شناسهٔ خبر: 21521 - سرویس استان‌ها

مديرکل راه و شهرسازی گلستان:

اقتصاد مقاومتی با فرهنگ‌سازی اقتصادی محقق می‌شود

جلسه مدیرکل راه و شهرسازی گلستان با اشاره به نامگذاری سال ۹۵ از سوی مقام معظم رهبری به اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، گفت: برای حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی و تحقق این هدف باید فرهنگ اقتصادی داشت و آن را سرلوحه کار خود قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان، ابراهیم مبارک قدم در نخستین شورای اداری اداره کل در سال ۹۵ گفت: فرهنگ اقتصادی به این معناست که از منابع محدود موجود استفاده بهینه کرد و در غیر این صورت بهبود شرایط امکان پذیر نیست.

به گفته وی، برای بهبود شاخص‌‌های توسعه با توجه به محدودیت منابع باید رفتار سازمانی را اصلاح کرد و این مساله از مواردی است که اقتصاد مقاومتی بدان توجه دارد.

مبارک قدم با اشاره به اینکه موضوع هزینه و فایده پروژه‌ها به مقوله اقتصاد مقاومتی بر می‌گردد، افزود: ضرورت و چگونگی اجرا و نحوه زمان‌بندی و تامین منابع پروژه‌ها نیز از مقوله‌های مورد توجه در اقتصاد مقاومتی است.

وی ادامه داد: در سطح کلان و در حوزه وزارت راه و شهرسازی دو هدف در موضوع اقتصاد مقاومتی دیده شده که مدیران ستادی باید بر روی آن معطوف شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان یکی از موضوعات مورد توجه وزارتخانه را در اقتصاد مقاومتی، تسهیل و افزايش ترانزیت کالا و مسافر از مبادی ورودی و خروجی کشور بیان کرد و گفت: در مقیاس استانی این موضوع، استان گلستان باید با اولویت قراردادن توسعه محور خوش ییلاق به سمت سمنان و گنبد و همچنین تعریض و اصلاح جاده اصلی و يا جاده نفت به سمت محور اینچه برون و تكميل بزرگراه گلوگاه تا خراسان شمالی و ساخت آزاد راه نوكنده تا آشخانه (در اولويت بعدی) در این جهت حرکت کند.

به گفته مبارک قدم، توجه به مبحث ۱۹ مقررات ملی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری انرژی در بخش حمل و نقل و ساختمان و شهرسازی از برنامه‌های دیگر در ذیل برنامه‌های اقتصاد مقاومتی وزارتخانه قرار دارد که باید بیشتر مورد توجه ادارات شهرستانی و مدیریت‌ها از جمله مدیریت مسکن و ساختمان و شهرسازی قرار گیرد.

وی، مدیریت حوادث غیرمترقبه را از موضوعات دیگر در ذیل برنامه‌های اقتصاد مقاومتی وزارت راه و شهرسازی بیان کرد و گفت: سیل از مخاطرات اصلی استان است و برای مقابله با آن نیاز به تهیه بسته‌ای داریم که در آن اقدامات نرم افزاری و سخت افزاری و اتفاقاتی که خواهد افتاد و امکانات مورد نیاز در قالب برنامه سه ماهه از سوی مدیریت بحران اداره کل و با هماهنگی دستگاه‌های متولی دیده شود.

مبارک قدم با بیان اینکه برای بهبود استفاده از منابع به مهندسی ارزش و اولویت‌بندی پروژه‌ها نیاز داریم، گفت: ریز پروژه‌های پیشنهادی سال ۹۵ به ادارات شهرستانی ارسال می‌شود تا با بررسی بیشتر، میزان همپوشانی ادارات شهرستانی و مدیریت‌ها ارزیابی شود.

مبارک قدم همچنین افزود: کمرنگ شدن حساسیت‌ها بر روی فعالیت‌های امانی در اداره کل و توجه به آن در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌ها برای دیده شدن بخشی از اعتبارات به این موضوع، ساماندهی و مدیریت ماموریت‌‌های اداری از موارد مورد توجه در ذیل برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی با اشاره به اجرای دو طرح راهداری زمستانه و نوروزی، افزود: با افزایش ایمنی جاده‌های اصلی و فرعی استان شاهد کاهش آمار تصادفات در نوروز ۹۵ بوده و این مساله بازخورد مطلوبی در بین مقامات استانی و ملی داشته که به تلاش راهداران و برنامه‌ریزی مدیران و روسای شهرستانی برمی‌گردد.

در ابتدای جلسه با مرور مصوبات جلسه قبلی، هریک از مدیریت‌ها و مدیران ستادی و شهرستانی اداره کل به توضیحاتی پیرامون اقدامات انجام شده در زمینه مسایل مربوط به حوزه‌های کاری خود پرداختند.