شناسهٔ خبر: 2176 - سرویس دانشنامه

آشنايي با جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها

جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها جمعیت طرفداران ایمنی راهها به عنوان یک نهاد مردمی با اتکال به پروردگار متعال و تجربه و دانش اعضای خود و در راستای نیل به جامعه ای توسعه یافته و همسو با سایر نهادهای اجتماعی که دارای این هدف آرمانی می باشند و با بهره گیری از جمیع آموزه های دینی و ملی و با دعوت مشارکت عموم مردم، موارد ذیل را به عنوان منشور عملیاتی خود قرار داده است.

اهداف جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها

 

امروزه در سراسر جهان نهادهای دولتی و تحت نظارت و اداره مستقیم دولت‌ها به سرعت به نهادهای نیمه مردمی و نهایتا مردمی خلاصه می‌گردند. کوچک‌سازی ابعاد دولت‌ها چه از بُعد حوزه شمول عملیاتی و چه از جلوه تعداد شاغلین امری که به هدف کشورهای در حال توسعه بدل گردیده است. این هدف سالیانی متمادی است که در کشورهای توسعه یافته محقق و آخرین چرخه از آن که خصوصی‌سازی است در شرف دستیافت می‌باشد.

 

 جمهوری اسلامی ایران نیز از جمله کشورهایی است که رویکرد توجه به کاستن از حوزه عملیات دولتی را وجهه همت قرار داده است. در کنار این فرآیند موضوعی که توسعه اقتصادی ایران را با تهدید جدی مواجه می‌نماید، قدرت و حوزه نفوذ شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای است.

انعطاف‌پذیری سیستم حمل‌ونقل موتوری جاده‌ای، در کنار مشکلات فراوان توسعه حمل‌ونقل هوایی و نیز حمل‌ونقل ریلی، مزیتی را بوجود آورده است تا بیش از ۹۰% بار و ظرفیت تقاضای حمل‌ونقل کالا و مسافر کشور را بسوی شریان‌های جاده‌ای ایران معطوف نماید. تنگناهای فنی اعم از سخت و نرم‌افزاری مشتمل بر ملاحظات فنی در احداث و نگهداری شبکه جاده‌ای کشور و نیز مسایل مربوط به وضعیت کیفی وسایل نقلیه به همراه معضل اساسی و نگران‌کننده فرهنگ رفتاری برخی از رانندگان وضعیتی را بوجود آورده که تنها در سال ۱۳۸۵ حدود ۲۷۰۰۰ نفر در شبکه معابر اعم از شهری و بین شهری جان خود را از دست دادند.

متاسفانه به دلیل عدم ارزیابی دقیق، از میزان خسارات مستقیم و غیرمستقیم وارده به بهره‌گیرندگان از شبکه راه‌ها اطلاعاتی در دست نیست اما تخمین‌های نه‌چندان دقیق ۷۰۰۰ میلیارد تومان خسارت را به‌طور مستقیم ناشی از بروز حوادث ارزیابی می‌کنند. با هدف کمک به نهادهای دولتی بطور اعم و تلاش به منظور افزایش آگاهی‌های عمومی بطور اخص جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها تاسیس گردیده است.

این نهاد صددرصد مردمی در تلاش است تا با کمک به دولت‌مردان، ضمن افزایش بهره‌وری عملکرد دستگاه‌های نظارتی نظیر پلیس راه و راهور ناجا، سیستم امداد و نجات جاده، نظام مدیریت نگهداری راه‌ها، توسعه شبکه تلفن امدادی، مبلمان جاده‌ای، اسباب و موجبات توجیه هرچه بیشتر بهره‌گیرندگان از شبکه خصوصاً رانندگان و سایر استفاده‌کنندگان آسیب‌پذیر از شبکه را فراهم نماید. تلاش به منظور آشنایی رانندگان با مهارت‌های فنی در کنترل وسیله نقلیه، شناخت قابلیت‌های وسیله نقلیه، مزایای حمل‌ونقل جاده‌ای درصورت شناخت مخاطرات منطقی بهره‌گیری از راه، آموزش دستورالعمل‌ها و مقررات تردد اعم از مقررات حمل‌ونقل اختصاصی و یا عمومی می‌تواند از دیگر وظایف جمعیت قلمداد شود.

هدف جمعیت بهبود وضعیت و ارتقاء فرهنگ ایمنی در راههای کشور است. پس :

۱- استفاده از آخرین دستاوردهای مطالعاتی و فنی و تجربی در زمینه ایمن‌سازی حمل و نقل و کاهش اثرات ناشی از آن.

۲- همکاری با مؤسسات و سازمانهای داخلی و بین‌المللی فعال در موضوع ایمنی حمل و نقل

۳- تلاش در جهت تهیه نظام جامع ایمنی و تردد سالم در راهها با مشارکت مردمی و دستگاههای ذیربط

۴- آگاهی رسانی به افراد جامعه درخصوص اهمیت ایمنی تردد در راهها از طریق رسانه‌های دیداری و شنیداری و پخش و انتشار مقاله‌ها، بروشورها و تراکت‌های تبلیغاتی و برگزاری همایش‌ها و کارگاههای اطلاع‌رسانی

۵- شناسایی نقایص و خلاء‌های قانونی و ارائه پیشنهاد نسبت به اصلاح قوانین و مقررات موجود به دستگاههای ذیربط

۶- مشارکت با دستگاههای ذیربط در مورد نحوه اجرای راهکارها و پیشنهادات اعلام شده

۷- ارائه پیشنهاد در زمینه گنجانیدن موضوعات مرتبط با امر ایمنی تردد در راهها در کتابهای درسی نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی

۸- تشکیل صندوق حمایتی در جهت کمک به آسیب‌دیدگان حوادث و تصادفات جاده‌ای با همکاری نهادهای عام‌المنفعه و همیاریهای مردمی

۹- همکاری با سازمانها و مؤسسات دولتی و غیردولتی در مورد اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت ایمنی تردد در راه‌ها

۱۰- تشکیل کمیته‌های موضوعی به منظور پیگیری اهداف و وظایف جمعیت

۱۱- آگاهی رسانی به رانندگان حرفه‌ای حمل و نقل جاده‌ای

۱۲- شناسایی و جلب مشارکت و تشویق خیرین جامعه برای سرمایه‌گذاری در امر ایمنی راه‌ها از طریق فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی لازم در این خصوص

۱۳- چنانچه اجرایی نمودن مواردی از اهداف نیازمند کسب مجوز از دستگاه‌ خاصی باشد اقدام پس از کسب مجوز صورت می‌گیرد.

منبع: جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها