شناسهٔ خبر: 21842 - سرویس بنادر و دریانوردی

روزنامه نیک‌کی ژاپن نوشت:

برنامه‌ریزی ژاپن برای مشارکت در توسعه زیرساخت ایران

اسکله بندر چابهار روزنامه نیک‌کی ژاپن نوشت٬ دولت توکیو امیدوار است در توسعه هاب لجستیک منطقه‌ای در جنوب ایران حضور داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایسنا، ژاپن امیدوار است با هند در ساخت هاب لجستیک منطقه‌ای که قرار است شامل یک بندر و یک مجتمع صنعتی باشد همکاری کند. هند در حال حاضر کار روی این طرح را آغاز کرده است.

با برداشته شدن تحریم‌های بین المللی علیه تهران در ژانویه امسال، انتظار می‌رود ایران دوره جدیدی از رشد اقتصادی شود و توکیو مشتاق است روابط همکاری قویتری با ایران بنا کند.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن امیدوار است در سفری که امسال به ایران خواهد داشت، به چنین توافقی دست پیدا کند.

شهر چابهار در ساحل خلیج عمان و نزدیک به مرز پاکستان است. این محل در جنوبی‌ترین منطقه آزاد تجاری ایران قرار دارد و دسترسی به خطوط کشتیرانی و اقیانوس هند را فراهم می‌کند. همچنین یک هاب تجاری مهم برای افغانستان و سایر کشورهای آسیای مرکزی به شمار می‌رود.

دولت هند در آوریل اعلام کرد قصد دارد حدود ۲۰ میلیارد دلار برای ساخت کارخانه‌های کود و پتروشیمی در چابهار سرمایه‌گذاری کند.

دولت ژاپن امیدوار است تا پایان امسال از طریق آژانس همکاری بین المللی طراحی برنامه‌های ویژه‌ای را آغاز کند.

دولت ژاپن با توجه به درخواست‌های ایران و هند درباره زیرساخت ضروری و فهرست شرکتهایی که برای شرکت در مناقصه این پروژه دعوت خواهند شد، تصمیم خواهد گرفت.

دولت ژاپن امیدوار است این محدوده را به یک مرکز تجارت برای کشورهای غنی از منابع آسیای مرکزی مانند ترکمنستان که چهارمین تولیدکننده بزرگ گاز طبیعی جهان است، تبدیل کند./