شناسهٔ خبر: 21289 - سرویس ریلی

فخریه کاشان خبر داد:

زیمنس در ایران واگن می‌سازد/ قرارداد ۵۰۰ صفحه‌ای ایرباس یک‌شبه نهایی نمی‌شود/ ساخت واگن‌ها و لکوموتیوها در ایران انجام می‌شود

اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان این که نمی‌توان قرارداد 500 صفحه‌ای ایرباس را یک شبه نهایی کرد، گفت: طبق مذاکرات مپنا با زیمنس، قرار است این شرکت آلمانی در ایران واگن بسازد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ اصغر فخریه کاشان با بیان اینکه قرار داد ایرباس یک قرارداد ۵۰۰ صفحه ای است و این قرارداد مهم سیاسی – اقتصادی را نمیتوان یک‌شبه و  در مدت زمان کوتاهی نهایی کرد، اظهار داشت: موارد حقوقی بسیاری در این قرارداد آمده است که بند بند آن باید توسط کارشناسان دستگاه‌های نظارتی و مربوطه بررسی شود.   

وی افزود: اگر قرارداد در چهارچوب منافع کشور باشد به امضا می‌رسد، بنابراین طبیعی است که بررسی و رسیدن به مراحل نهایی زمان‌بر خواهد بود.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه زمان‌بر بودن قرارداد با ایرباس به این معنی نیست که در مفاد قرارداد تغییری داده شده است، ادامه داد: از همان تاریخ خرداد ماه به بعد قرارداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیما نهایی می شود.

وی همچنین با اشاره به دستاورده های سفر اخیر نمایندگان وزارت راه و شهرسازی به آلمان گفت: در سفر اخیر به آلمان با شرکت زیمنس یک یادداشت تفاهم به امضا رسید که براساس آن قرار است زیمنس فعالیت‌های مطالعاتی در زمینه شبکه حمل و نقل کشور به طور رایگان انجام دهد  و در صورت توافق وزارت راه و شهرسازی مذاکره و تفاهم‌نامه به مراحل بعدی می‌رسد.

فخریه کاشان ادامه داد:  مذاکره زیمنس با مپنا برای ساخت ناوگان ریلی و لکوموتیو ادامه دارد و البته شرط ما این است که ساخت واگن‌ها و لکوموتیوها در ایران انجام شود.    

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در زمینه‌های مختلف وارد مذاکره با شرکت‌ها و بانک‌های آلمانی شدیم، به ایلنا گفت: در این مذاکرات باید اطمینان حاصل شود که منابع فراهم است و باید در رفع مشکلاتی که پیش راه است مانند مسائل بانکی به توافق برسیم.