شناسهٔ خبر: 21878 - سرویس استان‌ها

شهردار مریوان مطرح کرد:

گام‌های بلند شهرسازی مریوان به سمت مدرنیته

فواد کریمی شهردار مریوان از کاهش سرعت روند گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی و مناطق حاشیه‌نشینی در این شهرستان خبر داد و گفت: خوشبختانه در حال حاضر نظام شهرسازی مریوان به سوی مدرنیته گام برداشته و از بالا رفتن تعداد ساخت‌وسازهای غیر مجاز در شهر جلوگیری کرده است.

فواد کریمی با اشاره به وضعیت حاشیه‌نشینی شهر سنندج گفت: کمبود معابر، کمبود سرانه‌های خدماتی مثل فضاهای آموزشی و مدرسه و همچنین مشکلات اجتماعی که باعث شیوع بیشتر بزهکاری‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی در سطح شهر می‌شود از مشکلات عمده ایجاد مناطق حاسیه‌نشینی و بافت‌های فرسوده در هر استان و شهرستانی به شمار می‌رود.

شهردار مریوان در ادامه با بیان اینکه شهر مریوان نیز مانند سایر شهرستان‌ها از این مشکلات مستثنی نیست، افزود: شهرداری مریوان قصد دارد در سال جدید با برنامه‌ریزی و بررسی و کمک مشاوران به ساماندهی هر چه بهتر بافت‌های فرسوده بپردازد و در جلوگیری از گسترش آسیب‌های ناشی از آن پیشرو باشد.

وی در ادامه سخنانش از وجود حدود ۲۰۰ هکتار بافت ‌فرسوده، سکونتگاه غیررسمی و بافت تاریخی در سطح شهرستان مریوان خبر داد و گفت: رشد جمعیت در مریوان در مقایسه با میانگین بیشتر شهرهای کشور، بیشتر است. وجود جاذبه‌های طبیعی و گردشگری و همچنین موقعیت‌هایی که می‌تواند هر مهاجری را از شهرهای کوچک اطراف به این منطقه بکشاند برای شهر هم به عنوان فرصت محسوب می‌شود هم تهدید. تا چندسال اخیر این مسائه برای مریوان به عنوان یک تهدید شناخته می‌شد ولی در حال حاضر با برنامه‌ریزی خوبی که انجام شده دیگر نوعی فرصت محسوب می‌شود که باید از آن به خوبی بهره برد.

شهردار مریوان مهاجرت‌های بی‌رویه به این شهر را دلیل اصلی گسترش حاشیه‌نشینی و ایجاد ساخت و سازهای غیرمجاز در این شهر دانست و افزود: خوشبختانه امروز برنامه‌ریزی‌های دقیق و کارشناسانه سیستم شهرسازی را در مریوان به سمت مدرنیته کشانده و از بروز بسیاری مشکلات جلوگیری کرده است.

کریمی جمعیت ساکن در سکونتگاه‌های غیررسمی مریوان را نزدیک ۳۰ هزار نفر برآورد کرد و گفت: تهیه طرح تفصیلی شهر مریوان و به دنبال آن ساخت معابر جدید، ارایه تخفیف‌های بالا برای صدور مجوز ساخت در مناطق فرسوده و همچنین عدم ارایه خدمات به مناطق تازه متصل شده به شهر که جزء طرح نیستند، میزان ساخت و ساز غیرمجاز در شهر را به شکل قابل توجهی کاهش داده است.

این مقام مسئول در این خصوص اضافه کرد: شرایط به وجود آمده وضعیت را برای تعدادی افراد سودجو نیز فراهم کرد، به همین دلیل حدود ۲۰۰ مورد تخریب در سال ۹۴ در شهر داشتیم که خود به گونه‌ای از ادامه روند ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری کرد./