شناسهٔ خبر: 21618 - سرویس هوایی

سامانی مطرح کرد:

محدودیت اساسنامه صندوق توسعه ملی برای وام‌دهی به شرکت‌های هواپیمایی/ تلاش ایرلاین‌ها برای نوسازی ناوگان هوایی

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با انتقاد از اینکه به دلیل محدودیت‌هایی که در اساسنامه صندوق توسعه ملی برای شرکت‌های هواپیمایی وجود دارد، این شرکت‌ها هنوز نتوانسته‌اند از تسهیلات این صندوق استفاده کنند از لزوم ورود مجلس به این موضوع برای برطرف کردن آن سخن گفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ مقصود اسعدی سامانی در خصوص مصوبه کفایت سرمایه ایرلاین‌ها، اظهار داشت: شرکت‌های هواپیمایی توانایی تأمین رقمی را که وزارت راه و شهرسازی برای حداقل سرمایه اعلام کرده است، ندارند؛ به همین جهت جلساتی را با مسئولان داشتیم تا رقم حداقل کفایت سرمایه را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه رقم اعلام شده برای کفایت سرمایه ۱۰۰ میلیون دلار یا ۳۵۰ میلیارد تومان تعیین شده است، افزود: البته این رقم برای شرکت‌هایی که پروازهای محدودتر و یا چارتری دارند، کمتر است اما در مجموع سرمایه بالایی به شمار می‌رود که از توان شرکت‌های هواپیمایی خارج است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در خصوص تأمین هواپیما از سوی شرکت‌های خصوصی، اظهار داشت: ایرلاین‌ها تلاش دارند تا از طریق اجاره یا اجاره به شرط تملیک، هواپیمای مورد نیاز خود را تأمین کنند اما متأسفانه یکی از مشکلات، تأمین مالی ورود این هواپیماها است.

سامانی به محدودیت‌های صندوق توسعه ملی برای وام‌دهی به شرکت‌ها اشاره کرد و افزود: به دلیل محدودیت‌هایی که در اساسنامه صندوق توسعه ملی برای شرکت‌های هواپیمایی وجود دارد، این شرکت‌ها هنوز نتوانسته‌اند از تسهیلات این صندوق استفاده کنند.

وی با بیان اینکه تغییر در شرایط تسهیلات‌دهی صندوق توسعه ملی باید با کمک نمایندگان مجلس حل شود، افزود: در این موضوع نیاز است تا قوه مقننه وارد شود و امکانی را برای ارائه تسهیلات به شرکت‌های هواپیمایی به وجود آورد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در خصوص اینکه ایرلاین‌ها به چه میزان سرمایه برای خرید هواپیما نیاز دارند، گفت: اگر به طور میانگین سالانه ۱۰ میلیارد دلار به شرکت‌های هواپیمایی تخصیص یابد، مشکل آنها را حل می‌کند.