شناسهٔ خبر: 21135 - سرویس جاده‌ای

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح شد؛

لزوم اختصاص اعتبار برای مدیریت بحران/ برآورد اولیه خسارت ۷۰۰ میلیارد تومانی سیل به راه‌های ۷ استان/ همدلی استانداران موجب کنترل سیل اخیر شد/ قول مساعد معاون اول و وزیر کشور برای کمک به مناطق سیل‌زده

امیر امینی رییس کارگروه تخصصی حمل و نقل شریان‌های حیاتی٬ بلایای جوی و توفان با انتقاد از این که برای موضوع مدیریت بحران با وجود مصوبه‌های دولت در سال ۹۴ هیچ اعتباری اختصاص پیدا نکرد٬ گفت: برآورد اولیه سیل اخیر به راه‌های ۷ استان کشور حدود ۷۰۰ میلیارد تومان بود.

امیر امینی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به وقوع سیل اخیر در برخی استان‌های کشور در تاریخ ۲۶ و ۲۷ فروردین‌ماه تأکید کرد: حجم کاری که این ایام در بخش حمل و نقل جاده‌ای در استان‌های کشور بود در گفتار قابل وصف نیست و پرسنل راهداری و راهسازی استان‌ها تلاش شبانه‌روزی فراوانی انجام دادند.

وی افزود: در سیل اخیر به ویژه در استان‌های ایلام٬ خوزستان و لرستان اقدامات بسیاری انجام شد به طوری که سیل در استان ایلام تمامی محورهای اصلی و شریانی را تحت تأثیر قرار داد ولی نیروهای راهداری اجازه ندادند که حتی برای مدت کوتاهی مسیرهای اصلی بسته بماند و دائم همزمان با سیل در حال ریزش‌برداری و رانش‌برداری بودند.

خسارت ۷۰۰ میلیارد تومانی سیل به راه‌های ۷ استان

امینی اضافه کرد: بارندگی‌ها در این ایام به اندازه‌ای بود که تمام محورها لغزنده بودند و حتی یک قطعه سنگ بزرگ روی گالری حاشیه مسیر افتاد و به آن آسیب زد. علاوه بر این محورهای ایلام-سومار٬ ایلام-ایوان٬ مسیرهای ارتباطی به سمت شهر توحید٬ محورهای ایلام به سمت پل دختر٬ محورهای آبدانان و دهلران همگی تخریب و مسدود شد که برآورد اولیه خسارات وارده به استان ایلام حدود ۱۰۵ میلیارد تومان بوده است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی خسارات وارده به محورهای استان لرستان را نیز حدود ۱۴۰میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: در وهله اول مسیرهای ارتباطی حدود ۱۲۰ روستا قطع شد و بلافاصله برای بازگشایی مسیر این روستاها اقدام شد که مسیر دسترسی ۸۰ روستا باز شد و بازگشایی مسیر برای سایر روستاها به طول انجامید تا سیل فروکش کند و نهایتا تا ۷۲ ساعت راه ارتباطی تمامی روستاها باز شد.

امینی درباره وضعیت استان خوزستان در سیل اخیر نیز توضیح داد: ظرفیت سد دز کمتر از میزان بارش‌ها بود و اگر وزارت نیرو در این خصوص بهتر عمل می‌کرد و خروجی سد دز را افزایش می‌داد مشکلات کمتری برای اهالی استان ایجاد می‌شد.

وی با یادآوری اینکه دو پل حیدرآباد و دزفول به طور کامل زیر آب بودند و تردد از روی این دو پل ممنوع اعلام شد٬ اضافه کرد: در استان خوزستان نیز طبق برآوردهای اولیه خسارت سیل و بارندگی‌ها به راه‌ها حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد: مجموع خسارات سیل اخیر در معابر برون‌شهری ۷ استان آذربایجان شرقی٬ غربی٬ کرمانشاه٬ کردستان٬ خوزستان٬ لرستان و ایلام حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است البته سیل به ۴ استان دیگر یعنی استان‌های خراسان رضوی٬ گلستان و خراسان شمالی نیز خسارت وارد کرده است که میزان خسارات نیز در این استان‌ها اعلام خواهد شد.

وی یادآور شد: متأسفانه یکی از بزرگترین مشکلات استفاده دائمی از پل‌های موقتی است که با وقوع یک سیل یا حادثه‌های از این دست مورد آسیب قرار می‌گیرند.

قول مساعد معاون اول و وزیر کشور برای کمک به مناطق سیل‌زده

معاون برنامه‌ریزی اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: با توجه به دستور اکید معاون اول رییس جمهور و وزیر کشور قول مساعد برای بهبود شرایط در مناطق سیل زده صادر شده است.

وی درباره حادثه رخ داده ریلی در لرستان٬ گفت: خوشبختانه این حادثه به خوبی مدیریت شد و پس از اینکه قطار مسافری در این مسیر دچار لغزش شد مسافران به بیرون از قطار انتقال داده شدند سپس با برقراری کامل ایمنی در این مسیر ریلی پس از ۳۶ ساعت تردد قطار در این مسیر به حالت عادی برگشت.

هیچ اعتباری در سال گذشته برای مدیریت بحران در نظر گرفته نشد

وی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۴ با وجود مصوبه‌های دولت هیچ اعتباری برای دستگاه‌های مدیریت بحران پرداخت نشد که این خود باعث ضعف سیستم‌های مدیریت بحران در استان‌های کشور شده بود اما تلاش‌ها در این سیل اخیر با تمام توان و با نیروی انسانی و تلاش استانداران ایلام و خوزستان و لرستان صورت گرفت.

امینی اظهار کرد: استانداران در شرایط بحران تمام منابع استان را در اختیار مجموعه‌ها و مدیریت بحران قرار دادند و سایر دستگاه‌ها از قبیل هلال احمر٬ اورژانس و سایرین تلاش‌های بسیارهای صورت دادند./