شناسهٔ خبر: 21209 - سرویس وزارتی

فخریه کاشان تشریح کرد:

مذاکره وزرای ایران و سوئد در حوزه حمل‌و‌نقل جاده‌ای و ریلی/ اعلام آمادگی موسسه بیمه صادراتی و بانک‌های سوئد برای تامین فاینانس در ایران/ ادامه مذاکرات دو طرفه سوئد با سازمان راهداری و راه‌آهن ایران

فخریه کاشان قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور تامین مالی و سرمایه‌گذاری جزئیات دیدار وزرای راه و شهرسازی ایران و انرژی سوئد را تشریح کرد و گفت: موسسه بیمه صادراتی سوئد اعلام کرد اگر پروژه‌ای در این‌باره در ایران وجود داشته باشد تامین مالی می‌کند.

اصغر فخریه‌کاشان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تشریح جزئیات دیدار وزیر راه و شهرسازی با وزیر انرژی سوئد که روز شنبه چهارم اردیبهشت ماه در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد گفت: دیدار وزرای راه و شهرسازی و انرژی سوئد بیشتر گفت‌وگویی اولیه بود تا آنها امکانات خود را در بخش حمل و نقل جاده‌ای مثل همکاری در تولید تراک‌های اسکانیا و ولوو مطرح کنند. ما نیز در این دیدار، خواسته‌های خود را مطرح کردیم.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور تامین مالی و سرمایه‌گذاری افزود: همچنین در این دیدار سوئدی‌ها تجربه خود را در دریافت عوارض الکترونیک جاده‌ای بیان کردند و آقای کشاورزیان نیز استقبال کرد تا ایران، همکاری‌هایی را در بحث عوارض الکترونیک جاده‌ای با سوئد‌های داشته باشد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی درباره بحث سوم مطرح شده در دیدار وزیر راه و شهرسازی با وزیر انرژی سوئد به بیمه‌های صادراتی اشاره کرد و ادامه داد: بحث سوم وزرای راه و شهرسازی ایران و انرژی سوئد مرتبط با موسسه بیمه صادراتی و بانک‌های سوئد برای فراهم‌کردن فاینانس بود. در این زمینه، موسسه بیمه صادراتی سوئد که در این دیدار حضور داشت، اعلام کرد اگر پروژه‌ای وجود داشته باشد تامین مالی می‌کند.

فخریه‌کاشان درباره بحث دیگری که در دیدار وزرای راه و شهرسازی و انرژی سوئد مطرح شد گفت: پیشنهاد شد در صورت تمایل شرکت‌های سوئدی برای مشارکت در پروژه‌های ایران، زمینه انجام کارها فراهم شود، به شرط آنکه فاینانس هم بتوانند بیاورند.

فخریه‌کاشان در مورد پیش‌بینی دیدارهای آتی با وزیر انرژی سوئد و هیات همراه گفت: وزیر انرژی سوئد و هیات همراه گفت‌و‌گوی مفصلی با شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران داشت و قرار شد همکاری‌هایی را با راه‌آهن ایران بویژه در بخش علائم و ارتباطات داشته باشند و مذاکره‌ها را به صورت دو طرفه با داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و محسن پورسید آقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه دهند.

وی در پایان تاکید کرد: این دیدارها بیشتر نشست برای تبادل تجربیات و بررسی امکانات و یافتن راه‌های همکاری مشترک است.

گفتنی است در دیدار روز شنبه ۴ اردیبهشت‌ماه وزرای راه و شهرسازی و انرژی روسیه، داود کشاورزیان معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت  راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی، بشیر گنبدی مدیرکل امور بین‌الملل، نماینده‌ای از وزارت امور خارجه ایران، محسن توکل مدیرعامل شرکت اریکسون و نمایندگانی از کشور سوئد حضور داشتند./