شناسهٔ خبر: 21649 - سرویس مسکن و شهرسازی

آخوندی در پانزدهمین نشست ستاد ملی بازآفرینی پایدار مطرح کرد:

تشریح ثروتمندی استان بوشهر از سه جنبه تشکیلاتی/ ارائه گزارش وضعیت حاشیه‌نشینی به رهبر معظم انقلاب/ لزوم توجه دستگاه‌ها به مسئولیت اجتماعی در قبال بهسازی شهری/ استقبال هیئت دولت از فعالیت‌های ستاد ملی بازآفرینی

عباس آخوندی رئیس ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به ارائه گزارشی از فعالیت‌های یک سال گذشته این ستاد به مقامات ارشد نظام، از استقبال بسیار خوب اعضای هیئت دولت از این فعالیت‌ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی دکتر عباس آخوندی در پانزدهمین نشست ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف احیا، بهسازی و نوسازی شهری ایران که صبح سه‌شنبه (۱۴ اردیبهشت) با حضور محمدسعید ایزدی و محمد شکرچی‌زاده معاونان وزیر راه و شهرسازی و مصطفی سالاری استاندار بوشهر برگزار شد، با اشاره به گزارش‌هایی که مدیران حوزه عمرانی و مدیریت شهری استان بوشهر در خصوص وضعیت بافت‌های نابسامان و ناکارآمد شهری شهرهای این استان ارائه دادند، گفت: بوشهر را باید به عنوان کانون ثروت بدانیم؛ هم از جهت ثروت میراثی و فرهنگی و هم از جهت دسترسی به دریا و نیروی انسانی در این استان که از قدیم شبکه تجارت جهانی با مشتریان دائمی و بازرگانان دنیا راه‌اندازی کرده‌اند باید به این استان به عنوان یک منطقه ثروتمند نگاه کرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ثروت استان بوشهر بالقوه است که نیاز به تحریک دارد تا بالفعل شود افزود: این استان هم منابع گازی در اختیار دارد، هم به دریا دسترسی دارد و هم از منابع تاریخی و نیروی انسانی آشنا با فرهنگ دریا بهره مند است.

وی با اشاره به گفته‌های برخی مدیران استان‌های مختلف در جلسه با مقامات ارشد دولتی که همواره خواستار دریافت منابع مالی از مرکز هستند، تصریح کرد: متأسفانه مدیران استانی کمتر به منابع ثروتی که درون استان‌ها هست توجهی می‌کنند؛ این مدیران می‌توانند با هم‌افزایی نیروهای داخل و خارج استان ارزش افزوده ایجاد کنند.

رئیس ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ادامه داد: با توجه به فضای فعلی کشور خصوصا پسابرجام،‌ این استان هم از جهت توسعه تجارت دریایی و توسعه تولید انرژی‌های فسیلی (گاز مایع) و هم از نظر جذب گردشگر می‌تواند به یک استان ثروتمند تبدیل شود و جاذب جمعیت باشد. شهرستان‌های اَهرَم، دیر، کنگان، دشتی، گناوه و دشتستان ظرفیت‌های بالقوه‌ای دارند که باید به آنها توجه شود.

وی، هدف از تشکیل ستاد ملی بازآفرینی را هماهنگ‌سازی اقدام‌های متفرقه دستگاه‌های مختلف مرتبط با بهسازی شهری عنوان و خاطرنشان کرد: از دستگاه‌های مختلف اجرایی استان بوشهر می‌خواهم جلسات ستاد استانی بازآفرینی شهری را تشکیل دهند و این هم‌افزایی را در راستای دستیابی به هماهنگی درون استانی، نشان دهند.

آخوندی نکته دیگر در زمینه حل مشکلات بافت‌های ناکارآمد شهری استان بوشهر را لزوم اهرم کردن بودجه‌های محدود دستگاه‌های مختلف معرفی کرد و افزود: در این زمینه از بخش خصوصی نیز کمک بگیرید. البته ما در وزارت راه و شهرسازی از جهت تأمین بخشی از منابع مالی تا آنجا که امکان داشه باشد کمک‌هایی خواهیم کرد اما نقش اصلی را هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی درون استان بوشهر بر عهده دارند.

وی به وجود چند سازمان مهم در استان بوشهر اشاره و تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی، نیروگاه هسته‌ای بوشهر به نمایندگی از سازمان انرژی اتمی و منطقه پارس جنوبی به نمایندگی از وزارت نفت در این استان حضور فعال و مهمی دارند ولی این دستگاه‌ها باید به مسئولیت اجتماعی توجه کنند. سازمان بنادر نمی‌تواند بگوید وظیفه‌ من فقط بندرسازی است و به آثار آن در شهر کاری ندارم بلکه باید به این مسئولیت اجتماعی توجه کند. سازمان انرژی اتمی هم همینطور؛ نیروگاه هسته‌ای بوشهر نمی‌تواند بگوید من صرفا تولید برق را بر عهده دارم و کاری به آثار اجتماعی نیروگاه در شهر ندارم. این گونه اظهارات مقبول نیست. آقای ایزدی پیگیر برگزاری جلسه‌ای با هر سه دستگاه باشد تا مسئولیت اجتماعی آنها اعمال شود. خودم هم با آقای دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در این زمینه گفتگو خواهم کرد و مراتب را گزارش می‌کنم.

وزیر راه و شهرسازی موضوع حائز اهمیت دیگر را اجرای سیستم فاضلاب شهری بوشهر اعلام کرد و ادامه داد: نمایندگان وزارت نیرو در ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری این موضوع را به مسئولان ذی‌ربط در این وزارت انعکاس دهند. من خودم شخصا با آقای چیت‌چیان مکاتبه می‌کنم تا طرح فاضلاب شهری بوشهر به یک طرح ملی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه شهر بوشهر نیاز به طرح بازآفرینی دارد گفت: به خصوص آنکه بیش از ۴۰ درصد شهر را بافت‌های ناکارآمد و نابسامان تشکیل داده و بخش بزرگی از شهر نیز در اختیار نیروهای مسلح است، باید در طرح بازآفرینی بوشهر، همه این موارد در نظر گرفته شوده و برای پادگان‌ها نیز تعیین تکلیف شود. محدوده‌های امنیتی درجه یک و دویی که در اطراف نیروگاه هسته‌ای بوشهر به عنوان مناطق ممنوعه ساخت و ساز تعیین شده ولی مردم در آنها سکونت دارند هم باید وضعیتشان در این طرح بازآفرینی بوشهر با همکاری سازمان انرژی اتمی مشخص شود.

رئیس ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار درباره وضعیت شهر برازجان اظهار کرد: به نظر من باید وضعیت سکونتگا‌ه‌های غیر رسمی و بافت‌های ناکارآمد برازجان بر اساس طرح تفصیلی این شهر بررسی مجدد شود؛ اگر مغایرت اساسی با طرح تفصیلی دارند، برای اصلاح، طرح تفصیلی به شورای عالی شهرسازی و معماری ارجاع شود اگر هم مغایرت زیاد نیست در همان کمیسیون ماده ۵ استان اصلاحات اعمال شود.

وی با اشاره به امکان دریافت تسهیلات ۱۲۰ میلیون تومانی با بهره پایین (۱۴ درصد) در بوشهر برای هر واحد مسکونی نیازمند بهسازی از طریق بانک مسکن، تأکید کرد: این بانک در حال حاضر بسته‌های مالی متنوعی را تصویب و به شعب استانی ابلاغ کرده است. بنابراین اعطای تسهیلات بافت فرسوده به متقاضیان بهسازی بافت‌های هدف از سوی استانداری بوشهر پیگیری شود.

گزارش جلسات هیئت دولت، دفتر رهبر انقلاب و شورای عالی امور اجتماعی درباره حاشیه‌نشینی

آخوندی با اشاره به جلسه چهارشنبه گذشته در هیئت دولت، خاطرنشان کرد: در این جلسه آقای ایزدی گزارشی از فعالیت‌های ستاد بازآفرینی در سال گذشته ارائه کرد. همچنین در جلسه شنبه همین هفته شورای عالی امور اجتماعی کشور به ریاست رئیس جمهوری گزارشی از فعالیت‌های ستاد ملی بازآفرینی در خصوص مصوبات این ستاد برای حل مشکلات حاشیه‌نشینان و معضلات حاشیه‌نشینی در شهرهای کشور از طرف آقای ایزدی ارائه شد که در هر دو نشست، این گزارش‌ها به شدت با استقبال اعضا خصوصا اعضای هیئت دولت مواجه شد.

وی ادامه داد: بعدازظهر شنبه همین هفته نیز همراه با سران قوا و برخی از اعضای ارشد شورای عالی امور اجتماعی کشور به محضر رهبر معظم انقلاب رفتیم تا در ضمن ارائه گزارشی از وضعیت اجتماعی کشور، موضوع حاشیه‌نشینی و مشکلات اجتماعی حاشیه‌نشینان نیز برای ایشان تشریح شود.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه در یک هفته گذشته در سه جلسه در عالی‌ترین سطح، فعالیت‌های ستاد ملی بازآفرینی به مقامات ارشد نظام گزارش داده شد، افزود: در جلسه هیئت دولت تصمیم گرفته شد تا کارهای ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار تقویت شود. ما نیز طرحی به هیئت دولت دادیم تا از این ستاد حمایت بیشتری صورت گیرد و مصوبات ستاد اجرایی شود. در این طرح مفادی در خصوص تأمین منابع مالی بهسازی بافت‌های ناکارآمد چه از محل منابع دولتی و چه از محل تسهیلات بانکی گنجانده شده است.

رئیس ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار تأکید کرد: با همکاری وزارت کشور پیش‌نویس مصوبه‌ای با عنوان سند ملی پیشگیری و مبارزه با ایجاد بافت‌های حاشیه‌ای در اطراف شهرها تهیه شده که چهارشنبه همین هفته، به هیئت دولت برای تصویب ارائه می‌شود./