شناسهٔ خبر: 21028 - سرویس مسکن و شهرسازی

آخوندی مطرح کرد:

لزوم آموزش عمومی درباره بافت‌های حاشیه‌ای و بهسازی آن‌ها از طریق صداوسیما و شبکه‌های اجتماعی/ ستاد بازآفرینی بودجه کشور را برای پیشبرد برنامه‌ها اهرم کند/ پایان عصر مهاجرت‌های بزرگ در ایران/ مدیریت‌ سیاسی و کالبدی شهرها تفکیک شوند

نشست وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر لزوم گسترش آموزش همگانی و عمومی به مردم خصوصا ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های ناکارآمد شهری از طریق صداوسیما و شبکه‌های اجتماعی گفت: اگرچه حاشیه‌نشینی پیامدهای امنیتی دارد اما ماهیتا یک موضوع امنیتی محسوب نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی دکتر عباس آخوندی در چهاردهمین نشست ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف احیا، بهسازی و نوسازی شهری ایران که صبح دیروز (سه‌شنبه ۳۱ فروردین) برگزار شد با اشاره به گزارش خوبی که دبیرخانه ستاد بازآفرینی در خصوص عملکرد این ستاد در سال ۹۴ تهیه کرده و در ابتدای این جلسه ارائه شد، گفت: کاری که ستاد ملی انجام داد کار بسیار سختی بود. ایجاد هماهنگی افقی میان ۱۹ دستگاه کار مشکلی بود. اساسا هماهنگ کردن افقی در ایران کار طاقت‌فرسایی است. ضمن اینکه فضای حاکم بر ستاد نیز فضای خوبی است. همچنین بر اساس گزارش دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی، ستادهای استانی هم فعال شده‌اند که دوسوم آنها فعالیت خوبی داشته‌اند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال ۹۴ هیچ نشست ستاد استانی بازآفرینی پایدار شهری مستقل نداشته‌ایم و همه جلسات ستادهای استان‌ها در قالب بخشی از نشست‌های معاونت عمرانی استانداری برای بررسی مسائل عمرانی استان‌ها بوده است، اظهار کرد: البته همین‌که مدیران مربوطه در استان‌ها به تهران آمدند و در جلسات ستاد ملی بازآفرینی شرکت کردند، کار خوبی بود. امسال هم برنامه حضور مدیران استانی و اعضای ستادهای استانی تهیه شده که اقدام خوبی است و ارزش بالایی دارد.

رئیس ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری با بیان اینکه باید بودجه را اهرم فعالیت‌های ستاد ملی قرار دهیم، افزود: باید ستادهای استانی برنامه‌ریزی و از برنامه‌های خود حمایت مالی کنند. ولی ما در ایران هنوز نتوانسته‌ایم اهرم کردن بودجه را اجرایی کنیم. اهرم کردن بودجه چه بودجه شهرداری‌ها، چه بودجه استان‌ها، چه بودجه داخلی وزارت راه و شهرسازی، چه بودجه بانکی و چه سایر بودجه‌های مربوط را باید بتوانیم در ستاد ملی برای اجرای مصوبات اهرم کنیم. البته در ایران نظام اهرم کردن بودجه موفق نبوده و عملکرد روشنی نداشته است که اگر ما در ستاد موفق به اجرای آن شویم، اقدام مثبتی خواهد بود.

تاکید آخوندی بر ایجاد کارگروه ارتباطات با هدف آموزش عمومی در حوزه بهسازی

وی با بیان اینکه متأسفانه صداوسیما در این مدت که از عمر تشکیل ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار گذشته، به این موضوع ورود نکرده، در حالی که بخش اعظمی از فعالیت این ستاد آموزشی و ترویجی است تا مردم بتوانند به موضوع ورود کنند، گفت: من همینجا از آقای دکتر ایزدی می‌خواهم تا بخش مهمی را برای آموزش عمومی بگذارد و در شبکه‌های اجتماعی مبحث آموزش عمومی و فرهنگ‌سازی را راه‌اندازی کند. ستاد ملی بازآفرینی می‌تواند صدها برنامه آموزش عمومی را از طریق شبکه‌های اجتماعی به مردم ارائه دهد. حتی این ستاد با صداوسیما هم وارد قرارداد شود تا بحث آموزش عمومی در حوزه بهسازی بافت‌های ناکارآمد شهری جا بیفتد. تقریبا مخاطب همه بحث‌هایی که در جلسات ستاد مطرح می‌شود مردم هستند آن هم مردم انبوه؛ ۱۸ میلیون نفر ساکن بافت‌های ناکارآمد جمعیت کمی نیست. بنابراین ایجاد کارگروه ارتباطات به عنوان یکی از کارگروه‌های زیرمجموعه ستاد ملی بازآفرینی کار خوبی است باید تولید محتوا هم داشته باشد.

آخوندی در بخش دیگر از سخنان خود به موضوع گزارشی که قرار است در خصوص وضعیت اجتماعی کشور و آسیب‌های اجتماعی در ۱۱ اردیبهشت ماه امسال با حضور وزرای مربوطه به رهبر معظم انقلاب ارائه شود، گفت: گزارش خوبی تهیه شده و با جمع‌بندی نظرات اعضای ستاد و لحاظ کردن آنها در گزارش نهایی، مسائلی که مغفول مانده، تقویت خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حاشیه‌نشینی یک معضل جهانی است که معلول نوسازی سبک زندگی در سراسر دنیاست، خاطرنشان کرد: در ایران در دهه ۳۰ شمسی، ۱۰ میلیون نفر شهرنشین داشتیم در حالی که در دهه ۹۰ حدود ۶۰ میلیون نفر در شهرهای ایران زندگی می‌کنند که این تغییرات هیچ ارتباطی به عملکرد دولت‌ها ندارد. در کنفرانس اخیر «هبیتات» (کنفرانس جهانی اسکان بشر) نیز مسئولان سازمان ملل بر این موضوع صحه گذاشتند و رشد شهرنشینی را در تمام دنیا یک پدیده فراگیر دانستند. ما هم هیچ کاری نمی‌توانیم بکنیم. مانند سیل که نمی‌توان با آن مقابله کرد بلکه باید آن را مهار کرده و خطراتش را کاهش داد.

پایان روند سریع مهاجرت عظیم مردم به شهرها در دهه ۸۰

وی افزود: تصور من این است که نرخ رشد حاشیه‌نشینی در ایران کاهش داشته است جابه‌جایی بزرگ در دهه ۸۰ به پایان رسید و این مهاجرت‌ها هیچ ارتباطی به عملکرد دولت‌ها ندارد. بنابراین از این پس جابه‌جایی‌ها افقی و محله‌ای هستند و جابه‌جایی‌های بزرگ بین‌شهری کاهش یافته است. مطالعات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز این موضوع را تأیید می کند. لذا حالا زمان ساماندهی بافت‌های حاشیه‌ای و آسیب‌پذیر است.

آخوندی تأکید کرد: نکته دیگر این است که چنین مسائلی (حاشیه‌نشینی) قطعا پیامدهای امنیتی دارد اما به خودی خود یک موضوع امنیتی نیست و ماهیت امنیتی ندارد. این حجم انبوه مهاجرت‌ها و سازمان نامتعادل اجتماعی قطعا پیامدهای امنیتی دارد اما خودش ماهیتا موضوعی امنیتی نیست و قرار نیست نهادهای امنیتی آن را پیگیری کنند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید به نکته دیگری اشاره و اظهار کرد: موضوع بعدی در حوزه مدیریت سیاسی است. ما در ایران دو نوع تعیین محدوده داریم. یکی تقسیمات کشوری است که کاملا مشخص است و قابل تغییر نیست مگر با اجازه قانون؛ نوع دیگر تعیین محدوده مناطق نیز در حیطه مدیریت شهری است که دچار از هم گسیختگی است. در شهرها چیزی به عنوان حومه شهر تعریف شده که مشکلات زیادی برای مدیرت شهری ایجاد کرده‌اند. بنابراین ما در ایران دو مشکل داریم یکی اینکه یک‌پارچگی مدیریت کالبدی نداریم و ثانیا این مدیریت کالبدی استقلال ندارد.

وی با تأکید بر اینکه مدیریت سیاسی در مواقعی که حقوق شهروندی در معرض خطر است باید در برابر مدیریت کالبدی بایستد، گفت: اما در عمل این دو با هم ادغام شده‌اند و این یک‌پارچگی مدیریت سیاسی و کالبدی سبب شده که اگر هر دو سر چیزی توافق کردند آنچه از این توافق متضرر می‌شود حقوق شهروندی باشد. این موضوعی ریشه‌دار در ایران است و زمینه حل آن نیز در کشور وجود ندارد ولی قابل طرح است و می‌توان مفهوم تفکیک مدیریت سیاسی از مدیریت کالبدی را به مدیران ارائه داد. از نظر من رابطه مدیریت سیاسی و مدیریت کالبدی شهر باید مانند رابطه مدیریت سیاسی با سایر بخش‌ها مانند آب، برق، صنعت و ... باشد اما در ایران این دو مدیریت در بخش کالبدی با هم ادغام شده‌اند و مدیریت کالبدی زیرمجموعه مدیریت سیاسی درآمده است که باید یک روز این موضوع در ایران مطرح و برطرف شود./