شناسهٔ خبر: 21431 - سرویس هوایی

ویژه‌نامه جامعه‌شناسی «راه ابریشم» منتشر شد؛

بررسی «معماری جاده ابریشم هوایی» و «بسط اندیشه ایران‌شهری در حوزه حمل‌و‌نقل»/ نگاهی به شهر در آینه فرهنگ

پوستر ویژه‌نامه نشریه راه ابریشم با رویکرد جامعه‌شناسی که در آن پرونده‌‌ای به بررسی نقش و موقعیت فروگاه امام خمینی (ره) در مسیر افزایش ظرفیت حمل و نقل مسافر و کالا اختصاص یافته است منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ویژه‌نامه نشریه راه ابریشم با رویکرد جامعه‌شناسی با گفتگوهایی از حسین ایمانی جاجرمی، غلامرضا کاظمیان، حسین پرویز اجلالی، مهرداد تقی‌زاده و یعقوب موسوی و با میزگردی با حضور سعید معیدفر و کمال اطهاری منتشر شد.

در ابتدای ویژه‌نامه نشریه راه ابریشم یادداشتی از عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با عنوان «معماری جاده ابریشم هوایی» آمده است که در بخشی از آن آمده است: «اندیشه ایران‌شهر از دریای مدیترانه تا آسیای میانه و شبه قاره را در می‌نوردد و چنانکه می‌دانیم امروز بیش از ۴۰۰ میلیون نفر در تمدن ایران‌شهری زندگی می‌کنند و این تمدن از یمن تا آسیای میانه و از دریای مدیترانه تا شبه قاره را شامل می‌شود. این‌که در گذشته جاده ابریشم از ایران عبور می‌کرد امری تصادفی نبود بلکه نشانگر موقعیت استراتژیک تمدن ایران بود.»

پرونده ویژه این نشریه با عنوان «گذرگاه ایران‌شهر» به موضوع بسط اندیشه ایران‌شهری در حوزه حمل و نقل می‌پردازد که در آن مطلبی از اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر در امور بین‌الملل و تامین مالی، شهریار افندی‌زاده استاد دانشگاه و مشاور وزیر در امور حمل‌ونقل و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی آمده است.

گفتگوهایی با محمود نویدی مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مهرداد تقی‌زاده رئیس اتاق فکر حمل و نقل ریلی کشور و مشاور مدیرعامل راه‌آهن کشور نیز بخش‌های دیگر این نشریه هستند. 

همچنین گزارشی از آینده حمل و نقل هوایی با عنوان «آیا سیر صعودی رشد ادامه خواهد یافت؟» که بر اساس نظرسنجی از مدیران عامل شرکت‌های هوایی برتر جهان و شرکت‌های برتر حوزه حمل‌ونقل هوایی به نگارش درآمده در این نشریه گنجانده شده است.

در ادامه نیز مطالبی از سیروس باور استاد شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی، پرویز پیران جامعه‌شناسی، پویا ناظران پژوهشگر اقتصاد، ناصر فکوهی استاد انسان شناسی دانشگاه تهران، محمدمهدی اردبیلی مترجم و مدرس فلسفه، محمد مهدی محمودی مدیرعامل موسسه مطالعات منظر پایدار، امیر جوان بخت استاد شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی، غزال کرامتی استاد دانشکده هنر و معماری و نیره توکلی عضو انجمن جامعه‌شناسی ایران آمده است.

ضمن این‌که گزارشی میدانی با محوریت بررسی جامعه‌شناختی بافت سکونتگاه حومه‌ای و اقماری توسط داریوش محمدی مجد عضو انجمن جامعه‌‌شناسی ایران و جاوید سبحانی عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان در این نشریه به چاپ رسیده است.

در بخش دیگر ویژه‌نامه راه ابریشم نیز گفتگویی با سید احمد محیط طباطبایی درباره شهر و هویت تاریخی انجام شده که در بخشی از آن آمده است: «من از تجربه و حیات ذهنی انسان‌هایی می‌گویم که در یک شهر زندگی می‌کنند. وقتی آن را از دست بدهیم همه چیز از بین می‌رود و دیگر حتی با حفظ کالبد هم نمی‌توان زندگی تاریخی را به وجود آورد. در طی چنددهه اخیر طریقه قدیم را کنار گذاشتیم و یک چیز جدیدی را اختیار کردیم که با گذشته ما هیچ سنخیت و نسبتی ندارد.»

ضمن این‌که گزارشی از نسترن صارمی فعال مدنی و سردبیر سایت یکشهر، معرفی چند کتاب در حوزه شهری و گزارش جامعه‌شناختی از شهرهای جهان پایان بخش مطالب این نشریه هستند.

سعید معیدفر مشاور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی سردبیر ویژه‌نامه جامعه‌‌شناسی راه ابریشم است که در ۶۶ صفحه منتشر شده است./