شناسهٔ خبر: 20954 - سرویس وزارتی

وزیر حمل و نقل، دریا و شیلات فرانسه در نشست خبری اعلام کرد:

گشایش ابزارهای مالی و بیمه صادراتی فرانسه برای ایران/ پیشرفت مذاکرات با آمریکا برای فروش ایرباس به ایران/ توسعه فرودگاه‌ها از پروژه‌های مهم مشترک دو کشور/ تاسیس مدرسه هوانوردی ایران و فرانسه

آلن ویدالیس وزیر حمل و نقل، دریا و شیلات فرانسه از گشایش ابزارهای مالی و بیمه صادراتی این کشور برای ایران خبرداد و درباره آخرین وضعیت فروش هواپیما به ایران گفت: با توجه به آمریکایی بودن ۱۰ درصد تجهیزات ایرباس، فروش هواپیما به ایران نیازمند مجوز این کشور است که در این زمینه مذاکرات لازم انجام شده و در مراحل پیشرفته قرار دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ آلن ویدالیس امروز دوشنبه ۳۰ فروردین در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر راه و شهرسازی ضمن تشکر از مقامات ایرانی به‌ویژه وزیر راه و شهرسازی ایران برای استقبال از حضور هیأت فرانسوی در ایران گفت: گفت‌وگوهای دوجانبه صمیمانه و پرثمر با دکتر آخوندی انجام شد و از شرکت‌های فرانسوی خواستیم طرح‌ها و پروژه‌های خود را برای همکاری با شرکت‌های ایرانی مطرح کنند.

وی از همکاری دو کشور در فضای اعتماد خبر داد و افزود: در مذاکرات دو طرف همکاری‌های دو کشور بعد از توافقات انجام شده در سفر رئیس‌جمهوری ایران به فرانسه را بررسی کردیم و قرار است یک کارگروه آموزشی در حوزه هوانوردی همزمان با سفر به ایران برگزار شود.

وزیر حمل و نقل٬ دریا و شیلات فرانسه با تأکید بر اینکه اهداف ما در چارچوب توافقات پاریس دنبال می‌شود گفت: برنامه‌ریزی‌هایی برای راه‌اندازی شبکه حمل و نقل هوشمند و مشارکت با طرف ایرانی داریم و از مشارکت قابل توجه شرکت‌های فرانسوی در ایران بسیار خوشحالم و می‌توانیم شرکت‌های دو کشور را برای توسعه همکاری‌ها تشویق کنیم.

ویدالیس همکاری فرانسه در توسعه فرودگاه‌های ایران را یکی از پروژه‌های مهم عنوان کرد و گفت: در توسعه روابط اقتصادی دو کشور مشکلاتی به‌ویژه در حوزه بانکی همچنان باقی است اما در تلاش هستیم با همکاری مقامات ایرانی این مشکلات را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: اخیرا طبق توافق وزارت اقتصاد و دارایی فرانسه و بانک مرکزی ایران ابزارهای مالی فرانسه از جمله بیمه صادراتی بازگشایی شد که می‌تواند به تقویت روابط اقتصادی دو کشور کمک کند.

وزیر حمل و نقل٬ دریا و شیلات فرانسه با بیان اینکه همکاری با ایران را با همان کیفیت گذشته ادامه خواهیم داد گفت: این همکاری‌ها نه فقط در سطح پروژه‌ها بلکه در زمینه آموزشی به ویژه مدرسه هوانوردی فرانسه و ایران و تأمین هزینه‌های مالی برای شرکت‌های متوسط و کوچک ادامه خواهد داشت.

ویدالیس در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت رفع موانع فروش هواپیماهای ایرباس به ایران یادآور شد: در این زمینه مذاکرات طولانی بین دو طرف انجام شد و انعقاد قرارداد این پروژه در مراحل نهایی قرار دارد و تا چند هفته آینده نیز نهایی می‌شود.

وی درباره اینکه آیا فروش این هواپیماها نیازمند مجوز دولت آمریکا است یا خیر گفت: بیش از ۱۰ درصد تجهیزات ایرباس آمریکایی است بنابراین به مجوز آمریکا برای انعقاد قرارداد نهایی نیاز داریم در این زمینه مذاکرات خود را آغاز کردیم و به پیشرفت‌های زیادی دست یافتیم.

وزیر حمل و نقل٬ دریا و شیلات فرانسه با تأکید بر اینکه به تعهدات خود باید عمل کنیم افزود: روابط دو کشور بسیار صمیمانه است اما برخی مقررات بین‌المللی نیز وجود دارد که مدنظر قرار گیرد. ایران بعد از برجام نشان داد به خوبی توانست نقش خود را ایفا کند و به تعهدات خود پایبند باشد٬ ضمن آنکه اطلاع دارم برخی شرکت‌های آمریکایی نیز به ایران آمده‌اند.