شناسهٔ خبر: 21543 - سرویس وزارتی

کانگ‌هواین در دیدار با وزیر راه و شهرسازی عنوان كرد:

راه‌اندازی پروازهای تهران-سئول تا پایان ۲۰۱۶/ امضای ۲ یادداشت تفاهم ریلی میان ایران و کره‌جنوبی/ جزئيات روش تأمین مالی پروژه‌ها/ دعوت رسمی وزير كره از آخوندی

دیدار وزیر زمین٬ زیرساخت و حمل و نقل کره جنوبی با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری این کشور به ایران گفت: دو یادداشت تفاهم ریلی میان ایران و کره جنوبی به امضا می‌رسد و تأمین مالی پروژه‌ها نیز به صورت "اعتبار صادراتی (Export Credit)" است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ کانگ‌هواین وزیر زمین، زیر ساخت و حمل ونقل کره جنوبی امروز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت در راس هیاتی با حضور در ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دیدار و درباره توسعه همکاری دوجانبه مذاکره کرد.

در این دیدار وزیر زمین، زیرساخت و حمل و نقل کره جنوبی خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: رییسجمهوری کره‌جنوبی در سفر به ایران قرار است فردا با رییس‌جمهوری ایران ملاقات کند و یادداشت تفاهم در حوزه توسعه زیر ساخت‌ها و راه‌آهن نیز میان دو کشور امضا شود.

وی ضمن ابراز خرسندی از فراهم شدن زمینه همکاری کره‌جنوبی و ایران گفت: امیدواریم در آینده زمینه همکاری‌های دو کشور در حوزه حمل‌ونقل  و زیرساخت‌ها افزایش یابد.

کانگ‌هواین با بیان اینکه برای همکاری‌های بیشتر با ایران چند محور را در دستور کار داریم گفت: می‌توانیم در زمینه‌های راه‌آهن، مدیریت حمل ونقل، سیستم های مدیریت حمل ونقل هوشمند، حمل ونقل هوایی و سایر بخش‌ها همکاری بیشتری داشته باشیم. در همین زمینه گروه پژوهشی کره‌ای برای بررسی زمینه‌های همکاری به ایران سفر می‌کنند.

یادداشت‌تفاهم ایران و کره برای پروژه ریلی اصفهان-اهواز

وزیر زمین٬ زیرساخت و حمل و نقل کره جنوبی با اشاره به روش‌های تامین مالی پروژه‌های قابل همکاری با ایران نیز توضیح داد: پروژه‌ای که زودتر از سایر پروژه‌ها با مشارکت دو کشور عملیاتی می‌شود اجرای پروژه ریلی اصفهان-اهواز است که در این زمینه سند همکاری بین دو کشور امضا می‌شود.

یادداشت تفاهم راه‌آهن ایران و شرکت هیوندای روتِم برای تامین ۴۵۰ واگن

وی با تاکید براینکه احداث راه آهن اصفهان-اهواز یکی از پروژه‌های مهم در حوزه راه‌‌آهن برای ایران است افزود: خوشحالم که می‌توانیم در این پروژه مشارکت کنیم. علاوه بر این قرار است یادداشت تفاهم بین شرکت راه آهن ایران و شرکت هیوندای روتِم جهت تامین ۴۵۰ واگن برای ایران امضا شود.

روش تأمین مالی پروژه‌ها

هانگ‌هواین با تأکید بر اینکه تلاش می‌کنیم فاینانس این دو پروژه را از طرف اگزیم‌بانک و فاینانسورهای کره‌ای تأمین شود افزود: بسته مالی فاینانس پیشنهاد شده پروژه‌های اولویت‌دار به ویژه پروژه راه‌آهن اصفهان ـ اهواز را پوشش می‌دهد. علاوه بر این برای تأمین فاینانس سایر پروژه‌ها با وزارت دارایی کره جنوبی مذاکره کردیم تا بسته‌های مالی دیگر را بررسی و پیشنهاد کنند.

وزیر زمین٬ زیرساخت و حمل و نقل کره جنوبی از راه‌اندازی سیستم "تبادل یورو" بین ایران و کره در آینده نزدیک خبر داد و گفت: من به وزیر راه و شهرسازی ایران قول می‌دهم تمام تلاش خود را برای ارائه سایر روش‌های تأمین مالی پروژه‌ها به کار گیریم.

هانگ‌هواین خاطرنشان کرد: تأمین مالی پروژه‌ها به صورت "اعتبار صادراتی (Export Credit)" است اما فاینانسورهای کره‌ای این تسهیلات را به شرکت‌های خصوص کره ارائه می دهند و آنها نیز درباره جزئیات و شرایط با شرکت‌های ایرانی مذاکره و تفاهم می‌کنند.

وی تأکید کرد:‌ سعی می‌کنیم در خصوص نحوه تأمین مالی پروژه‌ها شرایط لازم را فراهم کنیم چراکه رییس‌جمهوری کره علاقه‌مند به تهیه بسته فاینانس برای اجرای پروژه‌هاست.

وزیر زمین٬ زیرساخت و حمل و نقل کره جنوبی خواستار تضمین تأمین فاینانس اجرای پروژه‌ها از سوی ایران شد و برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های حمل و نقل و مسکن و شهرسازی اعلام آمادگی کرد و گفت: یک تیم پژوهشی کره‌ای برای بررسی زمینه‌های همکاری به ایران اعزام می‌شود.

وی به همکاری‌های کره جنوبی در صنعت هوانوردی اشاره کرد و گفت: حدود یک ماه و نیم گذشته شرکت هواپیمایی کره مجوز راه‌اندازی پروازهای مستقیم بین تهران و سئول را دریافت کرد که تا پایان سال میلادی این پروازها راه اندازی می‌شود که امیدواریم فرآیند اجرای آن به زودی فراهم شود.

هانگ‌هواین با بیان اینکه فرودگاه اینچئون کره جنوبی هشتمین فرودگاه جهان در بخش ظرفیت مسافری و دومین فرودگاه جهان در حوزه باری است گفت: می‌توانیم در بخش هوانوردی نیز با ایران مشارکت کنیم. همچنین همراه رییس‌جمهوری، مدیرعامل فرودگاه اینچئون و هیات همراه به ایران سفر می‌کنند و از شهر فرودگاهی امام خمینی بازدید خواهند کرد.

وزیر زمین٬ زیرساخت و حمل و نقل کره جنوبی همچنین از سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید ابراز تمایل کرد.

وی از وزیر راه و شهرسازی برای شرکت در یک کنفرانس بین المللی در کره جنوبی که قرار است هفته دوم سپتامبر برگزار شود دعوت به عمل آورد که وزیر راه وشهرسازی ایران تمایل خود را برای شرکت در این کنفرانس اعلام کرد.