به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رضا اکبری، رییس سازمان راهداری و حملونقل جادهای، در گفتوگوی ویژه خبری با اشاره به برنامههای گسترده دولت برای نوسازی ناوگان حملونقل عمومی و بهسازی جادههای کشور اظهار کرد: نیاز کشور به اتوبوسهای جدید بسیار جدی است و در حال حاضر حدود ۷ هزار دستگاه اتوبوس فعال در بخش جادهای داریم که به همین تعداد اتوبوس تازه نیاز داریم تا بتوانیم پاسخگوی تقاضای سفرهای سالانه باشیم.
اکبری افزود: در همین راستا تفاهمنامه تولید ۱۲۵۰ دستگاه اتوبوس با پنج شرکت داخلی منعقد شده که ارز مورد نیاز ۵۰۰ دستگاه آن قطعی تخصیص یافته است.
رییس سازمان راهداری در ادامه بیان کرد: همچنین مصوبه واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس که پیشتر متوقف مانده بود، دوباره فعال شده و تاکنون ۱۵۰۰ دستگاه ثبت سفارش شده و ۲۰۰ دستگاه نیز وارد کشور شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اگر همه ارکان بهخوبی عمل کنند، سال آینده دستکم سه هزار اتوبوس جدید وارد چرخه خدمت خواهد شد.
رییس سازمان راهداری درباره نوسازی ناوگان کامیونی نیز گفت: بر اساس برنامه هفتم توسعه، نوسازی ۱۱۰ هزار دستگاه ناوگان جادهای تکلیف شده که حدود ۸۰ هزار دستگاه آن کامیون و کشنده است.
وی افزود: در سال ۱۴۰۳ حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار کامیون در داخل کشور تولید شد و آییننامه اسقاط کامیونهای فرسوده نیز در دولت نهایی شده است تا با مشوقهای مالی، امکان جایگزینی کامیون نو بدون آورده نقدی فراهم شود.
اکبری در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت جادهها اشاره کرد و گفت: شبکه اصلی کشور حدود ۳۵ هزار کیلومتر است که با احتساب باند رفت و برگشت به ۵۰ هزار کیلومتر میرسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بررسیهای علمی نشان میدهد ۴۰ درصد این شبکه نیازمند بهسازی است که برآورد بودجه آن حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است، اما تنها ۲۰ درصد این نیاز تأمین میشود. به همین دلیل تمرکز خود را بر ۱۰ کریدور اصلی کشور گذاشتهایم که ۷۰ درصد بار و ترافیک کشور را حمل میکنند.
وی افزود: در محور تهران–بندرعباس امسال نزدیک به ۷ هزار میلیارد تومان قرارداد بهسازی منعقد شد و حدود ۳۰۰ کیلومتر روکش آسفالت انجام گرفت. همچنین در آزادراه قم–کاشان نیز ۱۰۰ کیلومتر بهسازی صورت گرفت.
امسال ۱۰ هزار کیلومتر از شبکه جادهای کشور بهسازی شد
رییس سازمان راهداری یادآور شد: در مجموع امسال حدود ۱۰ هزار کیلومتر از شبکه جادهای کشور بهسازی شد و این روند با جدیت ادامه خواهد یافت.
اکبری در پایان درباره کیفیت آسفالت با بیان اینکه امروز سبد متنوعی از روشهای روسازی در اختیار داریم که عمر طراحی آنها از دو تا هشت سال متغیر است. گفت: در آزادراهها و مسیرهای پرترافیک، طرح اختلاط به گونهای انجام میشود که عمر آسفالت حداقل پنج سال باشد و در مسیرهای فرعی با ترافیک سبکتر، عمر دو تا سه سال در نظر گرفته میشود.
