شناسهٔ خبر: 21408 - سرویس هوایی

حمل و نقل هوایی در هفته‌ای که گذشت:

تهاتر بدهی ایرلاین‌ها با مطالبه آنها از دولت/ تحویل ۵ تا ۸ فروند ایرباس ۳۲۰ و ۳۳۰ در سال ۲۰۱۶/ توسعه زیرساخت‌های فرودگاهی کشور نیازمند ۱۷ هزار میلیارد تومان اعتبار

هواپيما هما تهاتر بدهی ایرلاین‌ها با مطالبه آنها از دولت٬ تحویل ۵ تا ۸ فروند ایرباس ۳۲۰ و ۳۳۰ در سال ۲۰۱۶ و توسعه زیرساخت‌های فرودگاهی کشور نیازمند ۱۷ هزار میلیارد تومان اعتبار مهمترین اخبار حوزه حمل و نقل هوانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اهم اخبار حوزه حمل و نقل هوایی در هفته گذشته به شرح زیر است:

 

عباس آخوندی در دیدار با نخست وزیر ایالت نیدرزاکسن آلمان:

در مذاکراتی که با شرکت‌‌های سازنده هواپیما به ویژه ایرباس داشتیم به آن‌ها اعلام کرده‌ایم که ایران در کوتاه‌مدت نیاز به هواپیما دارد. برای ما فرقی ندارد چه شرکتی نیاز بخش هوایی ایران را تأمین کند بلکه کیفیت آن برای ما مورد اهمیت است.

از پیشنهاد راه‌اندازی پرواز مستقیم تهران-هانوفر استقبال می‌کنیم. به هر روی هر ایرلاینی که قصد راه‌اندازی چنین مسیری را داشته باشد خود باید مطالعات بازار آن را هم انجام دهد.

یکی از پروژه‌هایی که شرکت‌های آلمانی می‌توانند در آن ورود کنند شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) است که می‌تواند کل ایران و کل منطقه را از لحاظ لجستیک خدمات دهد.

استفان وایل نخست وزیر ایالت نیدرزاکسن آلمان در دیدار با وزیر راه و شهرسازی:

در بخش هوایی دو موضوع برای ما حائز اهمیت است. نخست اینکه شرکت‌ تویی آلمان می‌تواند سریع به نیاز بخش هوایی ایران پاسخ دهد و دوم اینکه یک خط هوایی مستقیم از تهران به مرکز ایالت نیدرزاکسن یعنی شهر هانوفر برقرار شود.

علی عابدزاده - رئیس سازمان هواپیمایی کشوری

در مرحله نخست  ۵ تا ۸ فروند از هواپیماهای خانواده ایرباس ۳۲۰ و ایرباس ۳۳۰ در سال ۲۰۱۶ وارد کشور می‌شوند.

هیچ روحیه بازدارنده‌ای از سوی کشورهای اروپایی برای ممانعت از اجرا و نهایی شدن این پیش قرارداد مشاهده نمی‌کنیم.

رحمت اله مه آبادی- مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران

توسعه زیرساخت های فرودگاهی کشور نیازمند ۱۷ هزار میلیارد تومان اعتبار است.

فرودگاه هایی چون مهرآباد، شیراز، مشهد، تبریز و دیگر فرودگاه ها با مشکلات زیرساختی روبرو هستند.

شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در حال حاضر بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان از شرکت‌های هواپیمایی طلب دارد که این طلب نه تنها وصول نشده، بلکه طلب وصول نشده ما باعث افزایش درآمد همین شرکت‌ها شده است.

یک تفاهم‌نامه با فرودگاه میلان ایتالیا به عنوان یکی از فرودگاه‌های معتبر و مجهز اروپا برای سرمایه‌گذاری، طراحی و احداث یک ترمینال بزرگ مسافری در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد به مساحت ۱۲۰ هزار متربع منعقد شد که در فاز نخست، این ترمینال به وسعت ۸۰ هزار مترمربع احداث و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و در آینده نیز به تناسب نیاز تا ۱۲۰ هزار مترمربع توسعه می‌یابد.

در حال حاضر ظرفیت اعزام و پذیرش در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد سالانه حدود ۱۴ میلیون مسافر است که با احداث ترمینال جدید مسافری با ظرفیت ۸۰ هزار مترمربع، به همین میزان به ظرفیت مسافری این فرودگاه افزوده می‌شود.

برآورد سرمایه‌گذاری ساخت ترمینال مسافری جدید در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد را ۲۵۰ میلیون یورو است.

ترمینال مسافری در فرودگاه بین‌المللی تبریز با مساحت ۵۰ هزار مترمربع طراحی می‌شود که در فاز نخست ۲۰ هزار مترمربع از این ترمینال احداث و به بهره برداری می‌رسد و در صورت نیاز امکان توسعه آن تا ۵۰ هزار مترمربع در آینده نیز وجود دارد.

زمان اجرای ترمینال فرودگاه بین‌المللی مهرآباد ۲ تا ۳ سال بعد از انعقاد قرارداد و زمان اجرای ترمینال فرودگاه بین‌المللی تبریز یک تا یک سال‌ونیم بعد از انعقاد این قرارداد است.

فرودگاه‌های اهواز و بوشهر اشباع شدند لذا ساخت فرودگاه جدید در این شهرها در دستور کار قرار دارد.

مقصود اسعدی‌سامانی - دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی:

تامین منابع مالی یکی از دغدغه‌های شرکت‌های هواپیمایی است که با توجه به پیگیری‌های انجام شده از صندوق توسعه ملی اما هنوز شرایط برای استفاده از منابع این صندوق به نتیجه نرسیده است.

استفاده از منابع صندوق توسعه ملی نیازمند حمایت نمایندگان مجلس است تا شرکت‌های هواپیمایی بتوانند از تسهیلات این صندوق استفاده کنند اما متاسفانه با توجه به شرایطی که برای دریافت تسهیلات از این صندوق در نظر گرفته شده، شرکت‌های هواپیمایی قادر به استفاده از منابع این صندوق نیستند.

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، دولت مکلف شد معادل بدهی حسابرسی‌شده شرکت‌های هواپیمایی کشور به دولت و شرکت‌های زیرمجموعه دولت٬ با مطالبات شرکت‌های مذکور به استثنای بدهی مالیاتی تا سقف ۱۰ هزار میلیارد ریال تهاتر کند.

از ۱۳ شرکت هواپیمایی حدود ۹ ایرلاین بابت ارائه خدمات هوایی به دولت و انجام پروازهای تکلیفی، از دولت مطالبه دارند.

امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران:

۵۰۰ میلیارد تومان اوراق اجاره دولتی به منظور تسویه بدهی‌ها به هواپیمایی ماهان و صندوق بازنشستگی آینده‌ساز در ابتدای هفته گذشته منتشر شد.