به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهران قربانی، معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی، در گفتوگوی ویژه خبری با اشاره به سهم بالای خطای انسانی در بروز حوادث جادهای گفت: بیش از ۹۰ درصد تصادفات ناشی از رفتار رانندگان است؛ چه به صورت غیرعمد مانند خوابآلودگی و خستگی و چه به شکل عمدی مانند سرعتهای غیرمجاز و سبقتهای نابجا. تنها حدود ۱۰ درصد عوامل دیگر همچون وضعیت راه و خودرو در تکمیل حادثه نقش دارند.
قربانی افزود: برای کاهش این حوادث باید راهها را ایمنتر و خودروها را استانداردتر کنیم تا در صورت بروز خطای انسانی، پیامد آن کاهش یابد. خوشبختانه در دو سه سال اخیر رویکرد جدیدی در کشور شکل گرفته و چشمانداز ایمنی جادهها روشنتر شده است.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برای نخستین بار در دو دهه گذشته، با ابلاغ ریاست جمهوری از اردیبهشت ۱۴۰۴، برنامه عملیاتی ملی بهبود ایمنی راهها تدوین و تکلیف دستگاهها برای پنج سال آینده مشخص شده است.
وی با اشاره به مصوبات اخیر شورای عالی هماهنگی ایمنی راهها گفت: در جلسه هفته گذشته که با ریاست دکتر عارف برگزار شد، هفت مصوبه مهم به تصویب رسید که یکی از آنها به ارتقای ایمنی ناوگان حملونقل عمومی اختصاص داشت.
قربانی گفت: در خصوص همین رابطه در این بسته اقداماتی همچون نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، مشوقهای مالی، مشارکت شرکتهای حملونقل در مانیتورینگ سفر رانندگان، کنترلهای فنی پیش از سفر و آموزشهای ایمنی برای مسافران پیشبینی شده است.
امکان ستاره گذاری راهها و خودروها بر اساس ایمنی
معاون وزیر راه و شهرسازی خبر دیگری را نیز «تاریخی» توصیف کرد و گفت: برای نخستین بار در کشور امکان ستاره گذاری خودروها فراهم شده است؛ مشابه ۱۱ کشور دنیا که تستهای برخورد از جلو، کنار و واژگونی را انجام میدهند.
قربانی افزود: از این پس هر خودرو بر اساس سطح ایمنی رتبهبندی میشود و رانندگان میتوانند متناسب با سطح ایمنی خودرو و جاده، رفتار خود را تنظیم کنند. همچنین سازمان راهداری ستاره گذاری راهها را آغاز کرده و مشخص کرده کدام مسیرها دو یا سه ستاره هستند.
وی با بیان اینکه بررسیها نشان میدهد علت اصلی بالا بودن تلفات به رفتار رانندگی بازمیگردد، تاکید کرد: به همین دلیل بستههای آموزشی جدیدی طراحی شده که با روشهای نوین و جذاب از جمله اپلیکیشنهای موبایلی و بازیهای آموزشی در اختیار رانندگان قرار خواهد گرفت.
معاون حملونقل یادآور شد: این آموزشها بر دو رویکرد جهانی یعنی رانندگی با ذهن خودآگاه (Mindful Driving) و همراه سفر ایمن (Be Safe Passenger) تاکید دارد.
قربانی تأکید کرد: اگر این بستههای آموزشی بهطور کامل اجرا شود، تنها از همین مسیر میتوان ظرف سه سال آینده تا ۳۰ درصد از تلفات جادهای کشور را کاهش داد.
