آهن میانه – اردبیل به پایان خواهد رسید که هدف‌گذاری آن برای پایان آبان ماه انجام شده است. در حال حاضر ظرفیت روزانه ریل‌گذاری حدود ۴۰۰ متر و بالاست‌ریزی و رلواژ نزدیک به یک کیلومتر است.   

ایستگاه اصلی اردبیل با ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی در مرحله نهایی محوطه‌سازی، پارکینگ و ساختمان‌های جانبی قرار دارد و ایستگاه فیروزآباد نیز به ۹۲ درصد پیشرفت رسیده است.   

پروژه راه‌آهن میانه – اردبیل با حدود ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی، یکی از سخت‌ترین و منحصر به‌فردترین پروژه‌های ریلی کشور محسوب می‌شود. در طول مسیر ۱۷۵ کیلومتری این پروژه، ۹۱ دستگاه تونل و گالری به طول ۳۲ کیلومتر و ۲۹ دستگاه پل خاص به طول ۴ کیلومتر احداث شده است که بیش از ۲۲ درصد کل مسیر را ابنیه فنی تشکیل می‌دهد.

در یک سال گذشته، عملیات گسترده‌ای شامل ۳۱۵ هزار متر مکعب خاک‌برداری، ۲۶۰ هزار متر مکعب خاک‌ریزی، ۳۰ هزار متر مکعب بتن‌ریزی، ۳۰۰ متر لاینیگ تونل، نصب ۶۰ هزار اصله تراورس، ۳۶ کیلومتر بالاست‌ریزی و ۳۸ کیلومتر ریل‌گذاری انجام شده است.

در بخش ایستگاهی نیز ساختمان اصلی تکمیل شده و اقدامات رفع نواقص و تکمیل ساختمان‌های صنعتی مورد تأکید شرکت راه‌آهن در دستور کار قرار دارد.   

در دو دهه گذشته حدود ۸.۵ همت و تنها در یک سال اخیر ۲.۶ همت اعتبار به این پروژه تخصیص یافته است که نشان‌دهنده اهمیت راهبردی آن در توسعه شبکه ریلی کشور است.

پروژه راه‌آهن خاش – چابهار شاهد تحولات مثبت و قابل توجهی بوده است. در محدوده خاش – ایرانشهر، عملیات ریل‌گذاری تقریباً به پایان رسیده و کمتر از ۱۰ کیلومتر باقی مانده است که پیش‌بینی می‌شود ظرف یک هفته آینده تکمیل شود.

عملیات بالاست‌ریزی نیز در این بخش خاتمه یافته و ایستگاه ایرانشهر با تمام توان در حال احداث است. به علاوه عملیات بنایی ایستگاه تا یک ماه آینده پایان خواهد یافت و محوطه آن نیز آماده اجرای آسفالت است.

ایستگاه‌های بین‌راهی حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و خریدهای مربوطه تکمیل شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان ماه آینده بخش عمده عملیات در محدوده ایرانشهر تکمیل شود.   

در محدوده ایرانشهر – نیکشهر، این پروژه تاکنون ۷۱ درصد پیشرفت کل داشته و بیش از ۹۰ درصد زیرسازی آن تکمیل شده است. عملیات ریل‌گذاری در قطعات سه و چهار آغاز شده و روند اجرایی با سرعت مطلوب ادامه دارد.

در محدوده چابهار – نیکشهر نیز پیشرفت کل پروژه به ۸۲ درصد رسیده است. البته زیرسازی تقریباً تکمیل شده و پیش‌بینی می‌شود ظرف دو تا سه ماه آینده به پایان برسد. تاکنون بخش عمده مسیر ریل‌گذاری شده و تنها ۴۷ کیلومتر از مجموع ۱۴۲ کیلومتر باقی مانده است.   

در مسیر ایرانشهر تا بندر شهید بهشتی چابهار، عملیات زیرسازی در قطعات سه و چهار با تمام توان در حال اجراست و پیش‌بینی می‌شود تا پایان آذرماه تنها چند کیلومتر از زیرسازی باقی بماند و پس از آن مسیر آماده روسازی شود.   

از نظر منابع مالی نیز در سال گذشته ۱۰ همت و امسال ۹.۵ همت و اخیرا ۲ همت به پروژه تخصیص یافته است. پیگیری‌های مستمر از سوی سازمان برنامه و بودجه و حمایت‌های دولت چهاردهم موجب تسریع روند اجرایی شده است.

شرکت ساخت نیز به صورت روزانه، هفتگی و ماهیانه تمامی مراحل پروژه از تخصیص منابع تا خرید مصالح و تزریق مالی به کارگاه‌ها را دنبال می‌کند.   

این پروژه عظیم ریلی با پیشرفت‌های اخیر در مسیر تکمیل و بهره‌برداری قرار گرفته و به عنوان یکی از طرح‌های راهبردی کشور در توسعه شبکه حمل‌ونقل جنوب شرق ایران شناخته می‌شود.   

پروژه راه‌آهن خاش – چابهار با سرعت و جدیت در حال اجراست و طی ماه‌های اخیر رکوردهای کم‌نظیری در بخش ریل‌گذاری و روسازی به ثبت رسیده است.

از زاهدان تا کریدور لجستیک بندر شهید بهشتی چابهار، تنها ۱۰ کیلومتر از مسیر باقی مانده که در محدوده ایرانشهر قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان آذرماه تکمیل شود.

بدین ترتیب، بخش عمده مسیر آماده روسازی خواهد شد و تمرکز اصلی پروژه بر رساندن ریل به بندر چابهار قرار گرفته است.  

در طول یک سال گذشته، از زمان آغاز آیین ریل‌گذاری در ایستگاه خاش در پنجم آذر سال گذشته تاکنون، بیش از ۳۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری انجام شده است.

تنها در مهرماه ۵۰ کیلومتر ریل‌گذاری صورت گرفت که رکوردی بی‌سابقه در کشور محسوب می‌شود.

همچنین در هشتم آبان‌ماه، در یک روز بیش از پنج هزار و ۲۰۰ متر ریل‌گذاری انجام شد که نشان‌دهنده توان اجرایی کم‌نظیر این پروژه است.

تا بیست و سوم آبان، مجموع ریل‌گذاری به ۶۲.۵ کیلومتر رسید و پیش‌بینی می‌شود تا پایان ماه این رقم به ۸۰ کیلومتر برسد. در بخش تراورس نیز رکوردهای قابل توجهی ثبت شده است.

کارخانه تولید تراورس طی پنج ماه گذشته به طور مداوم روزانه حدود ۱۲۰۰ متر تراورس تولید کرده و ظرفیت تولید روزانه به بیش از ۱۳۲ قطعه افزایش یافته است.  

تنها در سه روز گذشته، ۱۰۱ سرویس تراورس از کارخانه بارگیری و به نقاط مختلف مسیر از جمله نیک، شیرانشهر، کارواندر و چابهار منتقل شده است که در مجموع حدود ۸۰۰۰ قطعه تراورس جابه‌جا شده و امکان اجرای بیش از ۳۰۰۰ متر طول روسازی فراهم شده است.  

از نظر مالی نیز پروژه با حمایت‌های دولت و سازمان برنامه و بودجه در مسیر تأمین منابع قرار دارد. به طور متوسط هفته‌ای حدود ۴۰ میلیارد تومان بابت حمل و نقل و خرید مصالح پرداخت می‌شود و بیش از ۳۵ دستگاه کشویی برای حمل ریل از ذوب‌آهن به کار گرفته شده است که امکان اجرای روزانه حدود ۳۰۰۰ متر طول ریل‌گذاری را فراهم کرده است.  

تاکنون حدود ۷۰ درصد عملیات روسازی تکمیل شده و با ادامه روند فعلی، ریل تا پایان سال به بندر چابهار خواهد رسید.  

در بخش ایستگاهی نیز پیشرفت‌های قابل توجهی حاصل شده است. ایستگاه ایرانشهر با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در مرحله نازک‌کاری و تکمیل جزئیات قرار دارد و تجهیزات مورد نیاز شامل پمپ‌ها، موتورخانه، لوله‌ها، اتصالات، کابل‌ها و سایر ملزومات تأمین و خریداری شده است.

ایستگاه‌های بین‌راهی نیز به طور میانگین ۸۵ درصد پیشرفت دارند و تجهیزات آن‌ها به طور کامل خریداری شده است.  

پروژه راه‌آهن خاش – چابهار به عنوان یکی از طرح‌های راهبردی کشور در توسعه شبکه حمل‌ونقل جنوب شرق ایران، با ثبت رکوردهای ملی در ریل‌گذاری و روسازی، در مسیر تکمیل و بهره‌برداری قرار گرفته است.