شناسهٔ خبر: 21105 - سرویس هوایی

حمل و نقل هوایی در هفته‌ای که گذشت:

دعوت اتحادیه اروپا برای پیوستن ایران به توافق‌نامه مدیریت ترافیک هوایی/ امضای ۲ سند همکاری در حوزه هوایی و فرودگاهی با فرانسه/ وزیر حمل و نقل فرانسه: قراردادهای ایرباس به زودی نهایی می‌شود

هواپیما حضور وزیر حمل و نقل اتحادیه اروپا در ایران و دیدار با وزیر راه و شهرسازی، برقراری مجدد پروازهای پاریس – تهران شرکت هواپیمایی ایرفرانس، دیدار آلن ویدالیس وزیر حمل و نقل فرانسه با وزیر راه و شهرسازی، امضای سند همکاری شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) و ایرفرانس، امضای تفاهم نامه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با شرکت فرانسوی تالس برای تجهیز سه فرودگاه کشور و جلسه آخوندی با مدیران شرکت‌های هواپیمایی و مسئولان هوانوردی کشور اهم اخبار حوزه حمل و نقل هوایی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه هوایی در هفته گذشته به شرح زیر است:

ویولتا بولک وزیر حمل و نقل اتحادیه اروپا در دیدار با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی:

از ایران برای پیوستن به توافق‌نامه افقی مدیریت ترافیک هوایی اتحادیه اروپا دعوت می‌شود.

در خصوص اطمینان می دهیم رفتار اتحادیه اروپا با ایران در صورت پیوستن به توافق نامه مدیریت ترافیک هوایی برابر با سایر کشورهای عضو باشد.

اتحادیه اروپا اساسا چارچوب خود را به منظور ایمنی و امنیت هوایی تغییر می‌دهد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به همکاری‌ها و مذاکرات وزارتخانه متبوع خود با کشورهای اروپایی نظیر فرانسه، آلمان، لهستان، ایتالیا و سایر کشورهای آسیایی نظیر چین در سطح مقامات دولتی و نیز در سطح صاحبان صنایع اشاره کرد.

پروازهای ایرفرانس به ایران از سرگرفته شد؛

با فرود پرواز پاریس - تهران شرکت هواپیمایی ایرفرانس در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، پروازهای این شرکت هواپیمایی به ایران از یکشنبه ۲۹ فروردین پس از ۸ سال توقف مجدد از سر گرفته شد.

در این پرواز، ویدالیس وزیر حمل و نقل فرانسه، مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایرفرانس و مسئولان و مقامات بخش هوانوردی، فرودگاهی و ریلی فرانسه به ایران سفر کردند.

وزیر حمل و نقل فرانسه در نشست خبری مشترک با وزیر راه و شهرسازی:

اخیرا طبق توافق وزارت اقتصاد و دارایی فرانسه و بانک مرکزی ایران ابزارهای مالی فرانسه از جمله بیمه صادراتی بازگشایی شد که می‌تواند به تقویت روابط اقتصادی دو کشور کمک کند.

همکاری با ایران را با همان کیفیت گذشته ادامه خواهیم داد؛ این همکاری‌ها نه فقط در سطح پروژه‌ها بلکه در زمینه آموزشی به ویژه مدرسه هوانوردی فرانسه و ایران و تأمین هزینه‌های مالی برای شرکت‌های متوسط و کوچک ادامه خواهد داشت.

در زمینه پیش قرارداد ایران و فرانسه برای خرید هواپیما مذاکرات طولانی بین دو طرف انجام شد و انعقاد قرارداد این پروژه در مراحل نهایی قرار دارد و تا چند هفته آینده نیز نهایی می‌شود.

بیش از ۱۰ درصد تجهیزات ایرباس آمریکایی است بنابراین به مجوز آمریکا برای انعقاد قرارداد نهایی نیاز داریم در این زمینه مذاکرات خود را آغاز کردیم و به پیشرفت‌های زیادی دست یافتیم.

ایران بعد از برجام نشان داد به خوبی توانست نقش خود را ایفا کند و به تعهدات خود پایبند باشد٬ ضمن آنکه اطلاع دارم برخی شرکت‌های آمریکایی نیز به ایران آمده‌اند.

 

وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری مشترک با وزیر حمل و نقل فرانسه:

ازسرگیری پروازهای ایرفرانس به ایران پس از ۸ سال می تواند به عنوان یک اقدام سمبلیک از توسعه روابط ایران و فرانسه حکایت کند.

دو سند همکاری در حوزه حمل و نقل ریلی و هوایی در حضور وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل و نقل فرانسه به امضا رسید.

در حوزه حمل ونقل هوایی سند همکاری بین مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر و مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایرفرانس در زمینه همکاری فنی و پشتیبانی امضا شد.

طی یک‌سال و نیم اخیر مذاکرات متعددی با فرانسه و شرکت‌های این کشور در زمینه‌های مختلف صورت گرفت و فرانسه جزو کشورهایی بود که بعد از شروع روابط تازه ایران با جامعه بین‌المللی٬ در حوزه اقتصادی پیشگام بود.

دو کشور برای پایداری و استحکام روابط خود متعهد هستند. با توجه به آغاز به کار جدید روابط دو کشور باید این روابط را مدیریت و مراقبت کنیم.

قرارداد بسیار خوبی در حوزه طراحی و نوسازی ایستگاه‌های راه‌آهن تهران٬ قم و مشهد بین دو کشور وجود دارد. همچنین در ارتباط با احداث قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان که فاینانس آن از طرف چین تأمین می‌شود٬ در بخش مسایل فنی و تجهیزات با طرف فرانسوی مذاکراتی انجام شد.

حجم مبادلات در سال ۲۰۱۶ و سال‌های آینده رشد خوبی خواهد داشت ضمن آنکه در زمینه‌های حمایت‌های مالی و روش‌های تأمین مالی پروژه‌ها برای بخش‌های هوایی٬ ریلی و دریایی طی چندماه گذشته موافقت‌نامه‌های خوبی به امضا رسید.

علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری:

چین و برخی کشورهای اروپایی برای تأمین فاینانس این هواپیماها اعلام امادگی کردند و در زمینه تأمین فاینانس خارجی مشکل زیادی وجود ندارد.

دریافت مجوزهای لازم از OFAC (دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا) در حال انجام است. بعد از دریافت این مجوزها پیش قراداد فعلی با ایرباس به قرارداد نهایی تبدیل می‌شود.

 

 

فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما:

 

 

در ملاقات با دبیر کل یاتا، قرار شد طی مکاتبه‌ وی با کانادا(مقر یاتا) امکانات و خدمات این اتحادیه برای تمام اعضای آن به واسطه نتایج برجام مشمول ایران‌ایر نیز شود.

اگر در حوزه قراداد و فاینانس مشکلی ایجاد نشود امسال طبق تفاهم نامه ۴ فروند از هواپیماهای ATR وارد ناوگان هما می‌شود.

احمد مومنی رخ عضو هیأت مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران:

قرارداد خرید ۳ دستگاه رادار برای نصب در فرودگاه‌های مهر‌آباد٬ شیراز و بندرعباس بین شرکت فرود‌گاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و شرکت تالس فرانسه به ارزش ۶.۴ میلیون یورو به امضا رسید.

در سال ۸۴ قراردادی به ارزش ۳۲ میلیون یورو با شرکت تالس برای خرید ۵ رادار منعقد کرد که ۴ سیستم راداری تحویل ایران شد اما تحویل رادار پنجم برای نصب در فرودگاه بندرعباس با روی کار آمدن دولت سارکوزی همزمان شد و با وجودی که ایران ۱۵ درصد مبلغ قرارداد را پرداخت کرده بود، تحویل آن انجام نشد.

سال گذشته در مناقصه خرید رادار مراقبت پرواز، چند شرکت اروپایی شرکت کردند و شرکت تالس برنده مناقصه شد.

سیستم رادارهای فرودگاهی شامل دو سیستم PSR و SSR برای طرح‌های تقرب و بالا بردن ایمنی پرواز در مناطق تحت کنترل فرودگاه‌ها استفاده می‌شود. یکی از سیستم‌ها ۷۰ تا ۸۰ مایل پوشش و دیگری به شعاع ۴۰۰ کیلومتر پوشش منطقه فرودگاهی دارد.

 

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نشست با مسئولان صنعت هوانوردی و مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی

شرکت‌های هواپیمایی باید دنبال تأمین سرمایه مورد نیاز تا زمان تعیین شده باشند.

کارهای بسیار بزرگی برای توسعه صنعت هوانوردی و فرودگاه‌های کشور در حال انجام است که به تدریج قراردادهای آن منعقد و اجرایی می‌شود.

فرودگاه‌های کوچک نیز با اضافه شدن ناوگان ATR به ناوگان فعلی و هواپیماهای برد کوتاه فعال می‌شوند و این مسئله برای توریسم و گردشگری نیز بسیار می‌تواند کمک کننده باشد.

حس من این است که بخش خصوصی ایران هنوز تصمیمی برای سرمایه‌گذاری نگرفته است و این جهت همراه و همپا با بخش دولتی نیست. البته اتفاقی رخ نخواهد داد و وقتی تقاضا در بازار وجود داشته باشد بازار مشتری خودش را پیدا می‌کند ولی انتظاری که من داشتم این بود که در این مدت حداقل ۱۰۰ هواپیمای جدید به صورت لیز (اجاره و اجاره به شرط تملیک) وارد کشور می‌شد.

حتما برای دسترسی به فرودگاه امام‌خمینی (ره) علاوه بر آزادراه تهران-قم مسیر دیگری از کمربندی جنوب‌غربی تهران از سمت چرم‌شهر و آبیک در نظر می‌گیریم تا تمام افرادی که به سمت فرودگاه عزیمت می‌کنند بتوانند بدون ورود به تهران به فرودگاه دسترسی داشته باشند.

مرتضی دهقان مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت ها و موسسات هوانوردی

با انجام نظرسنجی بیش از ۷۰ درصد مردم از نحوه تهیه بلیت رضایت داشتند.

بدون افزایش زیرساخت‌های فرودگاهی و با تامین ناوگان مناسب خوشبختانه در ایام تعطیلات نوروز ۹۵ تعداد پروازهای داخلی در مقایسه با سال قبل ۲۰ درصد افزایش یافت.

برای اجرای دستورالعمل رعایت حقوق مسافران، عملکرد شرکت‌های هوایی به صورت دایمی رصد می‌شود.

در صورتی که پروازی بیش از دو ساعت تاخیر داشته باشد سازمان هواپیمایی کشوری با انجام مکاتبه دلایل آن را از شرکت های هوایی جویا می‌شود تا حق و حقوق مسافران نیز نادیده گرفته نشود.

سازمان هواپیمایی کشوری تمام شرکت‌ها را بر اجرای دستورالعمل رعایت حقوق مسافران ملزم کرده است و شرکت‌های هوایی نیز اجرای این دستورالعمل را در دستور کار خود قرار داده اند و هرجا شکایتی شود سازمان هواپیمایی کشوری در اسرع وقت به آن رسیدگی خواهد کرد.