شناسهٔ خبر: 21583 - سرویس مسکن و شهرسازی

چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری برگزار می‌شود؛

اعلام جزئیات همایش بین‌المللی سکونتگاه‌های فقیرنشین شهری در سنندج

پوستر همایش بین‌المللی «سکونتگاه‌های فقیرنشین شهری؛ به سوی بهسازی و بازآفرینی پایدار» روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری (۱۵ و ۱۶ اردیبهشت ماه) با حضور مسئولان کشوری و استانی و کارشناسان داخلی و خارجی در سنندج برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در روز نخست همایش بین‌المللی «سکونتگاه‌های فقیرنشین شهری؛ به سوی بهسازی و بازآفرینی پایدار» (چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت)،دبیر علمی همایش دکتر کیومرث ایراندوست و سخنرانی‌های عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان، سیامک مقدم نماینده هبیتات در ایران، محمدرضا واعظ مهدوی معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و احمد مسجدجامعی به عنوان مهمان ویژه از شورای شهر تهران سخنرانی خواهد کرد.

ضمن این‌که بر اساس برنامه اعلام شده همایش، گراهام تیپل از دانشگاه نیوکاسل با موضوع «رویکرد توانمندسازی و پس از آن؛ چالش‌های جدید راهبرد جهانی مسکن»، پیتر کیلت از دانشگاه نیوکاسل با موضوع «یکپارچه شدن غیررسمی: مطالعه قوم‌نگارانه سی‌سال دگرگونی در یک سکونتگاه غیررسمی» و مهیار عارفی از دانشگاه سینسیناتی با موضوع «پارادوکس توانمندسازی: میراث بانک جهانی در ایران» به عنوان سخنرانان کلیدی حضور دارند.

بعد از این بخش، نشست اول همایش که شامل پرسش و پاسخ با حضور سخنرانان کلیدی است برگزار می‌شود که فرزین فردانش دبیر این نشست است.

طبق برنامه از ساعت ۱۵ این روز نیز چهار نشست دیگر با هدف بررسی ابعاد اجتماعی – فرهنگی، مدیریت و برنامه‌ریزی شهری، کالبدی – مکانی و مفاهیم نظری و سیر دگرگونی به طور همزمان برگزار خواهد شد.

سخنرانی معاون وزیر راه و شهرسازی در دومین روز همایش

در دومین روز برگزاری این همایش نیز آلن گیلبرت از دانشگاه کالج لندن با موضوع «ایده‌های پوچ در برابر واقعیت در سیاست‌گذاری مسکن کشورهای جنوب»، محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با موضوع «بافت‌های ناکارآمد شهری؛ فرصت یا تهدید» و عارف حسن از موسسه آموزشی و پژوهشی پروژه اورنگی پاکستان با موضوع «بهسازی سکونتگاه‌های غیررسمی در پاکستان؛ نمونه موردی: پروژه پیشاهنگ اورنگی» سخنرانی خواهند کرد.

ضمن اینکه کارگاه هبیتات با حضور کرستین سامر با موضوع بهسازی مشارکتی سکونتگاه‌های فقیرنشین و نشست ششم همایش با موضوع «سکونتگاه‌های فقیرنشین استان کردستان» نیز صبح روز دوم همایش (۱۶ اردیبهشت) برگزار می‌شود.

در برنامه‌های بعد از ظهر این روز نیز چهار نشست دیگر با موضوعات «تجارب بهسازی و توانمندسازی»، «زیست بوم، محیط و تاب‌آوری»، «فقر، سکونتگاه‌های فقیرنشین و اقتصاد شهر»، «شهرهای جدید مسکن و خدمات پایه» برگزار می‌شود.

رحمت‌اله حافظی از شورای شهر تهران، امیر قادری معاون عمرانی استانداری کردستان، محمدصادق وجدی مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان و مجید روستا عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نیز دیگر سخنرانان روز پایانی همایش هستند.

گردهمایی بین‌المللی سکونتگاه‌های فقیرنشین شهری در نظر دارد افزون بر شناسایی توان و ظرفیت علمی و كاربردی در گستره فقر شهری، دگرگونی‌های سکونتگاه‌های تهیدستان شهری، به بررسی نیازهای آموزشی و ظرفیتی در این زمینه بپردازد. در نظر است در این همایش با شناسایی نگرش‌ها، تجربه‌های نوین و کاوش ابعاد نظری و كاربردی و آموخته‌ها، به نگاشتن چارچوب بایسته برای بهسازی و بازآفرینی پایدار یاری شود و یافته‌ها را با گروه‌های ذینفع به اشتراک گذاشت.

سیر دگرگونی سکونتگاه‌های خودانگیخته شهری، سکونتگاه فقرا از تخریب تا بهسازی و بازآفرینی، دولت و مسکن فقرا، از تأمین تا تسهیلگری، حق به شهر و اجتماعات فقیر شهر، حکمروایی خوب شهری و سکونتگاه‌های فقیرنشین، رویکردهای پیش نگرانه و پیشگیرانه گسترش محدوده‌های نابسامان شهری، تاب‌آوری شهری و سکونتگاه‌های فقیرنشین، هویت ، فرهنگ شهروندی، مشارکت و ظرفیت‌سازی محلی، تأمین مالی مسکن فقرا، قوانین، مقررات ، ضوابط و استانداردهای مسکن و سکونتگاه‌های تهیدستان، مدیریت زمین، حق تصرف و برنامه‌ریزی مسکن فقرا، مخاطرات محیط‌زیستی و سکونتگاه‌های فقیرنشین، طرح‌های پیشگام و بهسازی و بهبود محله‌های تهیدستان، آموزه‌های موفق بازآفرینی و بهسازی شهری، اقتصاد فقرا، بخش غیررسمی و فقرزدایی در اجتماع‌ محلی، شهرهای جدید و مسکن در توان مالی فقرا و نقش بخش خصوصی، عمومی، غیردولتی و مدیریت محلی در بهسازی و بازآفرینی پایدار به عنوان محورهای اصلی این همایش معرفی‌ شده‌اند.

کیومرث ایراندوست عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان دبیر علمی این نشست و کیومرث حبیبی دبیر اجرایی این نشست است.