به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست تخصصی با محوریت «ایمنی موتورسیکلت و استانداردهای کلاه ایمنی» روز ۲۸ آبانماه در موزه تاریخ پزشکی ایران برگزار شد.
این نشست به ابتکار کمیسیون ایمنی ملی راهها (NRSC) و دفتر کشوری سازمان جهانی بهداشت (WHO) در ایران و با حضور نمایندگان دستگاههای اجرایی، اعضای دبیرخانه کمیسیون ایمنی راهها، اساتید دانشگاه و سازمانهای مردمنهاد تشکیل شد.
هدف اصلی این نشست بررسی وضعیت موجود، چالشها و راهکارهای ارتقای ایمنی موتورسیکلتسواران در کشور بود.
این رویداد در واقع آغاز رسمی طرح مطالعاتی ایمنی موتورسیکلت در ایران محسوب میشود؛ طرحی که با حمایت مالی صندوق ایمنی سازمان ملل متحد اجرا خواهد شد.
در ابتدای نشست، رضا نفیسی، رئیس مرکز ایمنی حملونقل، بر ضرورت هماهنگی میان دستگاههای مسئول و بهرهگیری از تجربیات بینالمللی برای کاهش تلفات موتورسیکلت در ایران تأکید کرد.
پس از وی ، سردار سلیمی، معاون عملیات پلیس راهور فراجا، گزارشی از وضعیت میدانی حوادث ارائه داد و گفت: بخش قابل توجهی از تلفات رانندگی در برخی استانها مربوط به موتورسیکلتسواران است.
وی با اشاره به مشکلاتی همچون ضعف آموزش، نبود گواهینامه، تخلفات پرخطر، ناکافی بودن بازدارندگی قوانین و چالشهای مربوط به پلاکگذاری، خواستار بازنگری ساختاری در نظام آموزش و نظارت شد.
در ادامه، هرمز ذاکری، معاون دفتر ایمنی حملونقل، دو گزارش تخصصی ارائه کرد. نخستین گزارش به اهداف و خروجیهای مورد انتظار کارگاه اختصاص داشت و دومین گزارش مجموعهای از «مداخلات کلیدی» در حوزه ایمنی موتورسیکلت را با استناد به دستورالعملهای سازمان جهانی بهداشت و تجربیات موفق کشورهای منطقه تشریح کرد.
وی بر ضرورت تدوین سیاستهای یکپارچه شامل تعریف استاندارد کلاه ایمنی، نظارت بر زنجیره تولید و واردات، تقویت آموزش و اصلاح قوانین تأکید کرد.
همچنین در بخش اجرایی برنامه، کارگاههای مشورتی در سه گروه تخصصی برگزار شد.
نمایندگان دستگاهها در این کارگاهها به بررسی بهترین شیوهها، فرصتها، چالشها و راهحلها در حوزه ایمنی موتورسیکلت پرداختند.
محورهای اصلی این کارگاهها شامل تحلیل قوانین و نحوه اجرای آن، ارتقای استانداردهای کلاه ایمنی، آموزش و فرهنگسازی، کیفیت فنی موتورسیکلتها، بهبود سامانههای آماری و مرور تجارب موفق سازمان جهانی بهداشت در افزایش استفاده از کلاه ایمنی در کشورهای در حال توسعه بود.
در پایان نشست، نتایج کارگاهها جمعبندی شد و شرکتکنندگان بر تدوین بستهای از «گامهای عملی» شامل اصلاحات قانونی، تقویت فرآیندهای نظارتی، آموزش هدفمند موتورسواران، حمایت از تولید و توزیع کلاه ایمنی استاندارد و توسعه نظام گزارشدهی دادههای تلفات تأکید کردند.
یادآور میشود؛ این بسته قرار است بهعنوان پیشنهاد رسمی برای تدوین برنامه ملی ارتقای ایمنی موتورسواران به دبیرخانه کمیسیون ایمنی راهها ارائه شود.
