شناسهٔ خبر: 21156 - سرویس مسکن و شهرسازی

آشنايی با شهر جدید پردیس، بهشت کوهپایه البرز

مسکن مهر شهر جدید پردیس شهر جدید پردیس در ۱۷ کیلومتری شرق تهران در مسیر جاده ترانزیت ارتباطی تهران به مازندران قرار گرفته و از شمال به سلسله جبال البرز، از غرب به منطقه جاجرود، از جنوب به روستای کرشت و از شرق به بومهن محدود می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با توجه به گسترش بی‌رویه جمعیت کلانشهرها، ترافیک، افزایش قیمت مسکن و تبعات ناشی از آنها جمهوری اسلامی ایران بر آن شد تا با ایجاد شهرهای جدید نزدیک شهرهای مادر، جمعیت را به خروج از کلانشهرها تشویق کند و با تمرکززدایی، گام بلندی را در راستای راهبردهای اساسی توسعه شهری بردارد.

طرح احداث شهرهای جدید با برنامه‌ریزی قبلی اواخر سال ۱۳۶۴ به تصویب هیئت وزیران رسید و بعد از چند سال کار کارشناسی شرکت عمران شهرهای جدید در تاریخ ۲۷ خرداد سال ۱۳۶۸ جهت تحقق اهداف دولت در اسکان پایدار و سرریز جمعیت شهرهای مادر به شهرهای جدید تشکیل شد و تاکنون با ثبت ۱۷ شرکت عمران در سطح کشور اقدام به ساخت و توسعه شهرهای جدید کرده است.

شهر جدید پردیس در ۱۷ کیلومتری شرق تهران در مسیر جاده ترانزیت ارتباطی تهران به مازندران قرار گرفته است. پردیس از شمال به سلسله جبال البرز، از غرب به منطقه جاجرود، از جنوب به روستای کرشت و از شرق به بومهن محدود می‌شود.

شمالی‌ترین نقطه شهر جدید پردیس در امتداد مسیل بزرگی است که از سیارک و واصفجان شروع شده و از داخل شهر جدید پردیس می‌گذرد، این نقطه در مختصات ۳۵ درجه و ۴۵ دقیقه و ۳۰ ثانیه عرض شمالی قرار دارد. جنوبی‌ترین نقطه آن در دامنه‌های جنوبی کوه گردخیل در مختصات ۳۵ درجه و ۴۲ دقیقه و ۳۸ ثانیه عرض شمالی واقع شده است. شرقی‌ترین نقطه شهر در بستر مسیل گل دره شمال غرب بومهن در مختصات ۵۱ درجه  و ۵۱ دقیقه و ۵۳ ثانیه طول شرقی قرار دارد. غربی‌ترین نقطه شهر در داخل محدوده پارک خجیر به مختصات ۵۱ درجه و ۴۳ دقیقه و ۵۵ طول شرقی قرار دارد. به این ترتیب شهر پردیس بصورت مستطیلی است که حداکثر ۱۲ کیلومتر درازا و ۵.۳ کیلومتر پهنا دارد.

اين شهر دارای حدود ۳۶۰۰ هكتار وسعت بوده و امکاناتی همچون مراکز متعدد تجاری، آتش نشانی، اورژانس، پلیس انتظامی، راهنمایی و رانندگی و.... هم اکنون در این شهر مشغول فعالیت هستند و پارک فناوری پردیس به عنوان مهمترین و اولين پارک فناوری بين المللی ایران در مجاورت این شهر واقع شده است.

از جمله طرح‌های در دست احداث اين شهر می‌توان به پروژه مترو به طول ۲۰ کیلومتر اشاره کرد كه ‌آينده‌ای روشن را برای پرديس رقم خواهد زد.

باتوجه به مطالعات انجام شده ساخت مجتمع‌های تجاری آفتاب، خلیج فاس، زیتون، سپید، صدف و مروارید از جمله فرصت‌های سرمایه گذاری تجاری-خدماتی در شهر جدید پردیس به شمار می‌روند.

نزدیک بودن این شهر به پایتخت و شرایط آب و هوایی خوب از جمله عوامل مهم مکان‌یابی این شهر شمرده می‌شود. قرار گرفتن پردیس در ارتفاعات دامنه دماوند آب و هوای این شهر را معتدل کوهستانی تعریف کرده و آب و هوای مطبوع به همراه پوشش گیاهی مناسب مناظر چشم‌نوازی را رقم زده است.

همزمان با ایجاد محدودیت در تراکم ساخت و ساز در شهر تهران که از آغاز سال ۱۳۸۱ شروع شد؛ استقبال سکونت در شهر جدید پردیس تا حدودی افزایش یافته است. اقدامات رسمی در جهت ایجاد شهرداری پردیس نیز بر افزایش جاذبه و گرایش‌های مذکور افزوده است که آثار آن در گرانی قیمت زمین و مسکن در شهر جدید پردیس انعکاس یافته است. در سرشماری عمومی نفوس مسکن سال ۱۳۷۵ در محدوده شهر پردیس خانوار و جمعیتی گزارش نشده است. ولی مطالعات کالبدی و آمار ثبت شده دفتر واگذاری زمین و مجوز ساخت سازمان عمران تا تابستان ۱۳۸۴ نشان می‌دهد که در محدوده‌های مختلف و محلات شهر جدید پردیس حدود ۱۳۴۰۰ خانوار شامل ۵۲۰۰۰ نفر سکونت دارند.

از ديگر ويژگی‌های پرديس آزادراه تهران- پرديس بوده كه با بهره‌برداری از این آزادراه حلقه ارتباطی از شرق تهران به استان‌های شمالی و شمال شرق تسهیل شده و فاصله شهر جديد پرديس با تهران را از ۲۵ كيلومتر به ۱۷ كيلومتر كاهش داده است. همچنين اجرای خط لوله انتقال آب جهت تامین آب پردیس از پروژه‌های مهم و اساسی شهر جديد پرديس به شمار می‌آید./