به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، هوشنگ بازوند در نشست بررسی عملکرد و پروژههای آماده افتتاح شبکه راه و بزرگراههای کشور با حضور معاون ساخت و توسعه راهها، مدیران و مجریان این حوزه با تاکید بر اهمیت تکمیل کریدورهای بزرگراهی کشور اظهار داشت: تکمیل کریدورهای بزرگراهی کشور به ویژه چهار مورد از این مسیرها که از مرز بازرگان آغاز و تا بندر چابهار امتداد مییابند و ستون اصلی اتصال شمال به جنوب و شرق به غرب کشور محسوب میشوند ضمن افزایش ظرفیت حملونقل داخلی، میتواند صادرات کشور را ۳۰ تا ۳۵ درصد ارتقا دهد.
وی ادامه داد: تاکنون ۷۲۴ کیلومتر از این مسیرها به بهرهبرداری رسیده و ۱۴۵ کیلومتر باقی مانده است که تسریع در عملیات اجرایی این مسیرها میتواند کشور را از مزایای متعدد آن بهرهمند سازد.
معاون وزیر راه و شهرسازی بر اهمیت تلفیق کریدورهای بزرگراهی با صنعت گردشگری ملی تأکید کرد و گفت: در دل این ۱۲ کریدور اصلی بزرگراهی کشور، ظرفیت قابل توجهی برای ایجاد کریدور گردشگری وجود دارد و هدف ما این است که هر کریدور علاوه بر نقش حملونقلی، به محور جذب گردشگر و توسعه اقتصادی مناطق تبدیل شود.
بازوند افزود: پیشنهاد میشود برای هر یک از این کریدورها، یک مشاور گردشگری متخصص انتخاب شود تا برنامهریزی دقیق و مستند برای بهرهبرداری از ظرفیتهای گردشگری انجام گیرد و بتوانیم مسیرهای گردشگری را با زیرساختهای لازم تجهیز کنیم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه ادامه داد: استانداران نقش کلیدی در این فرآیند دارند و با همکاری آنها، میتوانیم توافقنامههای لازم را برای ارائه تسهیلات به گردشگران و تسریع در صدور مجوزها تنظیم کنیم؛ بهگونهای که زمینها و زیرساختهای وزارت راه و شهرسازی در اختیار پروژههای گردشگری قرار گیرد و روند توسعه با سرعت و کیفیت مناسب پیش برود.
بازوند تاکید کرد: تمرکز بر نیروهای متخصص، مدیریت متمرکز و همافزایی میان ستاد و استانها، کلید موفقیت پروژهها است. این اقدامات نه تنها زیرساخت حملونقل کشور را تقویت میکند، بلکه جایگاه ایران در تجارت، لجستیک و گردشگری منطقهای را نیز ارتقا خواهد داد.
وی با اشاره به عملکرد هشتماهه ابتدای سالجاری در تکمیل محورهای بزرگراهی کشور گفت: هدفگذاری ما برای سالجاری بهرهبرداری از 800 کیلومتر مسیر بود، اما تاکنون ۷۷۴ کیلومتر راه و بزرگراه به بهرهبرداری رسیده است و پیشبینی میشود تا پایان سالجاری مجموعاً ۱۱۵۱ کیلومتر مسیر جدید به شبکه بزرگراهی کشور افزوده شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اهمیت نیروهای انسانی متخصص گفت: موفقیت پروژههای ملی در گرو اتکا به کارشناسان، مشاوران و پیمانکاران متخصص و نظارت دقیق است. تجربه نشان داده است که پروژههایی که با حضور مستقیم تیمهای فنی و سازوکارهای نظارتی متمرکز اجرا میشوند، کیفیت و بهرهوری بالاتری دارند.
در ادامه این نشست علیرضا سیاهپور، معاون ساخت و توسعه راه ها ضمن ارایه گزارش عملکرد در تکمیل شبکه راه ها و بزرگراهها به مقایسه برنامه و عملکرد بهرهبرداری در این حوزه پرداخت و گفت: برنامهریزی انجامشده این امکان را فراهم کرده که در چهار ماه پایانی سال، بهطور میانگین ماهانه حدود ۱۰۰ کیلومتر پروژه راه و بزرگراه به بهرهبرداری برسد؛ موضوعی که تحقق آن، رکوردی کمسابقه در عملکرد سالانه شرکت ساختوتوسعه محسوب میشود.
وی با تشریح اقدامات انجامشده در حوزه نظارت و شفافسازی منابع، از نهایی شدن سازوکار جدید مدیریت قیر در پروژهها خبر داد و گفت: با هدف افزایش شفافیت، فرآیند جدیدی برای تخصیص و مصرف قیر طراحی شده که بر اساس آن، دریافت قیر از پیمانکار، تأیید مشاور منطقه و صدور دستور نهایی در یک مسیر مشخص و قابل رهگیری انجام میشود و این دستورالعمل در هفته جاری ابلاغ خواهد شد.
وی با اشاره به ساماندهی مصرف قیر در سالهای گذشته افزود: با تشکیل تیمهای تخصصی، بیش از ۷۰ درصد پروندههای مربوط به دو سال گذشته مستندسازی شده و فرآیند اعمال حساب و تسویه در حال انجام است؛ بهگونهای که پیشبینی میشود تنها حدود ۴ تا ۵ درصد موارد باقیمانده پس از جمعبندی نهایی تعیین تکلیف شود.
سیاهپور با تشریح روند تخصیص اعتبارات تصریح کرد: در آغاز، پیشنهاد تخصیص حدود ۳۰ تا ۴۰ درصدی منابع مطرح بود، اما با اتخاذ رویکرد برنامهمحور، برگزاری جلسات فشرده با مدیران استانی و استفاده حداکثری از اعتبارات توازن ملی و استانی، موفق شدیم منابع باقیمانده را با حداقل اختلاف تأمین کنیم؛ موضوعی که نقش مهمی در فعالسازی پروژهها و آمادهسازی آنها برای افتتاح تا پایان سال دارد.
سیاهپور همچنین با اشاره به تنوع مدلهای اجرایی پروژهها گفت: پروژهها هم شامل طرحهایی است که بهصورت ملی توسط مناطق اجرا شده و هم پروژههایی که با تفویض اختیار به استانها پیش رفتهاند؛ در هر دو بخش، با یک نگاه واحد مدیریتی و کنترلی وارد عمل شدیم و خوشبختانه امکان مدیریت حدود ۹۵ درصد از پروژهها فراهم شده است.
معاون ساخت و توسعه راه ها در بخش دیگری از این نشست، با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت شبکه راه و بزرگراه کشور، گفت: در حال حاضر، طول پروژههای تعریفشده در موافقتنامهها حدود یکهزار و ۲۵۴ کیلومتر است و مجموع طول بزرگراههای کشور به بیش از ۶۴ هزار و ۵۸۱ کیلومتر میرسد.
وی با تشریح وضعیت پروژهها در مراحل مختلف مطالعاتی و اجرایی افزود: حدود ۲ هزار و ۴۶ کیلومتر از مسیرها در مرحله مطالعات و در دست بررسی توسط شرکتهای مشاور قرار دارد، بیش از ۴۶ هزار کیلومتر از شبکه راهی کشور در حال بهرهبرداری است و در حال حاضر حدود ۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر پروژه راه و بزرگراه در دست اجرا داریم.
معاون ساخت و توسعه راهها با اشاره به رشد محسوس عملکرد اجرایی در ماههای اخیر تصریح کرد: با پیگیریهای میدانی مستمر معاون وزیر راه و شهرسازی و تأکیدات مدیریتی صورتگرفته، عملکرد بهرهبرداری در هشتماهه ابتدایی سال از برآوردهای اولیه فراتر رفته و بیش از ۷۷۰کیلومتر پروژه به بهرهبرداری رسیده است.
