شناسهٔ خبر: 21643 - سرویس مسکن و شهرسازی

دیبر علمی همایش بین‌المللی سکونتگاه‌های فقیرنشین شهری مطرح کرد:

بهره‌گیری از دانش و تحولات جهانی برای ساماندهی بافت‌های نابسامان شهری/ ناکارآمدی قوانین دلیل اصلی گسترش اسکان غیررسمی/ تلاش برای تبدیل دانشگاه کردستان به قطب بازآفرینی کشور/ انعکاس نتایج همایش سنندج در هبیتات ۳

کیومرث ایراندوست دبیر علمی همایش بین‌المللی سکونتگاه‌های فقیرنشین شهری با بیان این‌که سکونت بیش از نیمی از جمعیت سنندج ریشه غیررسمی دارد گفت: این همایش با هدف بهره‌گیری از جدیدترین دستاوردهای علمی و به کارگیری آن‌ها در برنامه‌های ساماندهی سکونتگاه‌های کشور برگزار می‌شود.

کیومرث ایراندوست در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری همایش بین‌المللی سکونتگاه‌های فقیرنشین شهری که روزهای ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت در سنندج برگزار می‌شود اظهار کرد: از یک سال پیش فراخوانی را با هدف برگزاری همایش بین‌المللی با موضوع سکونتگاه‌های غیررسمی منتشر کردیم و با برگزاری این همایش که دانشگاه کردستان و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران آن را به طور مشترک برگزار می‌کنند به دنبال این هستیم که از تحولات جهانی در حوزه ساماندهی این بافت‌ها و آموخته‌ها و تجربه‌های داخل کشور بهره ببریم.

دبیر علمی همایش بین‌المللی سکونتگاه‌های فقیرنشین شهری با بیان این‌که استفاده از جدیدترین دستاوردهای علمی و به کارگیری آن‌ها در برنامه‌های ساماندهی سکونتگاه‌های کشور باید حتما در دستور کار قرار بگیرد افزود: در این همایش چهار شخصیت از دانشگاه‌های خارج از کشور نیز در فهرست سخنرانان قرار دارند که دو سخنران از انگلستان، یک سخنران از سوئیس و احتمالا سخنران دیگری از پاکستان به ایران می‌آیند.

وی درباره دلایل برگزاری این همایش در شهر سنندج نیز توضیح داد: موضوع بررسی بافت‌های ناکارآمد شهری یکی از موضوعات مورد توجه در دانشگاه کردستان است و در این زمینه همکاری‌هایی نیز با شرکت عمران و بهسازی داشتیم. علاوه بر این، سکونت بیش از نیمی از جمعیت سنندج ریشه غیررسمی دارد که ضرورت توجه به این مناطق را در استان کردستان نشان می‌دهد.

وی درباره وضعیت بافت‌های ناکارآمد شهری سنندج و دلایل گسترش این مناطق نیز گفت: گرچه از سنندج به عنوان یکی از دو شهری یاد می‌شود که بیش از ۵۰ درصد جمعیت آن اسکان غیررسمی دارند اما به عقیده من وضعیت ساکنان این مناطق بحرانی نیست زیرا اسکان غیررسمی در سنندج و همینطور اغلب شهرهای ایران اسکان غیررسمی فقرزده نیست در حالی که در بسیاری از کشورهای جهان وضعیت بسیار حاد است.

دبیر علمی همایش بین‌المللی سکونتگاه‌های فقیرنشین شهری افزود: در ایران اسکان غیررسمی به دلیل ناکارآمدی قوانین شهری است. وقتی قوانین و مقررات به گروهی از افراد فاقد مسکن اجازه نمی‌دهد در بافت رسمی شهرها ساکن شوند و انعطاف لازم را ندارد در نتیجه سکونتگاه‌هایی در خارج از شهر و به صورت غیررسمی ساخته می‌شود. البته بسیاری از این خانه‌ها که ما به آن‌ها لقب غیررسمی را اطلاق می‌کنیم تفاوت چندانی با واحدهای مسکونی رسمی داخل شهر ندارند و بررسی‌ها نشان می‌دهد بخشی عمده‌ای به سرمایه‌گذاری‌های گروه متوسط جامعه مربوط می‌شود. در دوره‌ای که شاهد افزایش ناگهانی قیمت مسکن در کشور بودیم افرادی که در پی خرید خانه بودند نتوانستند با سرمایه خود خانه‌ای را در شهر تهیه کنند و به اجبار در حاشیه شهر سکونت کردند.

استاد دانشگاه کردستان با بیان این‌که در این بازه زمانی سرمایه‌گذاری در این مناطق ارزش افزوده بیشتری هم داشت افزود: باید بتوانیم برای متقاضیان خرید مسکن در کشور برنامه مشخصی داشته باشیم و پیوندی بین حاشیه‌نشین‌ها و شهر برقرار کرد. دراین راستا به بهسازی اجتماعی و تامین زیرساخت‌ نیاز داریم. برخی از گروه‌های اجتماعی ساکن در این بافت افرادی هستند که از روستاها به حاشیه شهرها کوچ کرده‌اند اما برخی از آن‌ها نیز گروه‌های اجتماعی خاصی هستند که مجبور به مهاجرت از سایر شهرها یا شهر اصلی به حاشیه سنندج شده‌اند.

ایراندوست با بیان این‌که یعد از برگزاری این همایش، هدف اصلی ما پیگیری نتایج آن خواهد بود افزود: در صدد هستیم نتایج حاصل از برگزاری همایش را در هبیتات ۳ (کنفرانس مسکن و توسعه پایدار شهری ملل متحد) که در اکوادور با حضور سران و متخصصان سراسر کشور در زمینه سکونتگاه‌های غیررسمی در سال ۲۰۱۶ برگزار می‌شود نیز منعکس کنیم زیرا این همایش تاثیر بسیار زیادی در برنامه‌ریزی برای اسکان فقرا و در زمینه اسکان غیررسمی و بهسازی در سیاست‌های جهان دارد. ضمن این‌که حتما با همکاری شرکت عمران و بهسازی شهری ایران رئوس مورد نیاز برای پژوهش در این زمینه را از این همایش استخراج می‌کنیم تا اطلاعات به روزتر و مثمرثمرتری در این حوزه داشته باشیم.

ایراندوست درباره برنامه‌های دانشگاه کردستان در حوزه بافت‌های ناکارآمد شهری و سکونتگاه‌های غیررسمی گفت: تفاهم‌نامه‌ای با شرکت عمران و بهسازی شهری ایران منعقد کرده‌ایم تا بتوانیم دانشگاه کردستان را به عنوان قطب بازآفرینی در کشور به رسمیت برسانیم. ضمن این‌که انجام طرح‌های پژوهشی و برگزاری کنفرانس در این زمینه را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم./