شناسهٔ خبر: 21669 - سرویس مسکن و شهرسازی

احمد اصغری‌مهرآبادی خبر داد:

۳۰ هزار واحد مسکن مهر آماده تحویل شد/ بازپرداخت وام ۱۴ ساله نیست/ اتمام همه پروژه‌های بدون معارض تا پایان سال/ طرح بازدید متقاضیان از واحدها تصویب شد

احمد اصغری مهرآبادی قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی از اتمام همه پروژه‌های بدون معارض تا پایان سال جاری و تحویل ۳۰ هزار واحد مسکن مهر خبر داد و گفت: طرح بازدید متقاضیان از واحدهای خود را ارائه دادیم و تصویب شد و در طول هفته، متقاضیان به پروژه‌ها مراجعه و از پیشرفت ساخت واحدهای خود اطلاع کسب می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از فارس احمد اصغری‌مهرآبادی در حاشیه بازدید از طرح مسکن مهر شهر جدید پردیس در خصوص بازدید اخیر خود اظهار داشت: در ادامه افتتاح‌هایی که طی دو سال و نیم گذشته در دولت یازدهم داشتم و علی‌رغم تمام مشکلات و تنگناهای مالی، توانستیم ۷۰۰ هزار واحد مسکن مهر را به بهره‌برداری برسانیم.

وی افزود: در سال ۹۴ تعداد ۲۹۲ هزار واحد مسکونی را افتتاح کردیم که نسبت به سال ۹۳ از روند و رشد قابل‌ توجهی برخوردار بود.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در ادامه همین افتتاح‌های مسکن مهر، همان‌طور که در سال گذشته در شهر جدید پرند دو بار افتتاح ۸ هزار واحدی و بیش از ۲ هزار واحدی در شهر جدید اندیشه داشتیم، در شهر جدید پردیس نیز برنامه‌هایی برای افتتاح پیش‌بینی شد.

اصغری‌مهرآبادی ادامه داد: به دلیل مشکلات عدیده و آماده نبودن خدمات زیربنایی، صلاح دیدیم که بعد از تکمیل این خدمات، واحدهای آماده را در پردیس تحویل متقاضیان دهیم.

* هیچ واحدی بدون خدمات زیربنایی تحویل داده نخواهد شد

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر افزود: این عمل برای این صورت گرفت تا متقاضیان هنگام استقرار در شهر پردیس با مشکلی مواجه نباشند و سیاست اصلی وزارتخانه هم این است که هیچ واحدی بدون خدمات زیربنایی تحویل نشود؛ زیرا حق مردم استقرار در مسکن کامل است.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برنامه قطعی افتتاح در شهر جدید پردیس به‌زودی اجرایی می‌شود و محله ایرانشهر فاز ۱۱ (کوزو) افتتاح خواهد شد.

اصغری‌مهرآبادی تصریح کرد: با مدیران شهرهای جدید پردیس، پرند و اندیشه جلسه خواهیم داشت؛ همچنین از یک هفته قبل با دعوت از مسؤولان مربوط در استان‌ها و با حضور مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بانک‌های عامل، بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و مدیران شهرهای جدید در استان‌های مختلف کشور دیدار و گفت‌وگو شده است.

وی افزود: جلسه‌ای با حضور مدیران شرکت عمران شهرهای جدید فولادشهر، جلسه‌ای با مسؤولان اصفهان و مدیران شهر جدید سهند و سه شهر جدید پردیس، پرند و اندیشه خواهیم داشت.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: طی این نشست‌ها، هر روز از ساعت هشت صبح تا ۱۹ عصر به مسائل و مشکلات رسیدگی می‌کنیم و در یک روز با مدیران چهار استان دیدار و برای رفع مشکلات اقدام کرده‌ایم؛ همچنین طی این نشست‌ها، برنامه نهایی شهرهای جدید و استان‌ها اخذ و نهایی می‌شود.

* مسؤولان پردیس و پرند برنامه اتمام پروژه ارائه دهند

اصغری‌مهرآبادی ادامه داد: سیاست اصلی دولت در مسکن مهر، اتمام همه پروژه‌های بدون معارض تا پایان امسال است؛ همچنین طی جلسه‌ای که با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری، وزیر راه و شهرسازی، وزیر اقتصاد و دارایی، مسؤولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، بانک مرکزی و... شکل گرفت، تأکید شد دولت امسال تمام توان خود را صرف اتمام پروژه مسکن مهر کند و برای همین، برنامه پایان پروژه را از استان‌ها اخذ می‌کنیم.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی افزود: از مسؤولان پردیس و پرند درخواست کردیم تا برنامه خود را برای خاتمه پروژه مسکن مهر ارائه کرده و اگر مشکلی وجود دارد، اعلام کنند تا برای رفع آن اقدام فوری صورت گیرد.

اصغری‌مهرآبادی ادامه داد: با توجه به تأکید دولت بر اتمام پروژه مسکن مهر، اصرار ما نیز به تمام استان‌ها این است طوری برنامه‌ریزی کنند که تا پایان امسال پروژه‌هایشان به اتمام برسد.

وی تصریح کرد: برای رفع مشکلات در این بخش تمام تلاشمان را خواهیم کرد؛ جلسه با ۱۶ استان به پایان رسیده و نشست با باقی استان‌ها و شهرهای جدید نیز طی هفته جاری پایان خواهد گرفت و در تمام جلسات تأکید داشتیم استان‌ها وقت و تلاش بیشتری را برای اتمام پروژه‌ها بگذارند.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: به منظور تحقق خواسته دولت، کارها در شهرهای جدیدی مانند پردیس باید در دو یا سه نوبت انجام شود و ما نیز کمک خواهیم کرد؛ این اقدام در کرمانشاه انجام شد و در پروژه‌ای در این شهر با تأمین روشنایی، کارگاه‌های نوبت شب هم فعال شد و کارها به‌سرعت ادامه پیدا کرد.

اصغری‌مهرآبادی ادامه داد: اگر بخواهیم امسال به برنامه زمان‌بندی برسیم، باید از تمام توان، افکار، اندیشه جمعی و راهکارهای موجود استفاده کنیم تا این پروژه‌ها تکمیل و افتتاح شود.

وی افزود: طی بازدید از محله ایرانشهر در فاز ۱۱ پردیس که با کیفیت بالا و تمام امکانات زیربنایی و روبنایی آماده بهره‌برداری است، نوید داده شد تا این منطقه به‌عنوان محله‌ای نمونه در شهر جدید پردیس افتتاح شود.

* پروژه‌ها در پردیس به‌صورت محله‌ای افتتاح می‌شود

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در شهرهای جدید برخی استان‌ها نظیر قزوین به‌صورت محله‌محور کار شده و واحدهای مسکونی با تکمیل فضاهای تجاری، آموزشی، فرهنگی، مسجد، پارک و... تحویل متقاضیان شده و پردیس نیز این‌گونه است.

اصغری‌مهرآبادی ادامه داد: پروژه‌ها در شهر جدید پردیس به‌صورت محله‌ای افتتاح می‌شود و شامل تمام امکانات زیربنایی و روبنایی خواهد بود.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر افزود: محله ایرانشهر پردیس با ۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی، دارای سه باب مدرسه ابتدایی، متوسطه اول و ۱۶ تا ۲۰ کلاس درس، فضای تجاری و ۶۴ باب مغازه، کلانتری، مسجد، پارک و... بوده که طی هفته جاری افتتاح می‌شود و به‌مرور، تحویل محله به محله فاز ۱۱ پردیس پایان خواهد یافت.

وی تصریح کرد: این پروژه آماده بهره‌برداری است و مشکلی برای استقرار جمعیت در آن وجود ندارد.

* افتتاح مسکن مهر؛ هر ۲ ماه یک‌بار

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی گفت: با مدیران شهرهای جدید کشور هماهنگ شده تا هر ۴۵ روز یا حداکثر دو ماه یک‌بار برنامه افتتاح داشته باشیم و با توجه به تأکید دولت و درخواست و توقع به‌جای مردم، به‌صورت مستمر افتتاح و تحویل پروژه مسکن مهر را خواهیم داشت.

اصغری‌مهرآبادی اضافه کرد: امیدواریم بعد از این افتتاح، به مناسبت عید سعید فطر در دو محله دیگر در فازهای بعدی شهر جدید پردیس بهره‌برداری داشته باشیم.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر ادامه داد: به مدیران شرکت عمران شهرهای جدید تأکید داشتیم تا با متقاضیانی که قصد بازدید از واحدهای خود را دارند، همکاری کنند و با در اختیار قرار دادن وسیله ایاب و ذهاب در روند بازدید تسهیل به وجود آورند.‌

وی افزود: در سال‌های حضور در پروژه مسکن مهر در دولت قبل و دولت یازدهم، همه ساله در فروردین‌ماه تا روزهای ابتدایی اردیبهشت‌ماه کارها سرعت زیادی نداشته است؛ اما به‌تدریج هرچه پیش می‌رویم، این روند شتاب می‌گیرد و نمودار رو به بالا می‌رود؛ دلیل آن هم تسویه‌حساب پیمانکاران کل با جزء است و بعد از عقد قرارداد جدید، این افزایش سرعت کار رخ می‌دهد.

اصغری‌مهرآبادی اضافه کرد: برنامه شهرهای جدید باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که پایان سال ۹۵ اتمام پروژه مسکن مهر باشد؛ ساخت مسکن مهر در شهرهای جدیدی مانند پرند، اندیشه، سهند، صدرا و... با کمک دستگاه‌های متولی و دولتی و با تأکید معاون اول رئیس‌جمهوری با کمک تمام دستگاه‌ها باید تمام شود.

وی گفت: انتظار داریم همه به یاری ما بیایند تا مردمی که سال‌هاست منتظر هستند، امسال به سرپناه خود برسند.

* بداخلاقی رسانه‌ای! کلیپ پخش‌شده در یک روز ضبط شده است

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر همچنین در خصوص مصاحبه تصویری اخیر خود گفت: متأسفانه بداخلاقی رسانه‌ای را در این مورد شاهد بودیم؛ تمام کلیپی که پخش شد، طی یک مصاحبه بود و با جابه‌جایی صحبت‌های بنده، برخی خوراک رسانه‌ای برای خود درست کردند.

اصغری‌مهرآبادی تصریح کرد: اگر به آن کلیپی که در تمام سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی پخش شد، توجه کنید، در یک محل بود و اینکه بنده خلف وعده کرده‌ام صحت ندارد؛ یک مصاحبه بنده را طی دو بخش در رسانه پخش کردند، قسمت‌های مثبت را در یک کلیپ و بحث‌هایی که در خصوص پردیس و... بود را در بخش دیگر و این درست نبود.

وی افزود: در این کلیپ در خصوص پردیس سؤالات زیادی مطرح و در زمان پخش اعلام شد در مصاحبه قبلی مطرح‌شده که تا پایان سال ۹۴ تحویل می‌دهیم؛ مردم باید توجه کنند که تمام گزارش در یک زمان تهیه شده است.

* ۳۰ هزار واحد مسکونی آماده تحویل داریم

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر گفت: در حال حاضر، بیش از ۳۰ هزار واحد مسکونی آماده تحویل داریم که اگر دستگاه‌های خدمات‌رسان کمک کنند تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.

اصغری‌مهرآبادی اضافه کرد: پیگیری‌های زیادی را در جلسات انجام می‌دهیم تا این خدمات به واحدهای مسکن مهر پردیس هم برسد.

وی اضافه کرد: در کلیپی که پخش شد، صحبت ما این نبود که قصد اتمام مسکن مهر پردیس را تا پایان سال نداریم و تقاضا داریم این مصاحبه به‌صورت کامل پخش شود؛ در برخی شهرهای جدید و در پروژه‌های مسکن مهر به دلایل مختلف مانند چندین پروژه که پرونده‌های آن در دادگاه بوده و به همین دلیل ساخت‌وساز از دست ما خارج شده است، پیگیری‌های مداومی انجام می‌دهیم.

* اتمام ساخت مسکن مهر پردیس تا پایان امسال

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر ادامه داد: کار ساخت مسکن مهر پردیس باید تا پایان سال به اتمام برسد؛ وزارت نیرو هم پابه‌پای ما کمک کند، اما در پردیس از منابع داخلی و فروش اراضی شرکت عمران پردیس برای تأمین خدمات زیربنایی استفاده شده و می‌شود.

اصغری‌مهرآبادی تصریح کرد: در مصاحبه اخیر اعلام کردیم که پرند، اندیشه و شهرهایی با جمعیت بالا فعالیت‌های مسکن مهرشان به اتمام می‌رسد و کار ساخت در شهر جدید پردیس هم به‌صورت قطعی تمام خواهد شد؛ اما امکان دارد بعضی از پروژه‌های مشکل‌دار این شهر سال بعد به پایان برسد.

وی گفت: برنامه ما، پایان تمام پروژه‌هاست و اگر مشکلات موجود در پروژه‌های موردنظر طی ماه‌های آینده رفع شود، در سال ۹۵ واحد ناتمام در پردیس نخواهیم داشت.

* نامه‌نگاری با رئیس قوه قضاییه

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر افزود: نامه‌نگاری‌هایی را با رئیس قوه قضاییه انجام دادیم تا شعب ویژه‌ای برای رسیدگی و صدور رأی قطعی به پرونده‌های مسکن مهر که با دستور ایشان، لیست پروژه‌ها، کلاسه پرونده‌ها و نام شعب برای این قوه ارسال شده است، در نظر بگیرند و با نظر مثبت رئیس قوه قضاییه به‌زودی دستورات لازم در این خصوص صادر خواهد شد.

اصغری‌مهرآبادی تصریح کرد: پرونده بیش از ۴۹ هزار واحد مسکونی در مراجع قضایی است و باید وضع این واحدها مشخص شود؛ در پردیس نیز مانند باقی شهرهای جدید کشور، بعضی از این نوع پروژه‌ها وجود دارد و بعد از مشخص شدن وضع پرونده‌ها، تکمیل این واحدها به پایان خواهد رسید.

وی گفت: احتمال تحویل این پروژه‌ها در سال آینده وجود دارد و تمام پروژه‌های مسکن مهر پردیس شامل این روند قضایی نمی‌شود.

* کار را رها نخواهیم کرد

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر ادامه داد: انتظاری که داریم، این است که با نهایت توان خود همه پروژه‌های باقی‌مانده فعال شوند و این‌که گفتیم امکان دارد برخی از پروژه‌ها تا پایان سال به اتمام نرسد، یک احتمال بود و ما کار را رها نخواهیم کرد و باید پروژه‌های مسکن مهر به خصوص مسکن مهر پردیس به اتمام برسد.

اصغری‌مهرآبادی افزود: در طول سال، سفرهای زیادی را برای رسیدگی به امور مسکن مهر انجام می‌دهیم تا مشکلات این پروژه‌ها برطرف شود و متقاضیان زودتر به سرپناه خود برسند.

وی در خصوص اینکه وزیر راه و شهرسازی دولت قبل حداقل دو هفته یک‌بار به پردیس می‌آمد اما حضور وزیر راه و شهرسازی در سرکشی به پروژه مسکن مهر پردیس کمرنگ است، گفت: وزیر راه و شهرسازی طی سال گذشته، چند بار برای سرکشی از پروژه مسکن مهر به پردیس آمده و نظر مقام عالی وزارت در خصوص تکمیل پروژه‌های مسکن مهر بسیار جدی است.

* نایب وزیر هستم! بازپرداخت وام ۱۴ سال نیست

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر گفت: وزیر راه و شهرسازی ممکن است برای حضور در شهرهای جدید فرصتی نداشته باشند؛ اما بنده را به‌عنوان قائم‌مقام خود در این طرح معرفی کردند و به نیابت از وزیر پروژه‌ها را سرکشی می‌کنم و به‌صورت هفتگی گزارش کار می‌دهم و وی نیز پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.

اصغری‌مهرآبادی ادامه داد: طرح افزایش وام در شورای پول و اعتبار در این دولت انجام شده است؛ در دولت قبل افزایش ۱۵ به ۲۰ سال تصویب شد و به دلیل تصویب نشدن این مصوبه توسط شورای عالی پول اجرایی نمی‌شد.

وی تصریح کرد: در دولت یازدهم با پیگیری‌های مقام عالی وزارت در این شورا تصویب شد که بازپرداخت وام‌ها به ۲۰ سال افزایش یابد و این بحث‌هایی که چندی است گفته می‌شود که افزایش مهلت بازپرداخت وام ۱۴ سال است، درست نیست.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر اضافه کرد: این افزایش مدت زمان مصوبه شورای پول و اعتبار است و به هیچ‌وجه کاهش مدت را قبول نخواهیم کرد؛ در این دولت، مصوبه آن را گرفتیم و در دولت قبل اجرایی نمی‌شد.

اصغری‌مهرآبادی تصریح کرد: افزایش مهلت بازپرداخت وام از ۱۵ به ۲۰ سال این‌گونه است که سود دوران مشارکت نیز حساب می‌شود و به ۲۰ سال افزایش پیدا می‌کند و در گذشته نیز مجموع آن، ۱۵ سال بود.

وی افزود: اگر پروژه‌ای سه ساله به پایان برسد، ۱۷ سال مدت بازپرداخت وام دارد و اگر یک ساله به اتمام برسد، ۱۹ سال و پروژه‌ای اگر چهار ساله به پایان برسد، مهلت بازپرداخت وام ۱۶ سال طول خواهد کشید.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر گفت: در گذشته پروژه‌ای که سه ساله به اتمام می‌رسید، باید ۱۲ ساله بازپرداخت می‌داشت و با این اقدام، مدت بازپرداخت پنج سال افزایش یافت.

وی ادامه داد: این مصوبه به قوت خود باقی است و هیچ تغییری نخواهد کرد و متقاضیان نگرانی در این خصوص نداشته باشند؛ کاهشی در مدت زمان بازپرداخت وام‌های مسکن مهر وجود ندارد و هیچ بانکی نمی‌تواند این مصوبه را نقض کند.

* جلوی افزایش قیمت را در دولت گرفتیم

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر در خصوص اقدامات خود در طرح مسکن مهر گفت: در این دولت، جلوی افزایش قیمت را گرفتیم و پیشنهاد دادم از طریق فروش اراضی و تهاتر به مردم کمک شود که خوشبختانه با موافقت مقام عالی وزارت، این امر محقق شد.

اصغری‌مهرآبادی ادامه داد: اگر این طرح مورد موافقت قرار نمی‌گرفت، قیمت‌های مسکن مهر به چندین برابر افزایش پیدا می‌کرد.

وی تصریح کرد: طرح بازدید متقاضیان از واحدهای خود را ارائه دادیم و تصویب شد و در طول هفته، متقاضیان به پروژه‌ها مراجعه و از پیشرفت ساخت واحدهای خود اطلاع کسب می‌کنند.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر افزود: برای کمک به پیشرفت مسکن مهر پردیس، معین ویژه معرفی کردیم و با حضور هفتگی در محل پروژه‌ها، مشکلات و موانع سر راه مسکن مهر را به هیأت مدیره شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید منتقل می‌کنند و این راهکار خوبی برای رفع مشکلات این طرح است./