شناسهٔ خبر: 21866 - سرویس جاده‌ای

امینی در همایش ملی ژئوماتیک مطرح کرد:

یکپارچه‌سازی اطلاعات مکان‌محور با راه‌اندازی مرکز تبادل اطلاعات مکانی/ استفاده از GIS در کاهش تصادفات جاده‌ای/ بهره‌مندی از ابزار اطلاعات مکانی در اجرای اقتصاد مقاومتی

امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: ابزار مهم است اما فرهنگ‌سازی استفاده از آن مهمتر است. در صورت وجود فرهنگ استفاده از ابزار می‌توانیم به تجمیع داده‌ها و تحلیل درست از آنها دست یابیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی امیر امینی در بیست و سومین همایش ملی و نمایشگاه ژئوماتیک ۹۵ که امروز یک‌شنبه ۱۹ اردیبهشت در محل سازمان نقشه‌برداری کشور برگزار شد، گفت: اطلاعات مکانی نقش مهمی در توسعه کشور دارد اما اینکه در تحلیل این اطلاعات چه میزان عمل کرده‌ایم جای بحث و شک است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی افزود: حجم عظیمی از داده‌ها را کنار هم می‌گذاریم که در نهایت به کلنگ‌زنی چند پروژه منجر می‌شود که حاصلی برای اقتصاد ندارد. در شهرسازی امروز اگر پرسیده شود دولت چه میزان زمین در اختیار دارد نمی‌توانیم با دقت ۹۵درصد به این پرسش پاسخ دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اینکه چند کیلومتر جاده داریم، چه میزان جاده در حال بهره‌برداری و چه میزان از شبکه راه‌های کشور به سیستم هوشمند متصل است، اطلاعات متقنی در اختیار نداریم. سبک مدیریتی در کشور مبتنی بر احداث پروژه است و مدام در حال تولید پروژه هستیم و به همین منظور داده‌های مکانی تولید می‌کنیم.

امینی بیان کرد: شیوه یاد شده ما را از سبک بهره‌وری از زیرساخت‌ها دور کرده است به طوری که به طور دائم در حال انتقال اطلاعات از یک حافظه به حافظه دیگر هستیم.

وی با اشاره به فناوری‌های خارجی گفت: به طور مثال اگر بخواهید کم‌هزینه‌ترین مسیر را از بندر هامبورگ تا بندر امام (ره) بیابید این کار را با جستجوگر گوگل به راحتی می‌توانید انجام دهید اما در ایران سبک مدیریتی برای تحلیل اطلاعات مدیریتی نداریم.

این مقام ارشد وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: در حوزه راه، جاده‌هایی می‌سازیم که در سه تا ۱۰ کیلومتری همان مسیر جاده وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد ریال (۱۵۰هزار میلیارد تومان) پروژه نیمه‌تمام در کشور وجود دارد، بیان کرد: هزار و ۹۰۰ هزارمیلیارد ریال (۱۹۰ هزار میلیارد تومان) پروژه در دست احداث فعال است و ۵۰۰ هزار میلیارد ریال (۵۰ هزار میلیارد تومان) از پروژه‌ها زیر ۵۰ درصد پیشرفت دارند.

وی با اشاره به نقش سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور گفت: استفاده از این ابزار می‌تواند در توسعه پایدار و سرمایه‌گذاری‌های درست و همچنین افزایش ایمنی راه‌ها مؤثر باشد.

به گفته امینی استفاده از GIS در کاهش تصادفات جاده‌ای نقش مؤثری دارد و می‌تواند در هوشمندسازی شبکه حمل و نقل جاده‌ای نقش خود را ایفا کند.

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز تبادل اطلاعات مکانی (clearing house) گفت: یکی از مهمترین اقدامات وزارت راه و شهرسازی در راستای یکپارچه‌سازی اطلاعات مکان‌محور بدون دخالت در فرآیند کاری دستگاه‌های اجرایی تابعه است که بازار داده‌های مکانی را این وزارت‌خانه بر اساس تراکنش‌های اطلاعاتی رونق بخشیده است. در حال حاضر این سامانه بالغ بر پنج هزار لایه اطلاعاتی دارد که در اختیار کاربران قرار گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین به استفاده از ابزار اطلاعات مکانی در اجرای اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و رشد بهره‌وری با ایجاد بستری رقابت‌پذیر بین مناطق و استان‌ها، شکل‌دهی بازارهای جدید، صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی کشور از طریق حذف فعالیت‌های موازی و هزینه‌های زاید و برخی موارد دیگر را از جمله مزایای استفاده از اطلاعات مکانی در تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرد.

بیست و سومین همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک ۹۵ با شعار «نقشه و اطلاعات مکانی، در خدمت برنامه‏ریزی و اقتصاد مقاومتی» از امروز به مدت دو روز در محل سازمان نقشه‌برداری کشور برگزار می‌شود.

همچنین در حاشیه این همایش، نمایشگاه بزرگترین رویداد علمی و تخصصی در حوزه مهندسی نقشه‌برداری و ژئوماتیک کشور و جایگاهی برای تبادل اطلاعات و تعامل بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان دانش، اطلاعات، تجهیزات، خدمات و دستاوردهای مهندسی نقشه‌برداری در بخش‌های دولتی و خصوصی در حال برگزاری است./