شناسهٔ خبر: 210667 - سرویس جاده‌ای

مدیرعامل شرکت ساخت خبر داد؛

تفویض ۵ کیلومتر باقی‌مانده محور طارم–بناب–منجیل به اداره‌کل استان برای مناقصه

بازوند مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در جریان بازدید از محور طارم–بناب–منجیل گفت: ۵ کیلومتر در وسط مسیر هنوز بدون پیمانکار باقی مانده که تفویض آن به اداره‌کل استان زنجان انجام خواهد شد تا فرآیند مناقصه برگزار شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، هوشنگ بازوند معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل این شرکت در جریان بازدید از محور طارم–بناب–منجیل که به عنوان یکی از چالش‌های جدی زیرساختی استان زنجان شناخته می‌شود، بر اهمیت تکمیل و ایمن‌سازی این مسیر تأکید کرد.

بازوند محور مورد بازدید را بخشی از مسیر ملی زنجان به منجیل خواند و افزود: این مسیر اهمیت زیادی دارد و به دلیل طولانی بودن و شرایط جغرافیایی سخت، برخی بخش‌ها نیازمند واریانت‌های جدید هستند تا بتوانیم بهسازی مؤثر انجام دهیم. خوشبختانه بخش‌هایی از مسیر توسط سازمان راهداری بهسازی شده، اما این بهسازی در برخی مقاطع مشکل اصلی را حل نمی‌کند و نیازمند اجرای واریانت جدید است.

وی با اشاره به تعریف یک واریانت تقریباً ۱۶ کیلومتری در محور طارم–بناب–منجیل توضیح داد: این قطعه توسط یک پیمانکار بسیار توانمند و با سابقه، در حال اجراست. با این حال، یک بخش حدود ۵ کیلومتری در وسط مسیر هنوز بدون پیمانکار باقی مانده که پس از بازگشت به تهران، تفویض آن به اداره‌کل استان انجام خواهد شد تا فرآیند مناقصه توسط استان برگزار شود و پروژه با سرعت بیشتری ادامه یابد.

ضرورت هماهنگی بین‌استانی برای اتمام مسیر

بازوند بر ضرورت هماهنگی بین‌استانی برای اتمام این مسیر تأکید کرد و گفت: از طرف استان گیلان نیز شخصاً با استاندار صحبت خواهم کرد تا مسیر از سمت منجیل نیز به عنوان اولویت اجرایی آغاز شود و نگرانی‌های مرتبط با وقوع حوادث و محورهای پرحادثه برطرف شود. هدف ما این است که این مسیر نه تنها ایمن و استاندارد شود، بلکه برای مردم شمال‌غرب کشور نیز قابل اعتماد و مطمئن باشد.

استفاده از مولدسازی برای تامین منابع برای محور طارم–بناب–منجیل

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به سابقه اعتبارات این پروژه اشاره کرد و بیان داشت: در جریان سفر ریاست محترم جمهوری به استان زنجان، برای این محور اعتبار ویژه‌ای در نظر گرفته شد. با این حال، حجم کار بسیار زیاد است و منابع مالی بیشتری نیاز دارد. به همین دلیل علاوه بر اعتبارات دولتی، دنبال تأمین منابع از طریق مولدسازی هستیم تا پروژه بدون وقفه و با کیفیت بالا تکمیل شود.

بازوند با بیان جزئیات فنی پروژه افزود: در کیلومترهای ۵ تا ۲۲ مسیر، بهسازی اولیه توسط راهداری انجام شده اما مشخصات فنی پروژه تأمین نشده است؛ این بخش را برای اولویت دوم نگه داشته‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قطعه‌ای که از کیلومتر ۲۲ تا ۲۷ (روستای بادامستان) قرار دارد، به پیمانکار واگذار شده است. در بخش ۱۶ کیلومتری میانی نیز پیمانکار فعال است و عملیات خاکبرداری و بهسازی با حجم خاکبرداری حدود ۶ میلیون مترمکعب در جریان است که تاکنون نزدیک به ۲ میلیون مترمکعب آن انجام شده است.

وی همچنین با اشاره به اهمیت پروژه برای مردم منطقه بیان کرد: این محور برای مردم شهرستان طارم اهمیت ویژه‌ای دارد؛ تقریباً هیچ زنجانی در طول عمر خود مسیر شمال را جز از طریق همین جاده تجربه نکرده است. علاوه بر ضرورت فنی، مطالبه مردمی نیز بسیار بالا بوده و پروژه باید به عنوان یکی از اولویت‌های استان زنجان دنبال شود.

بازوند با تأکید بر مدیریت منابع و اولویت‌بندی اجرا گفت: با توجه به ضرورت مدیریت منابع اعتباری کشور و حجم بالای عملیات، اولویت خود را روی این مقاطع گذاشته‌ایم تا به‌تدریج سایر بخش‌ها نیز تکمیل شود. هماهنگی با استاندار گیلان و نمایندگان مردم در مجمع شمال‌غرب کشور انجام شده تا این پروژه به عنوان یکی از پروژه‌های تحول‌آفرین شمال‌غرب در دستور کار قرار گیرد و منابع لازم برای اتمام آن تأمین شود.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: با همراهی استان‌ها، نمایندگان مردم و تأمین منابع مالی مناسب، این محور مهم و حیاتی شمال‌غرب کشور به بهره‌برداری کامل برسد و هم ایمنی تردد برای مردم تأمین شود و هم توسعه اقتصادی و حمل‌ونقل منطقه تقویت شود.