شناسهٔ خبر: 21252 - سرویس ریلی

فصل خداحافظی با واگن‌های بالای ۴۵ سال؛

مدیرعامل رجا: فقط قطارهای ارزان‌قیمت در نوروز خالی ماندند/ ظرفیت‌های خالی بخش مسافری با افزایش سطح خدمات پر می‌شوند

سید حسن موسوی نژاد راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برنامه دارد در سال جاری با ورود ۲۳۰ واگن جدید و خروج واگن‌های بالای ۴۵ سال شبکه ریلی را نوسازی کند که این اقدام از دیدگاه مدیرعامل شرکت رجا می‌تواند موجب استفاده بهتر از ظرفیت ریلی در کشور باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ روز گذشته محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران از ورود ۲۳۰ واگن جدید به شبکه ریلی در سال جاری خبر داد و اعلام کرد راه‌آهن برای نوسازی ناوگان ریلی برنامه‌های مهمی در سال پیش رو دارد.

بر اساس گفته پورسیدآقایی تعداد ۱۱۲ دستگاه از این واگن‌های جدید نو هستند و ۱۱۸ دستگاه از این تعداد نیز به طور کامل بازسازی شده و به شبکه ریلی کشور اضافه می‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره خروج ناوگان فرسوده از شبکه ریلی نیز گفت: در سال جاری با ورود این تعداد واگن جدید قرار است به همین تعداد یعنی ۲۳۰ دستگاه واگن فرسوده بالای ۴۵ سال نیز از شبکه ریلی خارج شود و از سال آینده هیچ واگن مسافری بالای ۴۵ سال در شبکه ریلی مشاهده نخواهد شد مگر اینکه این واگن‌ها به طور کامل بازسازی ۱۰۰ درصدی و کامل شده باشند.

اما راه‌آهن در حالی قصد نوسازی ناوگان را دارد که گویا مسافران نوروزی قطار نیز بیشتر از قطارهای با کیفیت استقبال کردند و ظرفیت خالی مربوط به قطارهای با سن بالا و بعضا اتوبوسی بود.

پرترددترین مسیر در ایام عید نوروز مسیر تهران-مشهد بود. در این مسیر نیز تا لحظه آخر قطار موجود بود. البته این قطارها اکثرا اتوبوسی و با قیمت بلیت ارزان‌تر نسبت به سایر قطارها بودند. این مسئله حاکی از این است که مردم به دنبال گرفتن خدمات بهتر در حوزه ریلی هستند.

سیدحسن موسوی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با یادآوری اینکه رجا در ایام نوروزی یک میلیون مسافر جابه‌جا کرد که سطح وسیعی از شبکه ریلی را در بر می‌گیرد٬ گفت: ضریب اشغال قطارهای نوروزی نسبت به سال گذشته رشد ۸ درصدی داشت. سال گذشته ضریب اشغال قطارهای نوروزی رجا ۷۴ درصد و امسال این ضریب اشغال به ۸۲ درصد رسید.

وی با بیان ادامه داد: با نظرسنجی‌های روزانه‌ای که از یک میلیون مسافر رجا در طول شبکه ریلی انجام گرفت مشخص شد که سطح رضایتمندی مردم از قطارهای کیفی با وجود نرخ بلیت آن بیشتر بوده است.

موسوی‌نژاد تأکید کرد: تمام بلیت‌های قطارهای رجا در ایام عید به فروش رسید و تنها ظرفیتی که در ایام عید صندلی‌های آن خالی ماند قطارهای ارزان‌ قیمت بود که از استقبال کم مردم برخوردار شد.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا تأکید کرد: مشکل بخش ریلی نحوه ارائه سطح خدمات است که اگر ارائه این سطح از خدمات ارتقا یابد می‌توان از ظرفیت این بخش بیش از پیش استفاده کرد.

وی ادامه داد: قطار زندگی که قطاری لوکس در شبکه ریلی به شمار می‌آید در آغاز سفرهای نوروزی ضریب اشغال قابل قبولی از خود به جای گذاشت. با توجه به اینکه در مسیر برگشت در ایام ۲۵ ۲۶٬ ۲۷٬ ۲۸٬ و ۲۹ اسفندماه که آغاز سفرها بود و معمولا این قطارها خالی از مسافر به مبدا (تهران) بازمی‌گشتند ولی از ضریب اشغال قابل قبول ۶۵ درصدی داشتند که ضریب اشغال قابل قبولی به شمار می‌آید./