شناسهٔ خبر: 21288 - سرویس مسکن و شهرسازی

هامونی خبر داد:

۱۱۲ هزار ایرانی با اوراق تسهیلات مسکن خانه‌دار شدند/ تأمین مالی ۲۲۵۰ میلیارد تومانی پیمانکاران در بازار بدهی/ فعالان صنایع ساختمان و حمل‌و‌نقل ریلی دریایی و هوایی در انتظار ورود به فرابورس

امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران از انتظار فعالان صنایع ساختمان و حمل و نقل برای ورود به فرابورس خبر داد و گفت: در سال گذشته ۱۱۲ هزار ایرانی توانستند با خرید اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در فرابورس صاحب‌خانه شوند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی امیر هامونی امروز (دوشنبه ۶ اردیبهشت) در نخستین نشست خبری خود در سال ۹۵ گفت: در سال گذشته فرابورس ایران موفق به پذیره‌نویسی ۵ هزار میلیارد تومان اوراق خزانه اسلامی شد که توانست برای تسویه بدهی دولت به پیمانکاران تا حد زیادی مورد اقبال قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت فراوبورس ایران با اشاره به راه‌اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان در سال ۹۴ در فرابورس افزود: از طریق معاملات خرد در بازار معاملات اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن، تأمین مالی ۲۰ هزار میلیارد تومانی صورت گرفت که در نتیجه در سال گذشته ۱۱۲ هزار ایرانی توانستند با خرید اوراق «تسه» از فرابورس، صاحب‌خانه شوند.

وی تصریح کرد: از لحاظ تأمین مالی نیز تاکنون بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان با تفکیک عرضه‌های اولیه سهام در فرابورس صورت گرفته که در این بین بازار بدهی با رشد ۵۰ درصدی روبه‌رو بوده است. همچنین در بازار بدهی پیمانکاران طلبکار از دولت توانسته‌اند از طریق پذیره‌نویسی اوراق اسناد خزانه اسلامی مبلغ دو هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان از مطالبات خود را نقد کنند.

هامونی به انتشار و پذیره‌نویسی موفق ۵۰۰ میلیارد تومانی نخستین اوراق اجاره دولتی به منظور تسویه بدهی‌ها به هواپیمایی ماهان و صندوق بازنشستگی آینده‌ساز در ابتدای هفته جاری اشاره و اظهار کرد: بازار سرمایه ایران توانسته سهم دو درصدی خود از تأمین مالی در کل اقتصاد ایران را با توسعه بازار بدهی به بیش از ۴۶ درصد افزایش دهد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون حدود ۳۰۰ شرکت در فهرست واگذاری‌های سازمان خصوصی قرار دارند که ارزش پایه آنها حدود ۶۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود خاطرنشان کرد: شرکت‌های مختلف حاضر در صنایعی همچون هتلداری، ساختمان، حمل و نقل ریلی، دریایی و هوایی خواستار پذیرش و ورود در بازار فرابورس هستند./